RankBrain w Google
Aktualności27 października 2015
W ostatnich dniach świat obiegła informacja o wykorzystaniu Sztucznej Inteligencji w algorytmie Google. Chodzi o RankBrain.
RankBrain służy do interpretowania "bardzo dużej części" wyników zwracanych po wysłaniu zapytania do wyszukiwarki. Metoda działa w Google już od kilku miesięcy. Informację tę podała największa na świecie agencja prasowa Bloomberg.
Rola RankBrain jest prosta. Jego zadaniem jest ułatwienie zrozumienia przez wyszukiwarkę wyszukiwarkę tych zapytań, które dotąd były dla niej niejasne lub niejednoznczne. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji RankBrain stara się odgadnąć, do czego może odnosić się dane zapytanie (czyli odpowiedzieć sobie na pytanie: "Co użytkownik miał na myśli?").
Greg Corrado z Google stwierdził, że RankBrain działa trochę podobnie jak ludzkie "przeczucie" i na jego podstawie stara się zrozumieć wyszukiwane hasła. Dodał również, że to trzeci najważniejszy sygnał (spośród setek), który Google wykorzystuje w zakresie swojej wyszukiwarki.
RankBrain działa już globalnie. Gary Illyes z Google potwierdził, że RB jest aktywne od kilku miesięcy i jego zadaniem nie jest "zabijanie SEO". Jak powiedział "Wasza magia SEO może współpracować z RB". Przy okazji wspomniał, że prace nad RB trwały miesiącami, a osiągnięte efekty są zadowalające. Aby były one jeszcze lepsze, RankBrain wciąż jest udoskonalany.
Wspomniał o tym także autor artykułu opublikowanego w Bloomberg i dodał za pośrednictwem Twittera, że Sztuczna Inteligencja RankBrain nie działa w czasie rzeczywistym, a raczej przechodzi okresowe "szkolenia".
Oczywiście po uzyskaniu tych informacji w sieci zapanował niepokój, a najczęściej powtarzanym pytaniem było "A co jeśli Google źle zrozumie zapytania?". Pozostaje mieć nadzieję, że uruchomiony RB został na tyle dopracowany, by SERP nie zostało "wywrócone do góry nogami".
Źródło informacji: https://www.seroundtable.com/google-rankbrain-21095.html
Stare komentarze: 6
Czy to jest to: wpisuję w wyszukiwarkę: "Dobra i tania kawa na placu X?" i wyskakuje Google Maps dla kawiarni, która nie ma na swojej stronie (ani w opisie mapki) słów "kawa" i "tania", ale na mieście mówią, że tam kawa jest dobra i tania? :)
A jak jeszcze dopiszesz, że to ma być duża kawa, to pewnie analizuje zdjęcia z kawiarni :)
to też pewnie chodzi o błedy.i odgadywanie google
np.z błędem: kawa paona
i podpowie ci:
czy kawa palona :) to chyba jeden z tych przykladów
Gdzie można znaleźć wskaźnik RB? tak jak PR checker jest wszędzie w narzędziach. Jak sprawdzić RB strony?
RankBrain to nie wskaźnik, więc nie można go sprawdzić.
Sylwek, RankBrain to jest cały mechanizm - inny sposób odpowiadania na pytania, a nie wskaźnik (jak np. PageRank, na którym swoją drogą w oparciu o PR checker tez nie warto bazować)