Mapy Google - instrukcja obsługi. Poznaj narzędzie krok po kroku
Artykuły19 września 2016
Miejsca Google to serwis, w którym możliwe jest dodanie swojej firmy do map Google (tworząc wizytówkę w mapach) oraz utworzenie oficjalnej strony firmy w Google+.
Jeśli pozyskujesz klientów lokalnie powinieneś koniecznie zadbać o utworzenie zarówno wpisu w mapach jak i strony marki w Google+, w pełni je przy tym uzupełniając. Jest to wprost niezbędne, aby istnieć w wynikach lokalnych, a w szczególności w boksach map.
W tym wpisie opiszę jak dodać nową firmę do map Google, utworzyć dla nich stronę w Google+ oraz wstępnie skonfigurować profil i konto w Google Moja Firma.
1. Jak dodać firmę do map Google?
Utworzenie wpisu w mapach jak i strony w Google+ jest stosunkowo proste. Aby to zrobić należy posiadać konto Google, np. to na którym używasz Gmaila.
1.1. Miejsca Google – dodaj lokalizację firmy
Aby dodać swoją firmę do Google Maps udaj się pod adres: www.google.com/miejsca
Zobaczysz tam panel umożliwiający zaimportowanie wielu lokalizacji firm. Nas interesuje jednak dodanie pojedynczej firmy z 1 lokalizacją. Aby to zrobić kliknij w „Dodaj jedną lokalizację” na samym dole panelu:
W kolejnym kroku należy wpisać pełny adres swojej firmy lub jej nazwę.
Możemy tutaj otrzymać informację o braku firmy w bazie i braku firmy pod wskazanym adresem lub informację o tym, że pod danym adresem istnieje już firma.
W przypadku kiedy Google nie znajdzie żadnej firmy powiązanej z wpisaną przez nas nazwą czy adresem, otrzymamy okienko na wzór tego:
Z uwagi, że Google nie odnalazło wyników, a my chcemy dodać firmę należy kliknąć w „Podana nazwa firmy i jej adres są prawidłowe” aby dodać swoją firmę do map.
1.2. Uzupełnij dane firmy
Po zapewnieniu Google, że dane naszej firmy są prawidłowe, przejdźmy do kolejnego kroku w którym należy w pełni uzupełnić dane firmy. Wpisz tutaj jej pełną nazwę, dokładny adres (przyjdzie tam wizytówka z kodem), numer telefonu kontaktowego oraz wybierz wstępnie kategorię główną swojej firmy. Po uzupełnieniu tych danych, Google wstępnie umieści na mapie pinezkę z lokalizacją Twojej firmy, jeśli znajduje się w złym miejscu będziesz mógł ją ręcznie przenieść (teraz lub po weryfikacji firmy).
Jeśli świadczysz usługi bezpośrednio w domu klientów lub dowozisz towar do domu koniecznie zaznacz „Tak” przy polu „Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów ” – wygeneruje to dodatkowy krok pozwalający na zdefiniowanie regionu / liczby kilometrów świadczonych usług.
1.3. Zweryfikuj informację i utwórz automatycznie Stronę Google+ firmy
W kolejnym kroku zostanie wyświetlone Ci okienko z danymi firmy oraz potwierdzeniem uprawnień posiadanych do zarządzania firmą. W tym kroku zweryfikuj ponownie adres swojej firmy, zaznacz checkbox i kliknij "Dalej".
W tym momencie Google automatycznie utworzy również Stronę Google+ Twojej firmy. Kiedyś utworzenie strony konieczne było osobno, obecnie Google zautomatyzował w pełni ten proces.
1.4. Wyślij kartkę z kodem weryfikującym firmę.
Po kliknięciu „Dalej” Google utworzy wpis w mapach, stronę Google+ oraz konto w Google Moja firma, gdzie będziesz mógł zarządzać wszystkimi w/w elementami.
Po utworzeniu konta, poprosimy Google o wysłanie pod wskazany adres wizytówki z kodem weryfikującym, który będzie służył do pełnej aktywacji profilu Twojej firmy.
Klikamy „Wyślij pocztą” aby przejść do kolejnego kroku, w którym Google prezentuje dane teleadresowe naszej firmy – te które znajdują się na wizytówce z kodem. Opcjonalnie możemy wpisać tutaj imię i nazwisko osoby kontaktowej, jeśli wizytówka ma trafić do kogoś konkretnego w naszej firmie.
Po wpisaniu lub nie imienia i nazwiska preferowanej osoby, klikamy w „Wyślij kartkę pocztową”.
Kod weryfikacyjny powinien dotrzeć do siedziby Twojej firmy w ciągu 14 dni roboczych (ale może dotrzeć nawet po około 20 dniach). Kod ważny jest tylko 30 dni, o czym zostaniesz poinformowany w kolejnym kroku.
Gratuluje! Właśnie utworzyłeś wpis w mapach Google oraz stronę marki w Google+.
Wpis w mapach pojawi się dopiero po zweryfikowaniu go kodem. Kod należy wpisać bezpośrednio w panelu zarządzania firmą.
2. Google Moja firma – zarządzanie mapami i wizytówką
Kolejnym krokiem na naszej drodze (Google przeniesie nas tutaj automatycznie) będzie panel „Google Moja Firma” – panel do zarządzania stroną Google+, opiniami, Youtube, Google Adwords, wpisem w mapach.
Podczas pierwszych odwiedzin zostanie wyświetlony nam krótki poradnik – polecam kliknąć rozpocząć i przeczytać po krótce omówienie poszczególnych (najważniejszych) funkcji panelu.
Pełną funkcjonalność panelu osiągniemy dopiero po zweryfikowaniu swojej firmy poprzez kod z otrzymanej wizytówki. Do tego czasu, większość funkcji w panelu będzie dla nas niestety zablokowana.
Po otrzymaniu wizytówki z kodem, po prostu kliknij w „Zweryfikuj teraz” i podaj otrzymany kod. Ja przejdę dalej i i omówię obecnie dostępne opcje. Pozostałe zawrę w dalszej cześci artykułu, gdzie przedstawię też proces weryfikacji wizytówki.
Prace w panelu zarządzania swoją firmą koniecznie zacznij od kliknięcia w czerwony przycisk „Edytuj”.
2.1. Edycja danych firmy oraz strony w Google+
Po kliknięciu w „Edytuj” zostaniesz przeniesiony do zakładki „Informacje”:
Jak widzisz w bloku „Opublikowano” znajduje się link do twojego profilu w Google+, po weryfikacji pojawią się tutaj również mapy.
Na chwilę obecną postaraj się uzupełnić wszystkie pola możliwie największa liczbą informacji, dodaj dodatkowe kategorie dla swojej firmy, godziny otwarcia, stronę internetową, jak i zdjęcia – te wszystkie elementy, a raczej ich uzupełnienie wpływają na widoczność wizytówki w boksach map. Pamiętaj, że profil jest wizytówką Twojej firmy, wyświetli on się na wielu urządzeniach mobilnych, dlatego postaraj się o to, aby wyglądał on profesjonalnie i zachęcał użytkowników do skorzystania z Twoich usług. Pamiętaj również, że po zweryfikowaniu wizytówki kodem, użytkownicy będą mogli pozostawić w niej opinie na temat Twojej firmy.
Jak zapewne zauważyłeś obecnie panel zarządzania firmą jest nieco ograniczony, pełny dostęp do wszystkich funkcji Google nada Ci dopiero po weryfikacji serwisu. Dlatego artykuł zostanie rozbudowany na tym samym przykładzie tylko jak dostanę kod weryfikacyjny. W między czasie zachęcam was do założenia profilów własnych firm.
Weryfikacja wizytówki w Google Moja firma
Po około 3 tygodniach dotarła do mnie kartka z kodem weryfikującym. Przejdźmy więc do Google Moja Firma, aby wpisać dostarczony kod i zweryfikować swoją firmę.
Po wpisaniu kodu przechodzimy dalej. Po udanej weryfikacji możemy już w pełni zarządzać profilem swojej firmy.
Zarządzanie zweryfikowanym profilem w Google Moja Firma
Zaraz po przejściu do panelu proponuję aby przełączyć widok w tryb listy, aby wygodniej zarządzać poszczególnymi usługami.
Następnie kliknij w nazwę swojej i adres swojej firmy, aby przejść do zarządzania danymi wyświetlającymi się bezpośrednio w mapach Google.
W tym miejscu warto, bardzo dokładnie uzupełnić wszystkie dostępne pola. Mamy tutaj możliwość wprowadzanie dokładnego adresu swojej firmy, ręcznej poprawy pinezki (klik w „Adres”), edycję kategorii, godzin otwarcia firmy, etykiet z nią powiązanych itd. Elementy wprowadzone w tym miejscu pojawią się w Google Maps oraz na stronie marki Google+:
Warto poświęcić chwilę na poprawne i dokładne uzupełnienie wszystkich dostępnych tutaj elementów, gdyż mogą one ułatwić odnalezienie i dotarcie do naszej firmy przez potencjalnych klientów.
Ostatnim krokiem będzie dodanie loga naszej firmy i kilku zdjęć. W tym celu kliknij w ikonę panelu swojej firmy:
Jak widzisz masz tutaj dostępny kolejny panel służący zarządzaniu Twoją firmą, stroną w Google+, jej prezentacją w sieci. W dolnej części znajdziesz również dostęp do statystyk dot. map i strony w Google+.
Aby dodać zdjęcie i logo firmy kliknij w „dodaj zdjęcie”:
Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony na stronę, na której będziesz miał możliwość dodania loga firmy, zdjęcia profilowego firmy oraz modyfikację zdjęcia w tle. Poniżej znajdziesz również odpowiednie kategorie umożliwiające dodanie innych, dodatkowych zdjęć. Warto wrócić jeszcze do panelu zarządzania firmą lub bezpośrednio na stronę Google+ i zdefiniować krótki adres naszego profilu:
Firma dodana miejsc Google – co dalej?
W tym momencie utworzyliśmy pełnowartościowy profil firmy.
Uzyskaliśmy wpis w mapach Google:
Stronę firmy w Google+:
Dodatkowy boks informacyjny i wynik w wyszukiwarce Google:
Firma zacznie pojawiać się również w boksach map dla wyników lokalnych. Możliwe będzie również jej bezpośrednie wyszukanie z aplikacji Google Maps (na PC i urządzeniach mobilnych).
Co dalej?
Google uruchomiło prosty kreator jednostronicowych stron internetowych wraz z możliwością ich opublikowania w pod adresem: www.Twoja_nazwa.business.site. Może warto z niego skorzystać? Więcej o nowym kreatorze przeczytasz w tym artykule.
Poza tym: dbaj o swój profil, podlinkuj go ze swojej oficjalnej strony. Zamieść kilka linków do niego w sieci i na swoich pozostałych profilach społecznościowych. Aktualizuj go, wrzucaj zdjęcia, filmy i wpisy, a przede wszystkim pozyskuj pozytywny opinie :).
Stare komentarze: 10
Do tego zamawiamy wirtualny spacer w technologii Google Street View i mamy piękną wizytówkę firmową w Mapach Google.
Czy jeśli mam firmę, która świadczy usługi w dużym mieście, ale adres rejestracji firmy jest w miejscowości oddalonej o 50 km to czy dodawanie wizytówki w mapach nie przeszkodzi w pozycjonowaniu na frazy z tą większą miejscowością?
Optymalizacja jeszcze map maker :)
Nie zgadzam się. Co dalej? Linkuj profil, dodawaj kontent, rób wszystko by G.... Plus rosło w siłę a lokalni dostali żytniej... Po co budować potęgę G. na nowym polu?
@Krzysztof
Raczej nie przeszkodzi, ale może być tak, że w tym większym mieście Twoja wizytówka w Google Maps nie będzie zbyt często pokazywana ze względu odległość (zaproponowane zostaną te bliżej centrum). Pomimo to myślę, że warto uzupełnić profil i stworzyć punkt na mapie.
@Boloney
W czasach kiedy wyniki masz różne w zależności od lokalizacji, w lokalnych 3paki map nie chodzi o budowanie potęgi G. Ale o obecność w usługach G, które mogą przynieść Ci ruch i klientów. Możesz się opierać, ale wtedy Cię tam nie będzie ;).
@Krzysztof
Masz jakiś lokal w tym dużym mieście? Ja mam w sąsiednim niż zarejestrowana firma i poprosiłem o wysłanie tam kodu. Wszystko przebiegło bez problemów i wizytówka się wyświetla.
@Boloney
Powiedz to tysiącom firm, które żyją z tego, że potężne G wyświetla ich w swoich wynikach. Dobra wizytówka dla lokalersa może być o niebo lepsza od pozycjonowania np z uwagi na wyświetlanie mapki ze wskazówkami dojazdu. Co z tego, że moja strona jest na 3 pozycji jak kolorowy box przechwytuje większość ruchu? Nie chcesz nie korzystaj. Używaj binga czy yandexa.
Ja dobrze wiem że trzeba istnieć w 3 paku i nie o tym piszę. Zaręczam, że można tam być bez zbytniego promowania G... usług tj. dodawania treści i linkowania tego badziewia z socjali, jak kolega radzi w artykule. Wyjątek - trzeba linkować ze swojej docelowej, do której prowadzi wizytówka (no ale to akurat jest fair- link za link :)
Pamiętacie jak wielkie G. wyświetlało facjaty blogerów w wynikach wyszukiwania? Zdjęliście authorship jak przestali pokazywać zdjęcia? O tym piszę, ja nie dam się już nabrać na linkowanie tego pustego medium socjalnego...
Jeśli macie jakikolwiek adres w danym mieście, można go podać, a wizytówka się wyświetli. Dobrze jest, jak adres jest w centrum miasta, ma to duże znaczenie, większe niż linki.
Jak będziemy wszyscy tak robić, to użytkownicy stracą zaufanie do tych 3paków. Już tak się powoli robi. Nasłuchałem się już historii, jak ktoś jechał do sklepu a tam kamienica i adres na 6 piętrze...
@Boloney
To, że zepniesz sobie wizytówkę ze stroną to normalne i ze podlinkujesz... A co do linkowania... jesli masz centrum wrocławia i X takich sklepow jak Ty... to uwierz mi, trzeba z tym cos jeszcze robic... Bo co wtedy miejsc tylko 3 a wizytowek do pokazania np 10..
@Łuk
Trzeba coś robić:) , ale nie jest to linkowanie tego badziewia. Śmiem twierdzić, że linkowanie nie pomaga (jest neutralne).
Jak jest 10 sklepów do pokazania a 3 miejsca, to Google wyświetla wszystkie 10 różnym osobom, tak że każdy sklep dostaje szanse. To nie wyniki wyszukania, gdzie kolejność jest w miarę stała, różne osoby mają różne wpisy w 3paku! Bardzo ważnym czynnikiem jest odległość od centrum miasta, bo jak Google nie ma prawdziwej lokalizacji klienta, to zakłada, że klient jest centrum geograficznym miasta - jak wpisze "pizza szczecin" to pokazuje pizze w centrum Szczecina.
na podstawie samego sygnału GSM jest w stanie bardzo dokładnie okreslić Twoją lokalizację. Co do linkowania zgodzę się z Toba, jednak kilka dobrych linków będzie jednym z wielu sygnałów ;).