Miejsca Google to serwis, w którym możliwe jest dodanie swojej firmy do map Google (tworząc wizytówkę w mapach) oraz utworzenie oficjalnej strony firmy w Google+.

Jeśli pozyskujesz klientów lokalnie powinieneś koniecznie zadbać o utworzenie zarówno wpisu w mapach jak i strony marki w Google+, w pełni je przy tym uzupełniając. Jest to wprost niezbędne, aby istnieć w wynikach lokalnych, a w szczególności w boksach map.

W tym wpisie opiszę jak dodać nową firmę do map Google, utworzyć dla nich stronę w Google+ oraz wstępnie skonfigurować profil i konto w Google Moja Firma.

1. Jak dodać firmę do map Google?

Utworzenie wpisu w mapach jak i strony w Google+ jest stosunkowo proste. Aby to zrobić należy posiadać konto Google, np. to na którym używasz Gmaila.

1.1. Miejsca Google – dodaj lokalizację firmy

Aby dodać swoją firmę do Google Maps udaj się pod adres: www.google.com/miejsca

Zobaczysz tam panel umożliwiający zaimportowanie wielu lokalizacji firm. Nas interesuje jednak dodanie pojedynczej firmy z 1 lokalizacją. Aby to zrobić kliknij w „Dodaj jedną lokalizację” na samym dole panelu:

importuj lokalizacje

W kolejnym kroku należy wpisać pełny adres swojej firmy lub jej nazwę.

Możemy tutaj otrzymać informację o braku firmy w bazie i braku firmy pod wskazanym adresem lub informację o tym, że pod danym adresem istnieje już firma.

W przypadku kiedy Google nie znajdzie żadnej firmy powiązanej z wpisaną przez nas nazwą czy adresem, otrzymamy okienko na wzór tego:

adres firmy

Z uwagi, że Google nie odnalazło wyników, a my chcemy dodać firmę należy kliknąć w „Podana nazwa firmy i jej adres są prawidłowe” aby dodać swoją firmę do map.

1.2. Uzupełnij dane firmy

Po zapewnieniu Google, że dane naszej firmy są prawidłowe, przejdźmy do kolejnego kroku w którym należy w pełni uzupełnić dane firmy. Wpisz tutaj jej pełną nazwę, dokładny adres (przyjdzie tam wizytówka z kodem), numer telefonu kontaktowego oraz wybierz wstępnie kategorię główną swojej firmy. Po uzupełnieniu tych danych, Google wstępnie umieści na mapie pinezkę z lokalizacją Twojej firmy, jeśli znajduje się w złym miejscu będziesz mógł ją ręcznie przenieść (teraz lub po weryfikacji firmy).

Jeśli świadczysz usługi bezpośrednio w domu klientów lub dowozisz towar do domu koniecznie zaznacz „Tak” przy polu „Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów ” – wygeneruje to dodatkowy krok pozwalający na zdefiniowanie regionu / liczby kilometrów świadczonych usług.

pelne dane firmy

1.3. Zweryfikuj informację i utwórz automatycznie Stronę Google+ firmy

W kolejnym kroku zostanie wyświetlone Ci okienko z danymi firmy oraz potwierdzeniem uprawnień posiadanych do zarządzania firmą. W tym kroku zweryfikuj ponownie adres swojej firmy, zaznacz checkbox i kliknij "Dalej".

W tym momencie Google automatycznie utworzy również Stronę Google+ Twojej firmy. Kiedyś utworzenie strony konieczne było osobno, obecnie Google zautomatyzował w pełni ten proces.

dane firmy

1.4. Wyślij kartkę z kodem weryfikującym firmę.

Po kliknięciu „Dalej” Google utworzy wpis w mapach, stronę Google+ oraz konto w Google Moja firma, gdzie będziesz mógł zarządzać wszystkimi w/w elementami. 

google moja firma

Po utworzeniu konta, poprosimy Google o wysłanie pod wskazany adres wizytówki z kodem weryfikującym, który będzie służył do pełnej aktywacji profilu Twojej firmy.

wyslanie_kartki_z_kodem

Klikamy „Wyślij pocztą” aby przejść do kolejnego kroku, w którym Google prezentuje dane teleadresowe naszej firmy – te które znajdują się na wizytówce z kodem. Opcjonalnie możemy wpisać tutaj imię i nazwisko osoby kontaktowej, jeśli wizytówka ma trafić do kogoś konkretnego w naszej firmie.

osoba kontaktowa

Po wpisaniu lub nie imienia i nazwiska preferowanej osoby, klikamy w „Wyślij kartkę pocztową”.

Kod weryfikacyjny powinien dotrzeć do siedziby Twojej firmy w ciągu 14 dni roboczych (ale może dotrzeć nawet po około 20 dniach). Kod ważny jest tylko 30 dni, o czym zostaniesz poinformowany w kolejnym kroku. 

waznosc kodu

Gratuluje! Właśnie utworzyłeś wpis w mapach Google oraz stronę marki w Google+.

Wpis w mapach pojawi się dopiero po zweryfikowaniu go kodem. Kod należy wpisać bezpośrednio w panelu zarządzania firmą.

2. Google Moja firma – zarządzanie mapami i wizytówką

Kolejnym krokiem na naszej drodze (Google przeniesie nas tutaj automatycznie) będzie panel „Google Moja Firma” – panel do zarządzania stroną Google+, opiniami, Youtube, Google Adwords, wpisem w mapach.

Podczas pierwszych odwiedzin zostanie wyświetlony nam krótki poradnik – polecam kliknąć rozpocząć i przeczytać po krótce omówienie poszczególnych (najważniejszych) funkcji panelu.

Pełną funkcjonalność panelu osiągniemy dopiero po zweryfikowaniu swojej firmy poprzez kod z otrzymanej wizytówki. Do tego czasu, większość funkcji w panelu będzie dla nas niestety zablokowana.

Po otrzymaniu wizytówki z kodem, po prostu kliknij w „Zweryfikuj teraz” i podaj otrzymany kod. Ja przejdę dalej i i omówię obecnie dostępne opcje. Pozostałe zawrę w dalszej cześci artykułu, gdzie przedstawię też proces weryfikacji wizytówki.

Prace w panelu zarządzania swoją firmą koniecznie zacznij od kliknięcia w czerwony przycisk „Edytuj”.

zarzadzanie firma

2.1. Edycja danych firmy oraz strony w Google+

Po kliknięciu w „Edytuj” zostaniesz przeniesiony do zakładki „Informacje”:

zakladka informacje

Jak widzisz w bloku „Opublikowano” znajduje się link do twojego profilu w Google+, po weryfikacji pojawią się tutaj również mapy.

Na chwilę obecną postaraj się uzupełnić wszystkie pola możliwie największa liczbą informacji, dodaj dodatkowe kategorie dla swojej firmy, godziny otwarcia, stronę internetową, jak i zdjęcia – te wszystkie elementy, a raczej ich uzupełnienie wpływają na widoczność wizytówki w boksach map. Pamiętaj, że profil jest wizytówką Twojej firmy, wyświetli on się na wielu urządzeniach mobilnych, dlatego postaraj się o to, aby wyglądał on profesjonalnie i zachęcał użytkowników do skorzystania z Twoich usług. Pamiętaj również, że po zweryfikowaniu wizytówki kodem, użytkownicy będą mogli pozostawić w niej opinie na temat Twojej firmy.

Jak zapewne zauważyłeś obecnie panel zarządzania firmą jest nieco ograniczony, pełny dostęp do wszystkich funkcji Google nada Ci dopiero po weryfikacji serwisu. Dlatego artykuł zostanie rozbudowany na tym samym przykładzie tylko jak dostanę kod weryfikacyjny. W między czasie zachęcam was do założenia profilów własnych firm.

Weryfikacja wizytówki w Google Moja firma

Po około 3 tygodniach dotarła do mnie kartka z kodem weryfikującym. Przejdźmy więc do Google Moja Firma, aby wpisać dostarczony kod i zweryfikować swoją firmę.

weryfikacja firmy

werfyikacja 2

Po wpisaniu kodu przechodzimy dalej. Po udanej weryfikacji możemy już w pełni zarządzać profilem swojej firmy.

Zarządzanie zweryfikowanym profilem w Google Moja Firma

Zaraz po przejściu do panelu proponuję aby przełączyć widok w tryb listy, aby wygodniej zarządzać poszczególnymi usługami.

tryb listy w google maps

lista zarzadzanie

Następnie kliknij w nazwę swojej i adres swojej firmy, aby przejść do zarządzania danymi wyświetlającymi się bezpośrednio w mapach Google.

W tym miejscu warto, bardzo dokładnie uzupełnić wszystkie dostępne pola. Mamy tutaj możliwość wprowadzanie dokładnego adresu swojej firmy, ręcznej poprawy pinezki (klik w „Adres”), edycję kategorii, godzin otwarcia firmy, etykiet z nią powiązanych itd. Elementy wprowadzone w tym miejscu pojawią się w Google Maps oraz na stronie marki Google+:

zarzadzanie danymi w mapach

Warto poświęcić chwilę na poprawne i dokładne uzupełnienie wszystkich dostępnych tutaj elementów, gdyż mogą one ułatwić odnalezienie i dotarcie do naszej firmy przez potencjalnych klientów.

Ostatnim krokiem będzie dodanie loga naszej firmy i kilku zdjęć. W tym celu kliknij w ikonę panelu swojej firmy:

menedzer firmy w google moja firma

Jak widzisz masz tutaj dostępny kolejny panel służący zarządzaniu Twoją firmą, stroną w Google+, jej prezentacją w sieci. W dolnej części znajdziesz również dostęp do statystyk dot. map i strony w Google+.

Aby dodać zdjęcie i logo firmy kliknij w „dodaj zdjęcie”:

dodaj zdjecie

Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony na stronę, na której będziesz miał możliwość dodania loga firmy, zdjęcia profilowego firmy oraz modyfikację zdjęcia w tle. Poniżej znajdziesz również odpowiednie kategorie umożliwiające dodanie innych, dodatkowych zdjęć. Warto wrócić jeszcze do panelu zarządzania firmą lub bezpośrednio na stronę Google+ i zdefiniować krótki adres naszego profilu:

krotki url

Firma dodana miejsc Google – co dalej?

W tym momencie utworzyliśmy pełnowartościowy profil firmy.

Uzyskaliśmy wpis w mapach Google:

wpis w mapach Google

Stronę firmy w Google+:

strona w google+

Dodatkowy boks informacyjny i wynik w wyszukiwarce Google:

dodatkowy box w wynikach

Firma zacznie pojawiać się również w boksach map dla wyników lokalnych. Możliwe będzie również jej bezpośrednie wyszukanie z aplikacji Google Maps (na PC i urządzeniach mobilnych).

Co dalej?

Google uruchomiło prosty kreator jednostronicowych stron internetowych wraz z możliwością ich opublikowania w pod adresem: www.Twoja_nazwa.business.site. Może warto z niego skorzystać? Więcej o nowym kreatorze przeczytasz w tym artykule.

Poza tym: dbaj o swój profil, podlinkuj go ze swojej oficjalnej strony. Zamieść kilka linków do niego w sieci i na swoich pozostałych profilach społecznościowych. Aktualizuj go, wrzucaj zdjęcia, filmy i wpisy, a przede wszystkim pozyskuj pozytywny opinie :).