Pozycjonowanie w Mapach Google (Google Maps) - poradnik
Artykuły10 sierpnia 2017
Mapy Google (Google Maps) są potężnym narzędziem, które jest szczególnie ważne w pozycjonowaniu o zasięgu lokalnym. Obecność i odpowiednia widoczność w mapach jest kluczowa, szczególnie dla lokalnych firm, np. dla mechaników samochodowych.
W tym krótkim wpisie zaprezentuję oraz omówię krok po kroku co i jak należy robić, aby wypromować swoją wizytówkę w mapach Google i znaleźć się w 3-paku na interesującą nas frazę. Zakładam, że posiadasz już utworzoną wizytówkę w mapach. Jeśli tak nie jest, to odsyłam Cię do artykułu Mapy Google - instrukcja obsługi. Poznaj narzędzie krok po kroku, gdzie dowiesz się jak utworzyć wpis firmy w mapach.
Celem mojego klienta było pokazanie się w mapach Google na frazy:
- auto mechanika
- auto mechanika %miasto%
Posiadał on nową stronę, na nowej domenie (niezaindeksowanej w Google) oraz nie posiadał wpisu w mapach Google.
Współpracę rozpoczęliśmy 15 lipca. Ustaliśmy pozycjonowanie kilkunastu fraz lokalnych, w tym dwóch, które jak najszybciej chcieliśmy umieścić w mapach Google.
Dla wszystkich fraz pozycje mierzone są z lokalizacji miasta, w której mieści się warsztat.
Po około 20 dniach współpracy udało mi wbić się do 3-paka map na 2 interesujące mnie frazy oraz znacząco zwiększyć pozycje pozostałych słów kluczowych (prezentuje tylko te z 3-paka):
*Nazwa miasta została podmieniona na %miasto% na potrzeby artykułu.
Jak szybko wypozycjonować wizytówkę w mapach Google
W swoich działaniach skupiłem się 3 aspektach: stronie klienta, linkach do strony klientach, wpisu firmy w mapach Google.
1. Optymalizacja strony klienta
Prace rozpocząłem od podstawowej optymalizacji serwisu klienta:
- Dodałem na stronie głównej 3000 znaków nowej treści zawierającej słowa kluczowe oraz ich odmiany.
- Utworzyłem dedykowane podstrony ofertowe dla konkretnych usług (jak np. "elektryka samochodowa"), zawierające minimum 500 znaków treści (do rozbudowy w kolejnych miesiącach).
- Zoptymalizowałem nagłówki hx, znaczniki title i meta description, atrybuty alt= (nasycając je słowami kluczowymi).
2. Utworzenie i optymalizacja wizytówki w mapach Google
W kolejnym kroku utworzyłem i w pełni uzupełniłem wizytówkę klienta w mapach Google, przy okazji lekko ją optymalizując:
- W pełni uzupełniłem wizytówkę: wybierając wiele kategorii, dodając zdjęcia, godziny otwarcia, adres strony www i właściwie wszystko, co się dało.
- Zadbałem o to, aby w title znalazło się interesujące mnie słowo kluczowe wraz z miastem.
- Wykorzystałem kreator stron w mapach Google do utworzenia dodatkowej podstrony z linkiem do domeny klienta.
3. Linkowanie strony klienta
W trakcie prac nad optymalizacją i oczekiwaniu na kod do aktywacji wizytówki, rozpocząłem działania mające na celu pozyskanie linków do domeny głównej serwisu klienta (podstron ani mapy jeszcze nie było). Dbając przy tym o to, aby w każdym możliwym miejscu pojawiały się pełne dane teleadresowe firmy oraz wzmianki o jej lokalizacji i świadczonych usługach.
W ramach link buildingu pozyskałem / utworzyłem:
- 8 linków z katalogów firm (linki na dokładny anchor + brand).
- 8 linków z katalogów stron (linki na dokładny anchor + brand).
- 5 linków profili z linkami dofollow (linki na czysty URL).
- 5 mini stron jednostronicowych (zaplecze na serwisach typu wix.com, anchory mieszane) każda po min. 500 znaków unikalnego tekstu i 2-3 linkami wychodzącymi (główna + podstrona i Facebook).
- 5 linków z regionalnych serwisów ogłoszeniowych (linki na czysty URL).
- 3 linki z regionalnych for / for z tematami dot. lokalizacji klienta (linki na czysty URL).
- 3 linki z profili na forach motoryzacyjnych (link z sygnatury lub ikonki w widoku postów). Utworzyłem konta i napisałem po 1 poście.
4. Prace z opiniami w mapach Google
Oprócz utworzenia wizytówki, optymalizacji strony www i pozyskania nowych linków, w ramach prac zadbałem również o jeden z najważniejszych czynników wpływający na widoczność nowej wizytówki w mapach Google (oprócz jej pełnego uzupełnienia) - opinie.
Jako, że w warsztacie zawitali w między czasie pierwsi klienci, wraz z klientem w ciągu 3 tygodni pozyskaliśmy 8 pięciogwiazdkowych opinii w mapach Google.
- Każda opinia wystawiona została przez prawdziwego użytkownika.
- Każda z opinii oprócz oceny gwiazdkowej zawiera od 1 do 2 zdań treści.
- Wszystkie opinie zostały wystawione w różnych odstępach czasowych.
- Wszystkie opinie zostały wystawione z niezależnych od siebie urządzeń (a więc i adresów IP).
- Na każdą z opinii odpowiedziałem z konta firmowego, dziękując za jej wystawienie.
Finalnie po zaledwie 2 tygodniach działania wizytówka zaczęła pojawiać się na drugiej pozycji 3-paka dla jednej z fraz. A po paru dniach ustabilizowała się tam i wyświetliła również dla drugiej frazy:
O co zadbać?
- Optymalizacja strony klienta wraz z utworzeniem na niej treści.
- Utworzenie i uzupełnienie wizytówki w mapach.
- Pozyskanie dobrych, tematycznych linków do strony klienta.
- Pozyskanie opinii dla wizytówki w mapach.
- Obecność danych teleadresowych podczas linkowania, tworzenia treści itd.
- Obecność słowa kluczowego w nazwie wizytówki (nie należy tutaj jednak przesadzać).
Co dalej?
W kolejnym miesiącu planuję:
- nieco mocniej podlinkować domenę wraz z istniejącymi już podstronami usług,
- pozyskanie kolejnych pozytywnych opinii w mapach Google,
- rozbudowanie treści podstron usługowych (do około 3000 znaków każda).