Wyniki ankiety: Filtry za nienaturalne linki przychodzące
Raporty8 maja 2013
Dość zaskakujące okazały się wyniki przeprowadzonej przed weekendem majowym ankiety na temat filtrów za nienaturalne backlinki. Została ona przeprowadzona wśród użytkowników serwisu SeoStation oraz fanów strony na FaceBooku, a składała się z 7 pytań.
Analizie poddano 96 spośród 143 wszystkich uzyskanych odpowiedzi. Wynika z nich, że aż 80,21% ankietowanych osób miało kiedykolwiek do czynienia z filtrem. Co ciekawe, w wielu przypadkach osoby te mogły nie mieć pewności co do tego, czy powodem był faktycznie podejrzany profil linków – aż 18,18% osób podało jako datę spadków pozycji okres stycznia 2013 r., a więc czas jednej z aktualizacji Pandy (Panda Update 24 z 22 stycznia), która nie ma nic wspólnego z backlinkami. Tyle samo osób ucierpiało w wyniku wprowadzenia aktualizacji o nazwie Pingwin w kwietniu 2012 r., której kolejne aktualizacje nie były aż tak odczuwalne. Dopiero na bieżący rok zapowiadana jest 4 aktualizacja Pingwina, która ma być jednym z najgłośniejszych update'ów. Analizując wszystkie odpowiedzi, dokładnie połowa otrzymała filtry w 2012 r., 34,62% w 2013 r., było też kilka odpowiedzi dotyczących dużo starszych kar.
Sporym problemem – oprócz ustalenia powodu filtra – okazała się również identyfikacja jego rodzaju. Aż 36,36% nie wiedziało, czy jest to kara ręczna, czy spadek wynikający z aktualizacji algorytmu.
W większości przypadków z działaniem ręcznym (tj. nałożeniem filtra przez pracownika Search Quality Team) mamy do czynienia wtedy, kiedy w panelu narzędzi dla webmasterów pojawia się powiadomienie o wykryciu naruszenia wytycznych Google. Nie można tego jednak brać za pewnik, ponieważ zdarzają się wyjątki od tej reguły. Natomiast przy karach algorytmicznych, powiadomienia musiałyby być wysyłane masowo i raczej przy większych aktualizacjach w Google nie należy się spodziewać jakichkolwiek informacji tego typu – a przynajmniej tak tłumaczył to John Mueller podczas jednego ze spotkań na żywo (tzw. hangoutów). Aby upewnić się, jaki rodzaj kary został zastosowany na naszych stronach, najlepiej jest skorzystać z formularza zgłoszenia ponownego rozpatrzenia. Jeśli na stronę nie została nałożona ręczna kara, informację o tym powinniśmy otrzymać dosłownie w ciągu kilku dni, w przeciwnym przypadku możemy czekać na odpowiedź nawet do 3 tygodni – taki okres najczęściej padał w odpowiedziach do ankiety.
Przejdźmy teraz do najważniejszej kwestii, jaką są działania podejmowane przez pozycjonerów po nałożeniu kary na ich strony. W tym pytaniu można było wybrać dowolną liczbę odpowiedzi, a prezentują się one następująco:
Na uwagę zasługuje fakt, że tylko 37,66% ankietowanych podjęło ważny krok w likwidacji filtra, jakim jest zgłoszenie linków przez narzędzie disavow links tool, które powinno zostać poprzedzone usunięciem jak największej liczby linków podejrzanych o nałożenie kary (50,65%). Bez względu na rodzaj filtra (algorytmiczny lub ręczny) należy z tego narzędzia skorzystać, aby dać wyszukiwarce znać, które z linków powinny być ignorowane. W przypadku filtra algorytmicznego, wystarczy poczekać na przeindeksowanie zgłoszonych podstron z linkami, jednak do zdjęcia filtra ręcznego niezbędne jest dodatkowe wysłanie zgłoszenia ponownego rozpatrzenia, ponieważ to pracownik SQT decyduje o ewentualnym cofnięciu kary. Jak się zatem okazuje, głównym powodem decydującym o borykaniu się z filtrem przez długi okres, jest niewłaściwe postępowanie i pomijanie najważniejszych działań. Wniosek ten potwierdzają dodatkowe konsultacje przeprowadzone przez nas z ankietowanymi, którzy pozostawili swoje dane kontaktowe.
Na zakończenie dodamy, że ponad 25% ankietowanych nie podjęła żadnych działań, decydując się na czekanie na wygaśnięcie filtra – pewnie dlatego czas oczekiwania na jego zdjęcie u niektórych przekracza nawet rok, a filtr nadal się utrzymuje. Dlatego tym bardziej zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem „Filtry Google od A do Z” oraz z artykułem „Narzędzie disavow links tool krok po kroku”, które pozwolą Wam poznać szczegóły na ten temat jak najlepiej i skutecznie pozbyć się filtrów.
Stare komentarze: 5
dzięki za raport. ciekawy
Opłacało się wypełni ankietę. Dziękuje za wyniki i pozdrawiam.
Dziękuję, za niezwykle dokładny i w pełni wyczerpujący raport. Opłacało się wypełnić ankietę!!!
Bardzo ciekawy raport, a i wskazówki nie najgorsze ;) Ilu było ankietowanych?
To wyniki z 96 odpowiedzi - łącznie było ich 143, ale część była niepełna i nie dało się na ich podstawie wyciągnąć wniosków.