Już od 2009 roku rozwiązaniem dla stron z celowo (i prawidłowo) powieloną treścią jest zastosowanie tagu kanonicznego w nagłówku strony (sekcja head). Z jego pomocą Google (Yahoo i Bing również) wie, który adres jest oryginalny, ten właśnie indeksuje w wynikach wyszukiwania i przekazuje mu Page Rank oraz inne wskaźniki rankingowe.

1. Co to jest tag kanoniczny?

Tag kanoniczny to element kodu HTML strony internetowej mający na celu wskazać adres URL stanowiący pierwowzór danej strony. Prościej rzecz ujmując, sugerujesz Google, że wskazana strona to ta właściwa i tylko ona powinna być zaindeksować. Dzięki temu treści, które są identyczne, bardzo zbliżone lub po prostu podobne do naszej strony docelowej, nie konkurują z nami (nie ma kanibalizacji słów kluczowych) i przekazują „moc” SEO. Tag kanoniczny znajduje się w nagłówku kodu HTML strony (sekcja Head) i wygląda tak:

Jeśli chcesz sprawdzić czy strona posiada atrybut rel=canonical, możesz:

  • sprawdzić kodzie strony jaką wskazuję kanoniczną, zajrzyj do sekcji head klikając skrót CTRL+SHIFT+I
  • uruchomic rozszerzenie do przeglądarek np. od Ahrefs w raporcie On-Page
  • jeśli jesteś właścicielem strony zerknij na Narzędzie do sprawdzania adresu URL w Google Search Console jak na poniższym obrazku.

2. Tag kanoniczny, a SEO

Zastosowanie rel=canonical sprawia, że w wynikach wyszukiwania powinna znaleźć się wyłącznie strona wskazana jako kanoniczna. Jest jeszcze kilka powodów dlaczego użycie tagu rel=canonical ma znaczenie w kontekście SEO, mianowicie:

2.1. Powielona treść (ang. Duplicate content).

Przede wszystkim powielanie treści (ang. Duplicate content) służące do tworzenia wielu bliźniaczych stron lub powstałe przez nieuprawnione skopiowanie treści z innej strony może skutkować nałożeniem kary od Google (wyrzuceniem z wyników wyszukiwania). Choć sama powielona treść nie jest powodem kary, dajesz wskazówkę botom indeksującym jak Googebot, która treść jest powielona, a która oryginalna.

Z perspektywy Googlebota strona z różnymi wariantami adresu URL to zupełnie inne strony, stąd będą indeksowane osobno. To też zalicza się do duplikacji stron www. Dlatego Google rekomenduje, aby trzymać się jednej wersji adresu, np. z www i m.in. stosować tag kanoniczny (w tym wypadku również użyj przekierowań 301).

W sytuacji, gdy twoją treść bezprawnie użyto na innej stronie, poproś o usunięcie jej z wyników wyszukiwania Google.

2.2. Budżet Indeksowania (ang. Crawl budget)

Wskazanie kanonicznego adresu URL to uproszczenie sprawy dla Google. W dodatku jest korzystne dla obu stron, ponieważ Googlebot nie marnuje czasu na indeksowanie niekanonicznego adresu (Google nie chce marnować swoich zasobów), a właściciele dużych i średnich serwisów (ponad 10 tyś unikalnych i często aktualizowanych stron) nie tracą dedykowanego im budżetu indeksowania (ang. crawl budget).

2.3. Przekazanie mocy SEO

Byłoby wielką niesprawiedliwością, gdyby strona powielająca treść (niekanoniczna) była wyżej w wynikach Google niż faktycznego autora. Dlatego logiczne jest, że moc SEO należy się stronie z tagiem rel=canonical.

 

 

3. Jak stosować rel=canonical w praktyce

Rekomendacja kanonicznej strony umieść w nagłówku strony, czyli w obrębie sekcji head:

W sytuacji, gdy masz oddzielną mobilną wersję strony, zmodyfikuj tag w następujący sposób:

Jeśli korzystasz z CMSa jak np. Wordpress, implementacja będzie jeszcze prostsza. W Wordpressie, znane powszechnie wtyczki SEO, czyli Yoast SEO i Rank Math dają możliwość ustawienia właściwego adresu URL. W obu wtyczkach bez problemu znajdziesz to zaawansowanych opcjach.

Tag kanoniczny we wtyczka YOAST SEO i RANK MATH

Również w innych systemach CMS ustawienie rel=canonical zwykle jest możliwe, np. na Joomla lub Wix.

Tag kanoniczny w WIX

4. Dobre praktyki posługiwania się rel=canonical

Wstawienie tagu kanonicznego może być mniej lub bardziej efektywne, dlatego zerknij na krótką listę z podpowiedziami na co zwrócić uwagę:

  • Stosuj jeden rel=canonical na stronę, gdyż więcej spowoduje, że Google zlekceważy każdy z nich.
  • Na właściwej stronie umieść tag kanoninczny wskazujący na nią samą, czyli tzw. self-referential canonical (pomocny przy różnych odmianach adresu URL, np. z ukośnikiem lub bez na końcu adresu strony.
  • Wpisuj pełną treść adresu URL, nawet przy samo wskazującym rel=canonical, pomimo tego, że Google powinno poprawnie odczytać również fragment z pominiętym adresem domeny.   

  • Konsekwentnie trzymaj się przyjętej formy adresu URL, frywolne podejście skutkuje tym, że wysyłasz sprzeczne sygnały mając inną formę adresu w linkowaniu wewnętrznym, inną w tagu kanonicznym, inną w mapie strony itd.
  • Nie umieszczaj stron niekanonicznych w mapie strony (ang. sitemap), ponieważ domyślnie powinny znajdować się tam wyłącznie najważniejsze, właściwe do zindeksowania adresy URL.
  • Stosuj tag kanoniczny bez względu na użycie tagu wskazującego wersje językowe strony, czyli hreflang. 

  • Bądź jednoznaczny umieszczając tag kanoniczny. Nie twórz swego rodzaju łańcuchów kanoniczności, w sensie np. sygnalizując na stronie A kanoniczność strony B, a na stronie B, że jednak właściwe jest strona C itp., wtedy prawdopodobnie Google wybierze stronę C jako kanoniczną dla obu A i B lub zignoruje tag całkowicie.

5. Co jeszcze warto wiedzieć o tagu kanonicznym?

5.1. Tag kanoniczny nie jest dyrektywą

Brak wskazania tagu kanonicznego sprawi, że algorytm sam zdecyduje, która wersja jest pierwowzorem. Tak naprawdę rel=canonical nie jest wiążący i może być zignorowany, ponieważ  Googlebot zwraca jeszcze uwagę na inne kwestie przy wyborze właściwej, kanonicznej strony, m.in.:

  • Adresy zastosowane w mapie strony
  • Adres w wersji HTTPS
  • Linkowanie wewnętrzne
  • Przekierowania

Więcej o tym czym kieruje się Google w określaniu kanoninczej strony na poniższym filmie.

 

5.2. Tag kanoniczny w E-commerce

Często w sklepach internetowych znajdują się produkty o różnych wariantach, czy to kolorystycznych czy rozmiarowych. Jeśli Google będzie indeksował wiele odmian tej samej strony, mamy do czynienia z duplikacją treści, więc rel=canonical załatwi sprawę. Obecnie popularne systemy CMS jak Wordpress, automatycznie określają tag kanoniczny strony. Jednakże są sytuacje w których występują w sklepie zbliżone do siebie produkty (ang. Thin slicing), np. dwa inne modele telefonu różniące się detalami. Wtedy możemy zasugerować Google, aby indeksował tylko najpopularniejszą wersje, bądź stronę zawierającą zbiór podobnych produktów z tym samym opisem.

5.3. Tag kanoniczny w strategii Content Marketingowej / PR

W idealnym świecie media publikujące treść zamieszczoną z innej strony, nie tylko umieści informacje o autorze oraz link do jego strony, ale również wskaże ją tagiem kanonicznym. Dzięki temu nikt nie musi wymagać usuwania treści lub jej blokowania przed indeksowaniem (np. przy użyciu atrybutu noindex). Jeśli to się nie stanie, zapewne strony z większym autorytetem wyprzedzą oryginalną stronę w rankingu wyszukiwarki.

5.4. Rel=canonical między domenami (ang. Cross-domain)

Zdarza się, że zbliżona treść, te same opisy produktowe zamieszczone są na więcej niż jednej domenie. Na szczęście tag kanoniczny działa poprawnie także między domenami (ang. Cross-domain). Przydatna funkcja np. gdy hurtownie tworzą strony neutralne dla swoich klientów (czyli bez danych firmy, a wyłącznie z produktami lub ofertą usług), wtedy umieszczenie podobnej treści na wielu stronach odbędzie się bez uszczerbku dla SEO oryginalnej strony.

Podsumowanie

Tag kanoniczny to ani nic nowego, ani trudnego do wdrożenia czy sprawdzenia. Przede wszystkim pamiętaj, aby umieścić go w poprawnej lokalizacji strony, w pełnej, prawidłowej wersji adresu URL oraz w przemyślany sposób. Kontrolnie sprawdź zawsze w Google Search Console czy Googlebot respektuje twój wybór na kanoniczną stroną, bo w końcu nie jest to wiążące polecenie. Jeśli korzystasz z mniej popularnego CMSa zwróć uwagę czy nie duplikuje tagu kanonicznego sprawiając, że Google zignoruje twoją rekomendacje.

 

Źródła: 

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/consolidate-duplicate-urls?hl=en&visit_id=637453952996598691-4015678309&rd=1

https://webmasters.googleblog.com/2009/02/specify-your-canonical.html

https://searchengineland.com/googles-matt-cutts-on-publishers-with-duplicate-content-use-the-canonical-tag-181331