Indeksowanie strony w wyszukiwarce Google
Artykuły17 listopada 2016
Skuteczne wykorzystywanie indeksacji w pozycjonerskich działaniach wymaga przede wszystkim zgłębienia jego istoty. Zacznijmy od definicji. Najprościej można powiedzieć, że "zaindeksowanie strony" to doprowadzenie do jej widoczności w Google lub innej wyszukiwarce.
Jak przebiega indeksacja stron WWW?
Wyszukiwarki internetowe używają specjalnych robotów – programów, które w regularny sposób „odwiedzają” nasze strony. Oto fragment logów serwera, na których widać odwiedziny Googlebota:
W czasie takiej wizyty boty dokonują sprawdzenia i skrupulatnej analizy wszystkich treści jakie znajdują się na witrynie. W celu umożliwienia im bezproblemowego przemieszczania się, zalecane jest utworzenie mapy strony i zgłoszenie jej za pośrednictwem Google Search Console.
Sprawdzanie stopnia indeksacji strony
Kwestię zaindeksowania konkretnej strony czy podstrony możemy sprawdzić wpisując w pasku wyszukiwania wyszukiwarki Google komendę
site:adrestwojejstrony.pl
site:adrestwojejstrony.pl
Samo wpisanie adresu strony w wyszukiwarce spowoduje, że zobaczymy nie tylko zaindeksowane podstrony, ale również strony, które odnoszą do naszej witryny.
Cenną komendą dla specjalistów SEO jest również
info:http://adrestwojejstrony.pl
Daje ona możliwość odnalezienia w prosty sposób szczegółowych informacji dotyczących dokładnie tego adresu, o jaki pytamy.
info:http://adrestwojejstrony.pl
Daje ona możliwość odnalezienia w prosty sposób szczegółowych informacji dotyczących dokładnie tego adresu, o jaki pytamy.
Niekiedy niezbędne staje się sprawdzenie stopnia indeksacji z pominięciem pewnej części strony, przykładowo w sytuacji gdy prowadzimy stronę firmową z osobnym folderem bloga, który stanowi bazę wiedzy w naszej dziedzinie. Zaprezentowana poniżej komenda pozwala na sprawdzenie indeksacji podstron naszej witryny z wykluczeniem odpowiednio zaznaczonych jej elementów.
site:adrestwojejstrony.pl -site:adrestwojejstrony.pl/wiedza/
WAŻNE: Po adresie strony, a przed myślnikiem musi być spacja! Sprawdzenia można dodatkowo dokonać wchodząc na stronę https://www.google.com/advanced_search i korzystając z narzędzi Google.
W momencie, gdy dokonujemy zakupu certyfikatu bezpieczeństwa dla naszej domeny, zależy nam na zweryfikowaniu czy jest on już widoczny dla Google. Określany jest on przez przedrostek „https” przed adresem strony. Aby sprawdzić jak zaindeksowana jest nasza strona, można skorzystać ze standardowej komendy site:adrestwojejstrony.pl i sprawdzić, czy zaindeksowana jest wersja z http czy https.
Można też sprawdzić dokładną ilość podstron zaindeksowanych w ramach https, korzystając z polecenia site:adrestwojejstrony.pl inurl:https - wyjątkowo w tym przypadku nic nie da komenda site:https://adrestwojejstrony.pl. Jeśli choć przy jednej z podstron go zauważymy oznacza to, iż certyfikat został już nadany całej domenie.
Przykład widoczności na poniższym zdjęciu.
Czy można przyspieszyć indeksowanie strony w Google?
Zakładając nową stronę jej zaindeksowanie przez wyszukiwarkę Google można znacząco przyspieszyć, poprzez użycie opcji "Pobierz jako Google" w Search Console. Jest to rozwiązanie dla osób posiadających dostęp i korzystających z Google Webmaster Tools. Serwisy zewnętrzne można zaindeksować poprzez wykorzystanie formularza znajdującego się w poniższym odnośniku:
Czy sprawdzanie stopnia indeksacji jest ważne?
Poziom indeksacji poszczególnych podstron oraz wpisów bywa bagatelizowany i pozostawiany własnemu biegowi. Podejście takie jest błędne, gdyż im większa liczba zaindeksowanych podstron, tym osiągamy lepsze efekty naszych działań SEO.
Jeśli strona jest często i regularnie aktualizowana, to najczęściej robot Google odwiedza ją regularnie, nawet codziennie, zaś strony firmowe czy informacyjne, które nie posiadają bieżących nowości są sprawdzane raz na jakiś czas. Dlatego niektóre osoby twierdzą, że stopniowo i systematycznie budując kontent nowej strony mogą zyskać pewność dotyczącą wysokiej indeksacji kolejnych podstron. Jednakże inne źródła wskazują, że w sposób naturalny, pozbawiony naszej ingerencji Google jest w stanie zauważyć jedynie 1/3 wszystkich odsyłaczy prowadzących do strony.
Sprawdzanie stopnia indeksacji w Google
Ręczne sprawdzanie indeksacji, w szczególności serwisów silnie rozbudowanych, byłoby z pewnością czasochłonne, jak również niskoefektywne. Stąd z pomocą może przyjść nam darmowy program Google Index Checker. Jego zadaniem jest automatyczne sprawdzenie stopnia indeksacji poszczególnych podstron oraz wpisów na danej stronie internetowej. Twórcą programu jest Mariusz Kołacz, prowadzący blog techformator.pl. Osoby zainteresowane tym narzędziem mają możliwość pobrania go z FP na Facebooku (znajduje się w zakładce Free SEO Tools).
Niewątpliwą zaletą programu jest przejrzysty podział linków, ich filtrowanie na te zaindeksowane i niezaindeksowane, dzięki czemu zyskujemy możliwość szybkiego zapisania tych jeszcze nie zauważonych przez wyszukiwarkę i skupienia swoich działań na zmianie takiego stanu rzeczy.
Program wyróżnia się wysokim stopniem skuteczności. Jego dokładność to 99-100% dzięki czemu stanowi wiarygodne źródło informacji i wyznacznik dalszych działań SEO.
Jak wzmocnić indeksację stron?
W celu wzmocnienia indeksacji naszej strony czy bloga w pierwszej kolejności powinniśmy dokonać sprawdzenia stopnia zaindeksowania poszczególnych podstron oraz linków zwrotnych do strony. Najszybciej i najwygodniej dokonamy tego z zastosowaniem przedstawionego powyżej darmowego narzędzia Google Index Checker.
Kolejnym krokiem jest doprowadzenie do zwiększenia indeksacji. Przy mniejszych projektach można przeprowadzać to ręcznie zgłaszając stronę do Google, inną opcję stanowi tworzenie własnych stron indeksujących, katalogowanie strony lub pingowanie.
Własne strony indeksujące – metoda ta opiera się na postawieniu strony opartej o WP lub wybrane forum. Kolejnym krokiem jest wrzucenie tekstów z mieszarki i dodanie do nich linków. Następnie daną stronę linkuje się w sposób masowy, najprościej dokonać tego z zastosowaniem jednego z dostępnych automatów, np. Xrumer. Jeśli przykładowo zdecydujemy się na zlecenie masowego podlinkowania takiej strony linkującej zyskamy na czasie, jak również zaoszczędzimy.
Katalogowanie strony – opcja ta poleca na przygotowywaniu krótkich opisów naszej strony, w zależności od katalogu ich dopuszczalna długość może być różna i mieścić się w zakresie od 300 do około 1000 zzs. Znajdziemy katalogi zarówno darmowe jak i płatne.
Godne uwagi są z całą pewnością te większe, gdyż pochodzący z nich link do naszej witryny może okazać się znacznie bardziej wartościowy. Strony typu katalog stron podzielone są najczęściej na wiele kategorii, z których powinniśmy wybrać najlepiej dopasowaną do tematyki naszej witryny. W niektórych z nich nasz wpis umieszczany zostanie na liście w danej kategorii, z której będzie można przejść do podstrony z zawartymi przez nas informacjami, na innych zaś możliwe będzie bezpośrednie przeglądanie kolejnych wpisów.
Pingowanie – jest to opcja, którą można określić jako informowanie robotów Google o pojawieniu się nowego wpisu na stronie tematycznej lub blogu. Dla stron, które są w regularny sposób aktualizowane, rzadkie odwiedziny robota Google są problematyczne, gdyż mogą opóźniać dotarcie do strony potencjalnych użytkowników. Warto więc skorzystać z opcji pingowania. Po wysłaniu informacji z jednej z poniższych stron możemy spodziewać się wizyty robota na naszej witrynie i jeśli wszystko będzie w porządku jej zaindeksowania.
• https://pingler.com/
• http://pingomatic.com/
• http://ping.in/
• http://pingoat.net/
• http://www.searchstarters.com/?dn=pingdevice.com&pid=9PO41W44K
Opcji jest wiele, jednak przy rozbudowanych projektach SEO warto skorzystać z systemów służących do zwiększania indeksacji czyli indekserów.
Z jakich indekserów skorzystać?
Znajdziemy co najmniej kilka różnych witryn, z ofertą systemów indeksujących. Rozpoczynając korzystanie z tego rodzaju narzędzi warto przetestować przynajmniej 2-3 rozwiązania aby wybrać takie, które najbardziej nam odpowiada, jest dla nas intuicyjne i gwarantuje realizacje naszych potrzeb.
Przykłady indekserów, które znalazły już swoich zwolenników i cieszą się pozytywnymi opiniami i zadowoleniem webmasterów:
• http://speed-links.net/
• https://black-star.link/
• http://i4a.pl/
Indeksowanie stron w Google - czy gra jest warta świeczki?
Niektóre osoby z branży wysuwają teorię, w myśl której nadmierne dbanie o indeksacje jest błędem i nie jest warte czasu jaki na nie poświęcamy. Pojawiają się pytania i sytuacje do rozważenia. Przykładowo: dodajemy stronę do katalogu i jest to taki typ, w którym nasz wpis będzie widoczny na liście wpisów oraz na osobnej podstronie poświęconej jedynie wpisowi. Jednak Google zaindeksuje jedynie podstroję zawierającą listę wpisów z danej kategorii z pominięciem poświęconej tylko naszemu wpisowi. Czy wówczas będzie to wartościowy link dla wyszukiwarki czy pozostanie bez większego znaczenia?
Niektóre problemy, które spotkamy w związku z indeksacją, nie powinny nas zrażać. Jak pokazuje doświadczenie im większa liczba zaindeksowanych podstron i im większa widoczność strony pod różne hasła wyszukiwania, tym lepsze rezultaty działań SEO.
Stare komentarze: 5
Dzięki za zaprezentowanie Index Checkera :)
Witam, bardzo doba wiadomość, a zwłaszcza linki za darmo, pozdrawiam.
Ważne pytanie jest takie: budując zaplecze z różnych miejscówek (np. darmowe platformy blogowe lub mocne katalogi płatne) są tam wpisy nienajgorszej jakości z linkiem do strony pozycjonowanej. Ręcznie indeksujemy wpis, google go przyjmuje (co znaczy, że ocenił wartość podstrony jako akceptowalną) - jest widoczny wpis w poleceniu site. No i problem - po 2-3 miesiącach wpis zostaje przez google wyindeksowany, nie ma go widocznego w poleceniu site. I teraz pytanie: czy link umieszczony w takim wpisie do naszej strony przestaje mieć dla nas moc? Co ciekawe taki link nie znika z bazy w Google Search Console z zakładki "Linki do twojej witryny" - czyli niby o tym linki google nie zapomina, a jednak wyindeksowuje. Czy jest sens ponownej indeksacji (i tak co 2-3 miesiące)?
Dziękuję Marto za obszerny artykuł. Wordpress indeksuje się najszybciej, nie ma potrzeby by sprawdzać nasycienie indeksacją. Stawiam stronę na Wordpresiie i w tym samym czasie jest indeksowana.
Odpowiedź wyszukiwarki nie pokrywa się w całości z ogólną bazą wiedzy Google. Treści prawdopodobnie zostały już dłuższy czas temu przetworzone czyli zaindeksowane przez algorytm Google, ale obecnie zwyczajnie nie są wyświetlane przez zapytanie site:.
Wyszukiwarka samodzielnie kwalifikuje zawartość podstrony jako wartościową i może wystąpić sytuacja, że elementy uznane za niepotrzebne zostaną usunięte z indeksu. Występują również sytuacje, gdy strony posiadające tagi są kwalifikowane jak wyniki wyszukiwania, które zgodnie z wytycznymi Google nie powinny zostać zaindeksowane.Nachalne i przesadne linkowanie każdego wpisu, nie ma więc większego sensu.
Warto również zwrócić szczególną uwagę na treść strony i unikalność zamieszczanych wpisów - teksty powtarzające się z innych stron, często również te przygotowywane za pomocą mieszarek są uznawane za mało wartościowe i niepotrzebne,odczytywane są jako powtarzające się, a co za tym idzie wyszukiwarka ich nie indeksuje.Nawet bardzo silne linki nie poprawią sytuacji wpisów, które nie są unikalne.