Jak sprawdzić pozycję strony w Google na dane słowo kluczowe
Artykuły24 stycznia 2017
Temat może wydawać się banalny, ale nie każdy - w szczególności jeśli mowa o klientach i początkujących SEOwcach - wie o tym, że pozycje są zależne m.in. od historii wyszukiwania i lokalizacji internauty. W takiej sytuacji, bez odpowiedniej wiedzy, raczej niezalecane jest samodzielne odpytywanie Google o pozycje, ponieważ pozycje zostaną zaburzone przez wiele czynników. Jak zatem sprawdzić pozycję danego słowa w wyszukiwarce Google?
Zgodnie z tym artykułem w pomocy Google:
"Jeśli Aktywność w internecie i aplikacjach jest włączona, Twoje wyszukiwania i inna aktywność w pozostałych usługach Google są zapisywane na Twoim koncie Google, dzięki czemu otrzymujesz lepsze wyniki wyszukiwania i sugestie."
Pod tym linkiem znajdują się pełne ustawienia konta Google i kolejne odnośniki do szczegółów na temat tego, jakie dane zapisują się na Twoim koncie (m.in. wspomniana historia wyszukiwania, lokalizacja, a nawet historia lokalizacji, z jakich użytkownik logował się na swoje konto) oraz tego, jak działa funkcja "Wyniki prywatne" (to dzięki nim można znaleźć w Google m.in. wyniki w postaci postów znajomych na Google+). Te ustawienia wpływają na to, że wyniki mogą się znacząco różnić u wielu osób, w szczególności jeśli łączą się z różnych miejscowości.
Aby mieć pewność, że dane zapisane na naszych kontach w żaden sposób nie wpływają na wyniki wyszukiwania, najlepiej korzystać z narzędzi przeznaczonych do monitorowania pozycji w Google. Jest to tak istotne, ponieważ na ręczne odpytywanie wyszukiwarki można sobie pozwolić jedynie w ramach upewnienia się co do wyników bądź sprawdzenia pozycji od święta, a nie prowadząc własny biznes czy też pozycjonując strony klientów. I tu z pomocą przychodzi SeoStation.
Jak zacząć korzystać z SeoStation?
To, co w kontekście omawianego tematu jest dla nas najważniejsze, to pozbycie się wpływu danych z naszych kont na pozycje w SeoStation. Druga sprawa, to możliwość wyboru pomiędzy monitorowaniem wg domyślnych ustawień Google, a wymuszeniem lokalizacji.
Mówiąc wprost, jeśli zajmujemy się serwisem, którego usługi bądź produkty nie są ściśle powiązane z konkretną miejscowością, to powinniśmy monitorować jego pozycje wg domyślnych ustawień, czyli wybierając "Cały kraj" w ustawieniach Google. Do takich serwisów należą m.in. sklepy internetowe, porównywarki czy też większość blogów. Niezależnie od lokalizacji internauty korzystającego z wyszukiwarki, pozycje takich stron powinny być do siebie zbliżone, pomijając oczywiście inne czynniki wpływające na zróżnicowanie SERPów.
Domyślnie podczas dodawania nowej strony, SeoStation wybiera właśnie opcję "Cały kraj" i takie ustawienie należy zostawić. W rezultacie, nawet jeśli dla części fraz w niektórych miejscowościach pojawi się kilka lokalnych wyników, to wpłyną one na resztę tylko w niewielkim stopniu.
Jeśli nie masz jeszcze konta na SeoStation, załóż je korzystając z 14-dniowego okresu testowego.
Jeśli natomiast prowadzimy biznes lokalny, np. restaurację, gabinet kosmetyczny czy biuro rachunkowe, wtedy nie ma uzasadnienia monitorowanie pozycji wg domyślnych ustawień, ponieważ nikt de facto nie uzyska takich pozycji. Internauci ze Szczecina zobaczą wyniki związane z ich lokalizacją, a ci z Krakowa zobaczą krakowskie wyniki. A żeby być bardziej precyzyjną napiszę, że główne różnice będą widoczne na pierwszych stronach wyników i są zależne od ilości lokalnych firm w danej miejscowości i dla danego zapytania. Na dalszych pozycjach można będzie zatem znaleźć podobne strony, ale nas pod kątem pozycjonowania interesują topowe miejsca i to na nich się skupiamy.
Aby ustawić monitorowanie pozycji korzystając z tzw. wymuszania pozycji, należy podczas dodawania strony do SeoStation, w ustawieniach Google wybrać "Lokalnie", a następnie w polu "Lokalizacja" wpisać pełną nazwę miejscowości. Wtedy pozycje będą zgodne z tymi, które widzieliby internauci z tych lokalizacji przy założeniu, że żaden inny element nie wpływa na personalizację ich wyników.
Przykład różnic w wynikach zależnych od lokalizacji
Na zakończenie zapoznajmy się z przykładowymi wynikami dla tych samych fraz, ale sprawdzanych z różnych lokalizacji. W tym celu zostanie wykorzystane narzędzie podglądu reklam Google AdWords.
To tylko przykład kilku pierwszych pozycji, ale warto samodzielnie sprawdzić na wybranych frazach, jak wiele wyników w top 10 różni się zależnie od miejscowości.
Warto pamiętać, że nowo powstałe strony mogą co jakiś czas pojawiać się i znikać z wyników wyszukiwania. Jeśli aktualnie strona nie jest w nich dostępna, zachęcam do lektury wpisu o tym, jak dodać stronę do Google.