Domeny towarzyszą nam od przeszło 30 lat. Początki nie były zbyt obiecujące, jednak dzisiaj rynek domen jest na tyle rozbudowany, że mamy pełną swobodę w zakresie rejestracji i wyboru domeny do naszej strony internetowej. Przed ostatecznym zakupem domeny warto jest znać kilka, z pozoru szczegółów, które w późniejszym czasie okażą się istotne z punktu SEO.
Sprawdzanie domeny w narzędziu WHOIS
Aby dokonać zakupu i rejestracji domeny, musi być ona wolna. Oznacza to tyle, że nie może być podpięta do żadnej istniejącej strony internetowej. Sprawdzenia zajętości domeny dokonasz na stronie wybranego usługodawcy, lub przy użyciu narzędzia WHOIS. Ja opiszę ten proces na podstawie home.pl, drugą opcją zajmę się później. Nazwę domeny, którą chcesz nabyć wpisz w odpowiednim miejscu, a następnie pozwól, aby skrypt sprawdził dany adres.
Jeżeli jest on wolny, otrzymasz odpowiedni komunikat, a także zyskasz możliwość natychmiastowej rejestracji. W momencie, gdy domena okaże się zajęta, również pojawi się stosowny komunikat i zostaną Ci przedstawione propozycje wolnych domen skojarzonych z przedstawioną przez Ciebie. Często propozycje są równie interesujące, dlatego przemyśl, czy jedna z opcji Ci odpowiada. Jeżeli nie – wpisz adres nowej domeny i dokonaj ponownego sprawdzenia. Czynność powtarzaj do momentu, gdy szukana domena okaże się wolna.
Nowa i stara domena – czym się różnią?
Określenie „nowa domena” może być rozumiane dwojako. Pierwsza grupa osób definiuje je jako „domena świeżo zarejestrowana”. W praktyce oznacza to posiadanie domeny bez wcześniejszej historii. Nigdy nie była ona używana w związku, z czym pozycjonowanie strony, do której podpięliśmy daną domenę zaczynamy my. Mamy pełną swobodę, świadomość i odpowiedzialność za poczynione działania.
Inną definicją „nowej domeny” może być określenie nowych końcówek domen, które zostały wprowadzone w 2014 roku. Dzięki nim możliwa jest pełna identyfikacja danej strony internetowej. Po rejestracji domeny z nową końcówką posiadana przez nas witryna jest w pełni unikalna, a adres w całości może być dopasowany do branży, lub tematyki, w której działamy. Ponadto uwydatnienie adresu może przyczynić się do większej ilości unikalnych odwiedzin na stronie.
Stara domena była wcześniej zarejestrowana, posiada swoją historię, dlatego jej zakupu dokonamy jedynie od poprzedniego właściciela. Może się zdarzyć, że domena ma przerwaną historię. W takiej sytuacji wykupimy ją u rejestratora. W sieci pojawiają się zarówno pojedyncze ogłoszenia sprzedaży, jak i do dyspozycji mamy giełdy domen, na których masowo sprzedawane są użytkowane domeny. Przed kupnem sprawdź historię wybieranej domeny. Wiąże się to także z analizą jej parametrów.
Kupujemy starą domenę – sprawdzenie historii i parametrów domen
Przy zakupie używanej wcześniej domeny pomocna okaże się sama wyszukiwarka Google. Komenda site:”nazwa domeny” wyświetli efekty indeksacji zarówno strony głównej, jak i wszystkich podstron zawartych w domenie. Jeżeli pod wybranym adresem znajduje się strona internetowa, ale komenda „site:” nie zwraca wyniku, możliwości są dwie :
-
domena została zbanowana przez Google, co skutkuje brakiem jej w indeksie,
-
utworzona strona jest nowa i w danym momencie nie została jeszcze zaindeksowana.
Aby uzyskać całkowitą pewność odnośnie domeny, warto jest sprawdzić jej pozostałe parametry. Po komendzie „site:” sprawdzamy historię. Przydatne okaże się w tym momencie narzędzie do sprawdzania historii domeny web.archive.org. Zawiera ono zrzuty zarówno stron głównych, jak i niektórych podstron wszystkich domen, które były kiedykolwiek zarejestrowane. W zależności od charakterystyki i popularności strony, do której domena była podpięta, wpisy będą występowały w różnej częstotliwości. W miarę możliwości zwróć uwagę na jak największą ilość zamieszczonych wpisów, aby nie zaskoczyć się podczas późniejszych działań pozycjonujących.
Następna w kolejności jest analiza linków przychodzących. Na tym etapie wybór narzędzia pozostaje w Twojej kwestii. Największą popularnością cieszą się obecnie
majestic.com i
ahrefs.com. W Majestic, po wpisaniu nazwy domeny w odpowiednie miejsce i przejściu do zakładki „Backlinki” ukaże Ci się tabela zawierająca wszystkie linki przychodzące do wybranej domeny. Sprawdź,
jak wygenerować raport z linków w Majestic.
Zwróć uwagę na :
-
formę linków (grafika, nofollow/dofollow, brak odnośnika)
-
stronę, na której zostały zamieszczone,
-
anchory,
-
rodzaj treści, w której znalazł się odnośnik.
Źródła linków powinny być jak najbardziej zróżnicowane, a odnośniki naturalne. Sygnałem ostrzegawczym dla Ciebie powinna być sytuacja, kiedy zauważysz, że zdecydowana większość anchorów skonstruowana jest przy użyciu tego samego słowa kluczowego. Duża liczba linków brandowych, lub zagranicznych również nie jest wskazana. Domena o dobrym profilu linków przychodzących charakteryzuje się anchorami niekomercyjnymi, np. w postaci linku do podstrony.
Whois jest jednocześnie narzędziem i obszerną bazą danych zarejestrowanych domen. Znajdują się w niej dane niemal wszystkich domen będących obecnie w użyciu. Po wpisaniu adresu znalezionego np. na aukcji, otrzymasz pełne dane na temat właściciela domeny, IP serwerów DNS, a także firmy, która ją zarejestrowała. Najlepsza opcja jest wtedy, gdy otrzymujemy wszystkie możliwe dane. Jeśli coś jest ukryte – lepiej będzie znaleźć inną domenę, ponieważ może to świadczyć o nierzetelnym sprzedawcy.
Giełda domen – czy warto dokonać tam zakupu domeny?
Giełdy domen umożliwiają zakup domeny z rynku wtórnego. Pochodzą one od poprzednich właścicieli, którym prawa własności domeny wygasły, lub zadecydowali o jej sprzedaży. Domenę z giełdy możemy zakupić zarówno u konkretnego usługodawcy, lub skorzystać z serwisu, który specjalizuje się wyłącznie w ofertach z rynku wtórnego. Pozostają jeszcze serwisy aukcyjne, ale ta opcja jest najmniej bezpieczna. Wybór źródła leży po Twojej stronie i powinien zależeć od warunków sprzedaży.
Oferty na giełdach domen to w zdecydowanej większości aukcje. Cena minimalna ustalana jest przez sprzedającego, a kolejne osoby składające ofertę kupna odpowiednio podwyższają tę kwotę. Wybrana oferta może również posiadać opcję zakupu domeny „natychmiast”. Wtedy zakupiony produkt otrzymujemy po uiszczeniu stosownej opłaty. Wyboru opcji sprzedaży dokonuje sprzedający. W zależności od charakteru oferty, możemy spotkać się z zarówno obiema opcjami, jak i jedną, wybraną.
Po wygraniu aukcji, lub zakupie domeny w opcji „Kup teraz!”, kupujący zobowiązany jest do potwierdzenia swojej tożsamości, a także uiszczenia stosownej opłaty. Pieniądze często przechowywane są w depozycie serwisu do momentu, aż obie strony transakcji nie przekażą stosownych dokumentów do wykonania cesji domeny.
Następnie, wszelkie dane są porównywane, aby nowy abonent miał całkowitą pewność, że kupuje domenę od jej właściciela. Jeżeli wpłynęły wszystkie dokumenty, a także stwierdzono zgodność danych – domena przekazywana jest nowemu właścicielowi, a sprzedający otrzymuje należne mu pieniądze. Często również, jako kupujący jesteśmy zobligowani do uiszczenia opłaty rejestracyjnej.
Szczególnym sposobem zakupu domeny na rynku wtórnym jest jej przechwycenie. Polega to na tym, że dodajemy wybraną, obecnie zajętą domenę do listy „do przechwycenia” i serwis ją dla nas przechwyci jak tylko nadarzy się ku temu okazja. Warto pamiętać, że jesteśmy wtedy obciążani nie tylko kosztami zakupu i rejestracji, ale także samego przechwycenia.
Na giełdzie domen warto jest dokonać zakupu tylko wtedy, gdy odpowiada nam aktualna cena, a także w momencie, kiedy mamy pewność odnośnie stanu domeny. Znalezienie idealnej oferty to nie wszystko, ważne jest sprawdzenie parametrów SEO i sytuacji prawnej. Bez dokładnej analizy może okazać się, że mamy do czynienia z nierzetelnym sprzedawcą, lub nabywamy zbanowaną domenę.
Zakup właściwej domeny jest procesem praco- i czasochłonnym, wymagającym zastosowania wielu narzędzi. Mimo wszystko warto jest dokonać świadomego zakupu.
Stare komentarze: 4
"...ale komenda „site:” nie zwraca wyniku, możliwości są dwie :
domena została zbanowana przez Google, co skutkuje brakiem jej w indeksie,
utworzona strona jest nowa i w danym momencie nie została jeszcze zaindeksowana."
Z mojego punktu widzenia są 4 możliwości, te dwie wymienione oraz przekierowanie 301 lub domena została wyindeksowana bo upłynął już określony czas od ponowienia opłaty za domenę i domena stała się znowu domeną do powtórnego zakupu.
Fajny artykuł, pomocny. Ja bym dodał jeszcze, żeby nie sugerować się ceną rejestracji, ale każdorazowo sprawdzać koszty przedłużenia domeny.
Ja bym dodał jeszcze, że kupno 20 domen nie pomoże w osiągnięciu wysokich pozycji :)
Fajny artykuł. Fakt. jest to proces czasochłonny i wymaga wielu analiz. Darek wspomniał o kosztach przedłużenia. Owszem, ma to znaczenie, ale tylko w przypadku, gdy mamy strategię dla danej domeny i chcemy ją trzymać w swoim portfelu dłużej. W przypadku szybkiej odsprzedaży np. w premium.pl już jest to kwestia drugorzędna. Dodałbym jeszcze kilka narzędzi, którymi jako domenowy maniak posługuję się na co dzień:
1) hurtowe sprawdzanie domen, wiek, domain authority:
http://domeny.pl/hurtowa-rejestracja-domen.html
http://www.bulkseotools.com/bulk-check-domain-availability.php
http://www.bulkseotools.com/bulk-domain-authority-checker.php
2) serwisy z wygasłymi domenami:
http://www.seodomeny.pl/
http://netmonitor.pl/deleted
http://mapadomen.pl/
http://www.olddomains.net/browse.php
3) potencjał fraz i CPC
https://ubersuggest.io/
http://keywordtool.io/
4) rankingi stron
https://siteexplorer.info/
np. wspomniany http://www.similarweb.com we wpisie:
http://problem-rozwiazanie.pl/jakie-sa-najbardziej-popularne-strony-internetowe-na-swiecie-lub-w-polsce/
I jeszcze parametry z SeoQuake, Searchmetrics i Clusteric, po analizach których można podjąć decyzję o kupnie wartościowych domen.
Pozdrawiam serdecznie:)