W opisach produktów koncentrujesz się na tym, aby zachęcić klienta do zakupu. Stosujesz techniki sprzedażowe, które mają wpłynąć na pożądaną decyzję. To jednak nie wystarczy, bo o skuteczności opisu decyduje również… jego widoczność w wyszukiwarce. Zastanawiasz się, czy w tekstach sprzedażowych jest miejsce na SEO? Jest! Trzeba tylko umiejętnie to wykorzystać.

Z raportu „E-commerce w Polsce 2019 przygotowanego przez Gemius wynika, że 38% Polaków nie decyduje się na zakupy online. Obraz demograficzny niekupujących przedstawia poniższa grafika:

Źródło: gemius.pl

Głównym powodem rezygnacji z internetowych transakcji jest chęć obejrzenia produktu przed jego zakupem. Dlatego przed sprzedawcami internetowymi spore wyzwanie. Wyzwanie, któremu muszą sprostać, jeśli chcą pozyskać nowych klientów.

Znaczenie opisów produktów

Nie dasz rady konkurować ze sklepami stacjonarnymi w kwestii fizycznego kontaktu klienta z oferowanym asortymentem. Nie jesteś jednak na straconej pozycji – do dyspozycji masz opisy produktów. Tylko od Ciebie zależy, czy i w jaki stopniu wykorzystasz ich sprzedażowy potencjał.

Pamiętaj! Opisy produktów w sklepie internetowym muszą zastąpić najlepszego sprzedawcę – takiego, który nawet na pustyni przekona do zakupu płaszcza przeciwdeszczowego. Jak to osiągnąć? Wykorzystując odpowiednie słowa, możesz:

  • pobudzić wyobraźnię
  • oddziaływać na zmysły
  • rozwiać wątpliwości.

Chodzi o to, aby opisy produktów nie miały wyłącznie informacyjnego charakteru. Muszą także zawierać elementy perswazyjne – po to, aby zachęcić do zakupu.  Dlatego nie można ich traktować po macoszemu, kopiując treść otrzymaną od producenta (jest to niewskazane z jeszcze innego powodu, o którym będzie niżej).

Dobre opisy produktów:

  • wyróżniają sklep na tle konkurencji - nie są kopią opisów przygotowanych przez producenta, nie ograniczają się do 2-3 lakonicznych zdań
  • pomagają podjąć decyzję zakupową - nie przedstawiają suchych informacji, ale prezentują zalety i korzyści wynikające z użytkowania
  • zwiększają widoczność w wyszukiwarce Google - dzięki odpowiedniej optymalizacji pomagają zdobyć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Szczególnie ważny jest ten ostatni aspekt – przy słabej widoczności w wynikach wyszukiwania trudno będzie klientowi trafić do sklepu. Musisz mu to ułatwić.

Opisy produktów zgodne z SEO to konieczność

Opisy produktów powinny być tworzone z myślą o potencjalnych klientach – to fakt. Chociaż muszą uwzględniać potrzeby i oczekiwania odbiorców, nie można podporządkowywać treści wyłącznie aspektowi sprzedażowemu.

Każdy tekst – również ten opisujący asortyment – powinien spełniać standardy SEO. Jedno z drugim da się pogodzić, dzięki czemu opis produktu nie tylko pomoże zwiększyć sprzedaż, ale i wesprze pozycjonowanie.

Opisy produktów przyjazne wyszukiwarce, czyli jakie?

Opisy produktów należy tworzyć nie tylko w oparciu o sprawdzone techniki sprzedażowe. Teksty powinny być dostosowane do wytycznych z zakresu SEO – właściwie takich samych, do których stosujesz się przy okazji publikowania innych treści w internecie.

Unikalność

Google nie lubi kopii, dlatego unikalne opisy nie tylko pomogą wyróżnić się wśród konkurentów, ale i wesprą pozycjonowanie.

Problem w tym, że wielu właścicieli sklepów bazuje na tekstach otrzymanych od producentów lub dystrybutorów. Zamieszczane opisy są więc wierną kopią innych treści publikowanych w sieci. Jak do duplicate content podchodzi Google? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zmniejszy się widoczność sklepu w wyszukiwarce albo w ogóle zniknie on z wyników wyszukiwania. Taki scenariusz jest możliwy, ponieważ domena producenta lub konkurencyjnego sklepu ma większy autorytet niż nowo powstały sklep internetowy.

 Jeżeli chcesz wzmocnić pozycję w Google, postaw na unikalne opisy produktów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby bazować na materiałach od producenta, lecz unikaj automatycznego „kopiuj-wklej”. Stwórz własną treść, wykorzystując przy tym elementy perswazyjne itp. Dzięki temu opis produktu nie tylko zyska przychylność Google, ale również zachęci potencjalnych klientów. 

Dobór słów kluczowych

Podstawą działań SEO są odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Nie ma tutaj miejsca na przypadkowe frazy – muszą być przemyślane i nieść za sobą jak największy potencjał. Nie możesz kierować się wyłącznie intuicją – nawet, jeśli do tej pory nigdy Cię nie zawiodła.

Zamiast liczyć na pomyślne zrządzenie losu, wykorzystaj przydatne narzędzia – niektóre udostępniane są bezpłatnie.

  • Google Keyword Planner

Planer słów kluczowych od Google to jedno z najbardziej popularnych i podstawowych narzędzi. Dostarcza informacje o częstości wyszukiwania danych fraz, zmianach wyszukiwań w czasie, szacunkowych stawkach dla każdego słowa kluczowego.

Korzystając z planera, możesz wzbogacić główne słowo kluczowe o dodatkowe frazy, np. “samsung galaxy a10 cena”, “telefon samsung a10”, “galaxy a10 cena”.

  • Podpowiedzi Google

Podpowiedzi Google to nic innego jak rozwijana lista sugerowanych słów kluczowych. To dobry sposób, aby uzupełnić opis produktu o dodatkowe frazy - takie, które sugeruje wyszukiwarka.

Zgodnie z powyższym screenem, w opisie warto umieścić takie słowa kluczowe jak np. “samsung galaxy a10 cena”, “samsung galaxy a10 opinie”, “samsung galaxy a10 dane techniczne”.

  • AnswerThePublic

AnswerThePublic jest darmowym narzędziem SEO, które proponuje różne kombinacje dla podanego słowa kluczowego. Pojawiają się sugestie w formie pytań, frazy z przyimkami itp., co można wykorzystać także w pozycjonowaniu long-tail.

 

Jak wynika z powyższych screenów, w opisie produktu warto użyć nie tylko frazy głównej - “samsung a10”. W treści można umieścić dodatkowe słowa kluczowe - w formie pytań lub z przyimkami, np. “jak wygląda samsung galaxy a10”, “kiedy wyszedł samsung a10”, “samsung a10 czy jest wodoszczelny”, “samsung a10 obsługa”.

  • Ubersuggest.io

Ubersuggest.io to narzędzie, które pozwala na wyszukanie odpowiednich słów kluczowych i ocenę ich potencjału. Dowiesz się m.in. o wielkości miesięcznego wyszukiwania - jest to wartość uśredniona, dlatego warto zapoznać się z wykresem informującym o wyszukiwaniach w poszczególnych miesiącach.

Ciekawą opcją jest też konkurencyjność wybranej frazy. Narzędzie wskazuje również na dodatkowe słowa kluczowe, o które można uzupełnić opis albo wykorzystać je do działań content marketingowych.

W opisie warto użyć dodatkowych fraz, np. “samsung galaxy a10 cena”, “samsung galaxy a10 dane techniczne”, “samsung galaxy a10 niebieski”.

  • Senuto

 Senuto jest płatnym narzędziem o wielu możliwościach związanych z SEO. Podstawą jest baza słów kluczowych, dzięki której można dobrać odpowiednie frazy do opisu produktu. Narzędzie informuje m.in. o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań, trendach, sezonowości w konkretnych miesiącach. W opcjach można wybrać warianty słów kluczowych, np. pytania, słowa zależne, a także grupy słów.

 

Jak obrazuje powyższy przykład, znacznie lepszym wyborem będzie “samsung A10” - średnia miesięczna liczba wyszukiwań wynosi aż 74 000, natomiast w przypadku “samsung galaxy a10” - zaledwie 8 100. Ponadto opis warto uzupełnić o takie słowa kluczowe jak: “samsung a10 dane techniczne”, “samsung a10 cena” czy “samsung a10 opinie”.

Optymalna liczba słów kluczowych

Lista fraz to dopiero początek – teraz trzeba je odpowiednio wykorzystać. Czyli jak? Upychanie na siłę słów kluczowych mija się z celem – taki zabieg jest mało skuteczny: obniża potencjał SEO oraz odbija się negatywnie na jakości.

Wzbogacając opis produktu o frazy, należy:

  • zachować umiar – tak, aby treść brzmiała naturalnie, a nie była sztucznie nadmuchana
  • nie koncentrować się wyłącznie na ogólnych słowach kluczowych, ale umieszczać też tzw. frazy długiego ogona.

Z pewnością oczekujesz wskazania dokładnej liczby powtórzeń słów kluczowych. Trudno o konkretne podpowiedzi, jednak za optymalną wartość możesz przyjąć2-3 powtórzenia na 1000 znaków. Zastosuj przy tym nie tylko formę podstawową, ale również odmienioną.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to jeden z najważniejszych elementów sprzyjających pozycjonowaniu. Dlaczego? Poprawnie przeprowadzone przede wszystkim pomaga robotom Google w indeksowaniu sklepu internetowego, a w mniejszym stopniu ułatwia użytkownikom dotarcie do innych podstron.

O ile w samej treści opisów przeważnie nie wykonuje się linkowania wewnętrznego, o tylekarta produktu stwarza szerokie możliwości przeprowadzenia takiej “operacji” w sposób całkowicie naturalny.

Linki wewnętrzne mogą kierować np. do:

  • innych produktów – podobnych, uzupełniających
  • producenta
  • danej kategorii.

Zastosowanie śródtytułów

Śródtytuły – w formie nagłówków H2 lub niższego rzędu (H3-H6) – to ważny element opisu produktu. Przyczyniają się one nie tylko do zwiększenia czytelności treści, ale wspomagają pozycjonowanie. Stanowią bowiem dodatkowe miejsce, w którym można wykorzystać słowo kluczowe.

Czy śródtytuły w opisach produktów są zawsze potrzebne? Jeśli tekst jest krótki, nie ma potrzeby oddzielania akapitów nagłówkami. Jeżeli natomiast ma 1000 znaków i więcej, warto wykorzystać możliwości drzemiące w takim zabiegu.

Atrybut ALT w grafikach

Atrybut ALT w grafikach to miejsce przeznaczone do umieszczenia alternatywnego opisu zdjęcia. Po co to robić? Tekst wyświetla się, gdy obrazek nie załaduje się poprawnie lub wtedy, gdy osoba niedowidząca będzie korzystać z programów „czytających”. Z atrybutu ALT korzystają także roboty wyszukiwarki – brak uzupełnionego pola jest równoznaczne z brakiem grafiki na stronie.

 Jak stworzyć poprawny opis alternatywny?

Musi:

  • wyrażać to, co faktycznie znajduje się na zdjęciu
  • zawierać odpowiednie słowo kluczowe
  • być unikalny.

Przykład. Poniżej atrybut ALT dla szafki łazienkowej

Źródło: furnimeble.pl

Meta dane

Patrząc z perspektywy SEO, przy każdym opisie produktu należy uzupełnić meta dane pojawiające się w wynikach wyszukiwania. Szczególnie ważne są:

  • meta title – krótki tytuł
  • meta description – krótki opis zawartości strony.

Oba teksty muszą zawierać słowa kluczowe, ale powinny być także przyjazne dla użytkownika. Jeżeli tytuł i opis będą wyróżniały się wśród konkurencyjnych treści, wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo kliknięcia w link. Warto zadbać o call to action - szczególnie w przypadku meta description.

Z punktu widzenia SEO ważna jest długość tekstów, która powinna wynosić:

  • dla title: 50-70 znaków
  • dla description: nie więcej niż 160 znaków.

Jak powinny wyglądać poprawne meta dane? Poniżej kilka przykładów:

Wózek Cybex Balios S - kup wygodną spacerówkę dla dziecka

Wózek Cybex Balios S to wielofunkcyjny wózek spacerowy renomowanej niemieckiej marki. Postaw na jakość i rozsądną cenę – zamów go z szybką dostawą.

Samsung Galaxy S10 – nowoczesny telefon w dobrej cenie

Samsung Galaxy S10 to telefon, który skradnie Twoje serce. Nowoczesny i funkcjonalny, zachwyca w każdym calu. Dowiedz się o nim więcej i złóż zamówienie.

Frytownica Philips Airfryer HD9240/90 – 80% mniej tłuszczu

Frytownica beztłuszczowa Philips Airfryer HD9240/90 to urządzenie, dzięki któremu przyrządzisz chrupiące frytki bez użycia tłuszczu. Dowiedz się więcej.

Teksty spełniają wytyczne co do długości, a także zawierają CTA.

Długość opisu

Nie istnieje uniwersalna długość opisu produktu, która sprzyja pozycjonowaniu. Można jednak uznać, że im dłuższy tekst, tym można go lepiej zoptymalizować pod kątem SEO.

Jeśli opis produktu będzie zbyt krótki, wówczas możesz mieć problem z:

  • umieszczeniem optymalnej liczby fraz przy jednoczesnym zachowaniu naturalnego brzmienia treści
  • umieszczeniem śródtytułów – treść będzie zbyt krótka na taki zabieg.

Przykłady dobrych i złych opisów produktów

Z doświadczenia wiem, że opisy produktów mogą łączyć w sobie potencjał sprzedażowy z wytycznymi SEO. Stosowanie elementów technik perswazyjnych wcale nie wyklucza unikalnego pisania, umieszczania słów kluczowych itd.

  • Nie powielaj błędów tych sprzedawców

W internecie można znaleźć wiele sklepów, w których opisy produktów nie tylko nie spełniają standardów SEO, ale też nie mają sprzedażowego charakteru. Przykłady poniżej.

Źródło: gandalf.com.pl

Głównym zarzutem jest brak unikalności – ten sam tekst (zapewne pochodzący od producenta) pojawia się w wielu innych sklepach. Brakuje tutaj formatowania – choćby pogrubienia słowa kluczowego. Nie ma śródtytułów – są one niepotrzebne, bo opis jest bardzo krótki. Dlatego można byłoby go wydłużyć – szczególnie, że jest o czym pisać. Zdjęcie nie posiada atrybutu ALT. Nie jest też wykorzystany potencjał meta title i meta description.

 

Źródło: toysrus.pl

I ten opis nie jest unikalny – znaleźć go można w wielu sklepach internetowych. Co gorsza, pojawia się tutaj dwukrotnie (ramka czerwona i zielona na zdjęciu). Nie ma wyraźnie zaznaczonego słowa kluczowego, ale i nazwa produktu nie pada w opisie. Tekst jest za krótki – można byłoby go wzbogacić o korzyści wynikające z zabawy klockami. Brakuje formatowania i choćby jednego śródtytułu. Grafika nie jest opatrzona atrybutem ALT.

 

Źródło: emag.pl

Opis jest kopią – powiela się w wielu innych sklepach, więc prawdopodobnie pochodzi od producenta. Zakładam, że fraza główna to „żel potęgujący doznania” – w treści nie pojawia się ani razu. Nie występuje także w śródtytułach. Grafiki nie są opatrzone atrybutem ALT.

  • Takie opisy bierz za przykład

Mogę wskazać wiele sklepów internetowych, które zamieszczają opisy produktów przyjazne dla użytkowników i robotów Google. Oto kilka z nich.

 

Źródło: DOZ.pl

W tym opisie właściwie wszystko gra:

  • jest główne słowo kluczowe
  • pojawia się formatowanie
  • opis podzielony został na sekcje
  • zdjęcie opatrzone jest atrybutem ALT.

 

 

Źródło: Sexownysklep.pl

Opis ten został uznany jako poprawny z kilku powodów:

  • jest unikalny
  • zawiera główne słowo kluczowe i frazy uzupełniające
  • są śródtytuły – także z zamieszczoną frazą
  • są pogrubienia oraz wypunktowania
  • opis jest czytelny.

Źródło: Robican.pl

Co sprawia, że opis został wybrany jako poprawny?

  • Unikalność – kopia nie pojawia się w Internecie.
  • Występowanie głównego słowa kluczowego i fraz dodatkowych.
  • Odpowiednie formatowanie, pogrubienia, wypunktowania.
  • Śródtytuły – wraz ze słowem kluczowym w treści.

Powyższe opisy to dowód na to, że kwestię SEO da się pogodzić z aspektem sprzedażowym treści produktowych.

Jak zoptymalizować opisy w dużym sklepie internetowym?

Jak wyglądają opisy produktów w dużym sklepie internetowym? Jeśli asortyment obejmuje setki przedmiotów o bardzo zbliżonych parametrach, zwykle treści nie są zoptymalizowane pod kątem SEO. Głównym zarzutem jest brak unikalności.

Z jednej strony nie ma się czemu dziwić – nie jest łatwo „opanować” wiele produktów, aby każdy z nich był opisany w sposób oryginalny. Jest to o tyle trudniejsze, im mniejszą liczbą parametrów różnią się towary. Wcale jednak nie trzeba godzić się na taki stan – opisy można zoptymalizować, aby były nie tylko przyjazne dla potencjalnych klientów, ale i dla robotów wyszukiwarki.

Jak usprawnić proces zamiany zduplikowanych opisów produktów na unikalne – bardziej przyjazne Google?

  • Opis synonimizowany– pozwoli to stworzyć wiele tekstów, którymi zastąpisz kopie. Ważne jest jednak to, aby nie korzystać z generatorów, a dodać synonimy ręcznie. W przeciwnym razie opis produktu może zawierać błędy słownikowe – niektóre słowa mogą nie pasować do kontekstu, w efekcie czego otrzymasz klasyczny „bełkot”.
  • Modyfikacja kilku uniwersalnych opisów –tworzysz kilka tekstów i mieszasz ze sobą poszczególne zdania.
  • Przygotowanie unikalnych fragmentów opisów– mowa o wykorzystaniu np. fragmentu opisu producenta w przypadku bardzo podobnych opisów, ale pochodzących od różnych producentów.

Czy takie drobne zmiany wystarczą, aby opis produktu został potraktowany jako unikalny? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że tak – Google bierze pod uwagę nie tylko tekst opisu, ale również całą kartę produktu.

Każdy tekst powinien spełniać standardy SEO, aby wspomóc proces pozycjonowania. Nie koncentruj się więc wyłącznie na aspekcie sprzedażowym opisu produktu, bo nawet najlepsza treść nie będzie dobrze widoczna w internecie, jeśli nie zostanie właściwie zoptymalizowana. Połącz sprzedaż z SEO, aby zwiększyć swój sukces w sieci.