Podstawowe informacje o Google Moja Firma
Artykuły4 lipca 2019
Istotnym elementem pozycjonowania lokalnego jest posiadanie uzupełnionego profilu w Google Moja Firma. Poza tym tak zwana „wizytówka” pełni rolę (tu Cię zaskoczę) internetowej wizytówki, to element wzmocnienia profesjonalnego wizerunku firmy.
Po co mi profil na Google Moja Firma?
Jaki lokalny biznes nie dąży do zwiększenia widoczności w sieci i nie chce dać się odnaleźć na Google Maps? Zapewne nielegalny albo nieświadomy. Niezależnie od tego za posiadaniem profilu przemawia wiele argumentów,m.in.:.
- jest bezpłatne (choć są firmy wyspecjalizowane w „sprzedawaniu” wizytówek Google)
- ułatwia klientowi dotarcie do miejsca prowadzonego biznesu (nawigacja w Google Maps)
- dokłada kolejne miejsce w wynikach organicznych tzw. „snack pack” (mapa i trzy wyniki organiczne z informacjami podanymi w wizytówce)
- zwiększa wiarygodność prowadzonego biznesu (choć nie zawsze, o tym w dalszej treści wpisu)
- pozwala potencjalnemu klientowi sprawdzić podstawowe informacje na temat danej firmy np. numer telefonu, godziny otwarcia
- klienci mogą dodawać opinie, aby na ich podstawie potencjalni klienci mogli podjąć decyzję o skorzystaniu z danej usługi (Zero Moment of Truth, Społeczny dowód słuszności)
- zablokowanie możliwości podszywania się pod firmę (o tym również w dalszej treści wpisu)
Kto nie może założyć profilu na Google Moja Firma?
Wytyczne Google stanowią, że firmy świadczące wynajem lub sprzedaż nieruchomości takich jak domy wypoczynkowe lub apartamenty, aczkolwiek biura oferujące tego typu usługi nadają się do weryfikacji. Ponadto lokalne biznesy korzystające z lokalizacji, których nie mogą reprezentować np. szkolenia, regularne spotkania itp. również są wykluczone.
Nadmienię, że sezonowe usługi takie jak lodowisko otwarte tylko zimą czy stragan z warzywami powinny mieć stały szyld widoczny w danym miejscu, aby spełniać kryteria. Z kolei do usług domyślnie bezobsługowych jak paczkomaty czy bankomaty należy wskazać dane kontaktowe do działu obsługi klienta.
Jak założyć profil?
Zakładanie profilu na Google Moja Firma jest proste, w pierwszej kolejności wejdź na stronę Google Moja Firma, kliknij przycisk „ZACZNIJ TERAZ” i wykonaj następujące kroki:
- Podaj TYLKO nazwę firmy, nie wplataj na siłę fraz kluczowych ani miast w których urzędujesz. Jeśli istnieje już profil danej firmy, jej nazwa powinna ukazać się w formie podpowiedzi. Prawowity właściciel może podjąć kroki w celu przejęcia kontroli nad profilem.
- Zdecyduj czy chcesz dodać lokalizację firmy (adres pocztowy, kod pocztowy, miasto), która będzie widoczna w Google Maps. Jeśli tak, ustaw znacznik na mapie w miejscu gdzie znajduje się firma oraz jeśli świadczysz usługi również poza tym miejscem wskaż na których obszarach (dzielnice, miasta, państwa)Jeśli nie, możesz (nie musisz) wyznaczyć obszary (dzielnice, miasta, państwa) w których wykonujesz usługi oraz podaj region w jakim mieści się firma.
- Wybierz jedną kategorie korzystając z propozycji, która najbardziej oddaje to czym się zajmujesz (główna usługa). Później możesz dodać więcej kategorii.
- Podaj numer telefonu oraz jeśli takowa istnieje, adres strony www.
- Zweryfikuj profil za pomocą wysłanej pocztą kartki z kodem (czas doręczenia do 15 dni). Weryfikacja przez telefon, e-mail lub Google Search Console jest dostępna tylko dla wybranych firm.
Czy to koniec mojej pracy na dziś z Google Moja Firma?
Nie, to dopiero początek. Jest wiele informacji, które warto uzupełnić/pamiętać, kilka podstawowych to:
- Dodaj następne kategorie, oczywiście jeśli jest więcej adekwatnych do prowadzonej działalności. Możesz podejrzeć jakie dodatkowe wybrała Twoja konkurencja w konsoli (kliknij prawy przycisk myszy lub CTRL+SHIFT+I) i wyszukaj podstawową kategorie, obok powinieneś zobaczyć pozostałe kategorie.
- Dodaj godziny świadczenia usług uwzględniając z wyprzedzeniem święta oraz inne dni w których firma może być nieczynna (opcja „Dodaj niestandardowe godziny pracy”).
- Dodaj zdjęcia, w pierwszej kolejności logo i okładkę, w końcu zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle na firmowym profilu na Facebook’u to podstawa, nie inaczej jest w Google Moja Firma.
- Dodaj więcej zdjęć np. biura, front sklepu, pracowników w trakcie wykonywania pracy czy produktów. Choć nie wpływa bezpośrednio na wyniki organiczne w Google to z pewnością wzmocnij to wiarygodność szczególnie mało znanych firm.
- Dodaj tzw. wirtualny spacer po firmie oraz wideo np. krótka historia firmy, prezentacja usług czy sposób na przywitanie się z klientem. Również bardziej kwestia zwiększenia autentyczności. Wytyczne co do specyfikacji technicznych wideo (jak i zdjęć znajdziesz na oficjalnej stronie pomocy Google)
- Jeśli masz podaną stronę www otaguj ją parametrami UTM, aby sprawdzić w Google Analytics ile klientów przechodzi do Twojej strony przez wizytówkę.
- Poinformuj o promocjach za pomocą wpisu z ofertą specjalną, w ten sposób możesz przyciągnąć klientów przez ograniczonym w czasie kodem rabatowym. Podobne wpisu możesz wykonać dotyczące nowości, wydarzenia lub do wstawienia produktów wraz z ceną.
- Dodaj atrybuty, które powiedzą więcej o prowadzonym biznesie np. czy klienci mogą skorzystać z WiFi w lokalu, jakie są akceptowalne formy płatności lub czy lokal jest przyjazny zwierzętom.
Nadużycia i kontrowersje
Choć niektórym może się to wydawać abstrakcyjne, są ludzie którzy wykorzystują Google Moja Firma do swych niecnych celów. Poza wspomnianym wcześniej wyłudzeniem pieniędzy za tę darmową usługę od nieświadomych, m.in. podszywają się pod faktycznie istniejące firmy, pozorują możliwość wykonywania usług, aby po uiszczeniu zaliczki zaniechać ponownych kontaktów itp.
Artykuł w „The Wall Street Journal” poruszył temat milionów fałszywych profili i bezradności Google. W odpowiedzi gigant z Mountain View wskazuje, że stale podejmują kroki przeciwko oszustom, lecz ich metody również stale ulegają udoskonaleniu. Wspomniane działania w kontrze to naciągaczy to:
- usunięcie ponad 3 milionów fałszywych profili firm z czego 90% nigdy nie ujrzała światła dziennego
- za 85% usuniętych profili odpowiedzialne są wewnętrzne procedury Google
- ponad 250 000 profili usunięto w wyniku zgłoszenia użytkowników
- więcej niż 150 000 kont użytkowników zablokowano, ponieważ uznano je za niewłaściwe (o 50% więcej niż w 2017)
Choć oszuści/naciągacze wydają się być nieposkromieni w swej kreatywności, Google obiecuje kontynuacje zmagań z nimi oraz liczy na pomoc użytkowników, których zachęca do zgłaszania podejrzanych profili przez ten formularz.
Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać do zalet posiadania profilu Google Moja Firma. Choć dla wielu rodzajów usług może nie jest niezbędne do szczęścia to warto „mieć żeby mieć” i zaglądać co jakiś czas, aby zapobiec ewentualnemu podszywanie się pod firmę.
https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=pl&ref_topic=4540086
https://www.blog.google/products/maps/how-we-fight-fake-business-profiles-google-maps/