Społeczność Youtube rośnie każdego dnia od wielu lat, co dokładnie pokazuje, że pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na skuteczne, trafiające w konkretne potrzeby filmy. Warto również zauważyć, że portal Youtube jest dzieckiem Google, więc łatwo się domyślić, że reklama na tym portalu może skutecznie przyczynić się do pozycjonowania naszych stron firmowych, portfolio, a nawet sklepów internetowych.

Tworząc odpowiednie filmy na Youtube przekonujemy klientów do naszej firmy i oferty. To przecież poprzez video poznają oni naszą twarz, głos, a zarazem wybrane produkty i usługi. I co najważniejsze, prawidłowo zoptymalizowane i popularne filmy Youtube często pojawiają się powyżej wyników organicznych Google na wiele zapytań internautów.

Jak założyć kanał na Youtube?

Założenie konta na Youtube staje się bardzo proste, szczególnie jeśli już posiadamy swoje konto pocztowe gmail.com. Wystarczy więc utworzyć konto za pomocą naszego konta email, a następnie uzupełniamy nasz profil YT o takie informacje, jak: nazwa kanału, zdjęcie profilowe, zwiastun.

Najlepiej będzie zadbać o uporządkowanie naszych filmów na Youtube, a umożliwia to ich kategoryzowanie. Dzięki temu dzielimy je na "tutoriale", "recenzje", "wiadomości o firmie" i wiele innych.

Jak przygotować pierwszy film na Youtube?

1. Zaopatrzmy się w odpowiedni sprzęt do nakręcenia filmu (czasami wystarczy telefon, aparat cyfrowy, natomiast innym razem nowoczesna lustrzanka).

2. Przygotujmy listę pytań, na które odpowiedzi szukają Nasi klienci. Wypiszmy dokładne odpowiedzi, oczywiście z zachowaniem prostego języka dostosowanego do odbiorców.

3. Czas trwania 1 filmu nie musi być długi, na początek wystarczą nawet 2 minuty.

Wiele sklepów internetowych przygotowuje swoje pierwsze filmiki na YT za pomocą zakładki FAQ na swojej stronie. Jeśli więc mamy takie możliwości, to warto z nich skorzystać.

Pozycjonowanie filmów na Youtube

Jeśli chcemy zwiększyć oglądalność naszych filmów na YT, to już podczas ich dodawania musimy zadbać o pewne działania SEO, które wpłyną na ich pozycje. Zwracajmy uwagę na takie elementy, jak:

- Tytuł filmu

- Opis filmu

- Tagi

- Adnotacje

Omówienie poprawnego tagowania filmów znajdziecie w tym materiale wideo.

Gdy już uzupełniliśmy nasze filmy o właściwą treść w ustawieniach, to następnie dbajmy o promocję takich filmów wszędzie, gdzie tylko się da. W pierwszej kolejności przydatna okazuje się promocja na portalach społecznościowych (Facebook, Twitter, Linkedin, Vimeo, Google+).

Jeśli utworzyliśmy recenzje o konkretnych produktach, to umieśćmy link do filmiku bądź sam filmik na stronie produktu w sklepie internetowym. Natomiast filmy z kategorii "wiadomości o firmie" warto jest promować na specjalistycznym blogu firmowym. Skuteczny okazuje się również mailing z informacją o nowym filmie, pozwalający zwiększyć ilość subskrybentów.

Filmiki Youtube w wyszukiwarce Google

Wyniki wyszukiwania YouTube w wyszukiwarce Google są oszałamiające, ponieważ często filmiki YT znajdują się powyżej wyników organicznych Google i to na prawie każde zapytanie, czyli słowa kluczowe internautów. To sprawia, że tak wiele firm i sklepów internetowych inwestuje w pozycjonowanie swoich stron poprzez zastosowanie i właściwe pozycjonowanie filmów Youtube.

Co wpływa na coraz większą popularność filmików Youtube?

- właściwy tag Title z odpowiednimi słowami kluczowymi

- długość filmu (dłuższe = lepsze)

- słowa kluczowe w opisie filmu

- zaangażowanie użytkowników (wyświetlenia, polubienia, komentarze)

- liczba subskrybentów kanału

Keyword Research Youtube, czyli wyszukanie najlepszych słów kluczowych pod pozycjonowanie filmików

Jeśli zależy nam, aby Google zaprezentowało nasze filmy wideo, to najlepiej, aby występowało w nich takiej wyrażenie, jak "tutorial", "klip filmowy", "film", "wideo". Dzięki temu Google o wiele szybciej umieści nasz filmik w wynikach wyszukiwania na samej górze. Dodatkowo warto wykorzystać narzędzie Planowania Słów kluczowych "Google Keyword Planner”, który pozwala nam wyszukać wiele innych słów kluczowych, dla których Google pokazuje filmy z YT w wyszukiwarce. Najlepiej jest wyszukać słowa kluczowe dopasowane do potrzeb naszej działalności, promocji firmy czy sklepu internetowego.  

Jeśli chcemy, aby nasze filmy zyskały wysoką pozycję w wyszukiwarce Youtube, to dobrze jest je pozycjonować na podstawie słów kluczowych zaproponowanych np. przez narzędzie "Keywords Suggestion Tool". Dzięki niemu dowiemy się, na które słowa kluczowe najlepiej jest pozycjonować nasze filmy na YouTube, aby pojawiały się one w pierwszych wynikach wyszukiwania.

Skuteczne prowadzenie kanału, czyli jak zwiększyć oglądalność na YouTube

1. Ustal strategię kanału (cel istnienia, tematykę, grupę docelową).

2. Optymalizacja strony głównej kanału YT (grafika w tle kanału, link do strony i serwisów społecznościowych, dodanie zwiastuna, dodanie sekcji polecanych kanałów, usunięcie sekcji podobnych kanałów, uporządkowanie tematyczne filmów).

3. Stosowanie dedykowanych miniatur filmów (niech nawiązuje do treści i będzie czytelna na wszystkich urządzeniach; miniatury zajmują najwięcej miejsca na stronie, więc taka grafika + odpowiedni tytuł filmu to gwarancja zwiększenia współczynnika klikalności CTR).

4. Usunięcie polecania konkurencyjnych marek

Youtube automatycznie poleca kanały konkurencyjne, jeśli więc chcemy się przed tym zabezpieczyć, wystarczy wejść w "Ustawienia zaawansowane" i kliknąć w "Nie zezwalaj, aby mój kanał był wyświetlany jako polecany na innych kanałach". Bardziej szczegółowe wskazówki znajdziecie w pomocy Youtube.

5. Statystyki filmów video pod kontrolą

Skuteczność ruchu organicznego na Youtube ocenimy dzięki Google Analytics.

6. Udostępniaj statystyki swojego video

Takie statystyki to dodatkowa informacja do internautów. Statystyki każdego filmu włączamy w "edycji filmu", "ustawienia zaawansowane" i klikamy w "pokaż publicznie statystyki na stronie odtwarzania".

7. Tłumaczenie międzynarodowych treści

To wskazówka dla właścicieli kanałów YT, którzy posiadają klientów z różnych krajów. Pomocne więc okazuje się stworzenie filmów video w języku, w którym mówi większość naszych klientów. Indywidualne ustawienie tytułów filmów na pozostałe języki jest możliwe w "trybie ustawień filmów", w zakładce "Tłumaczenia". Wybieramy język filmu, który okaże się domyślny. Po prawej stronie dodajemy tłumaczenia w innych językach.

8. Reklamuj się na Youtube

Youtube zrzesza potężną ilość użytkowników i część z nich stanowi dla nas świetną grupę docelową, do której może trafić reklama naszego kanału, strony firmowej czy sklepu internetowego. W tym celu należy skorzystać z kampanii AdWords, które są o wiele skuteczniejszym i tańszym rozwiązaniem od promocji filmów YT na Facebooku.

Zarabiaj z YouTube

Youtube umożliwia twórcom filmów zarabianie pieniędzy poprzez wyświetlanie specjalnych reklam. Zarabianie staje się możliwe, gdy tylko zarejestrujemy się na YT, następnie do Google Adsense. Gdy to uczynimy integrujemy nasze konto YouTube z kontem Google Adsense. Gdy już posiadamy film, który jest naszą pełnoprawną własnością, to przechodzimy do zakładki "Zarabianie" i zaznaczamy jaki typ reklamy chcemy zastosować. Do wyboru mamy takie reklamy, jak:

1. True View In-Stream, które wyświetlają się na początku, w trakcie, bądź na końcu filmu. Oglądający mają możliwość obejrzenia całej reklamy bądź jej pominięcia po np. 5 sekundach. Twórca filmu zdobywa od reklamodawcy zysk dopiero wtedy, gdy widz obejrzy minimum 30 sekund reklamy bądź całą.

2. W nakładkach inVideo. Takie nakładki reklamowe są przezroczyste i najczęściej umieszczone w dolnej części filmu. Twórca filmu zdobywa zarobek za każde kliknięcie unikalnego widza w reklamę, która automatycznie przenosi go na konkretną stronę internetową.

Pamiętaj!

Youtube to serwis społecznościowy, który warto wykorzystać do skutecznego pozycjonowania swojej strony firmowej, sklepu internetowego, a nawet bloga. Wystarczy tylko zastosować się do powyższych rad, aby nasze filmy cieszyły się coraz większą popularnością, co będzie miało duże przełożenie na ilość naszych klientów bądź czytelników. Dodatkowo mamy możliwość zarabiania na filmikach w Youtube.

Tworzenie unikalnych filmików Youtube + ich odpowiednia optymalizacja i reklama to gwarancja zwiększenia ruchu na naszych stronach, czyli gwarancja zwiększenia dochodów.

Jeśli więc jeszcze nie promujemy się na Youtube, to zacznijmy jak najszybciej, ponieważ konkurencja nie śpi, Google również!