Pozycjonowanie stron w Yandex
Artykuły9 kwietnia 2020
Yandex to wyszukiwarka internetowa generująca największą liczbę zapytań w rosyjskojęzycznej części Internetu. Z raportów serwisu statcounter Global Stats wynika, że Rosjanie częściej korzystają z rodzimej wyszukiwarki, aniżeli Google.
Rynek wyszukiwarek w Rosji |
|
Yandex |
50.42% |
|
44,7% |
Mail.ru |
2.09% |
Bing |
0.37% |
Yahoo |
0.24% |
DuckDuckGo |
0.22% |
Co oczywiste, firmy, które poważnie myślą o osiągnięciu sukcesu na rosyjskojęzycznym rynku, muszą zadbać o SEO nie tylko w Yandexie, ale także w Google.
Można zaryzykować stwierdzeniem, że pozycjonowanie w Rosji jest pod tym względem trudniejsze. Wszakże chcąc dotrzeć do możliwie największej społeczności, jednocześnie musimy dbać o pozycję strony w Google, jak i Yandex. W każdym razie – gra z całą pewnością jest warta świeczki. Mówimy tu o ponad 100 milionach internautów.
Co to jest Yandex?
Jak już zdążyłem wspomnieć – wyszukiwarka Yandex to najpopularniejsza wyszukiwarka w Rosji. Regularnie korzysta z niej ponad 50 milionów internautów w samej Federacji Rosyjskiej, co sprawia, że aby myśleć o sukcesie na rynku rosyjskim – musimy zadbać o odpowiednią optymalizację strony także (a raczej – przede wszystkim!) pod kątem wytycznych dla webmasterów Yandex.
Współtwórca wyszukiwarki Yandex Arkadij Wołoż twierdzi, że największą przewagą Yandexa nad Google są jej lokalne korzenie. W rozmowie z amerykańskim magazynem Fortune, Wołoż powiedział: "We can joke in Russian, which Google can't do.”.Warto tu zwrócić uwagę na fakt, iż języki słowiańskie, ze względu na gramatykę i fleksję, są jednymi z trudniejszych do opanowania nie tylko przez człowieka ale także algorytm Google.
Yandex to piąta największa wyszukiwarka na świecie. Więcej zapytań generują tylko: Google, Baidu, Bing oraz Yahoo!.
Wartym odnotowania jest również fakt, że wyszukiwarka Yandex popularna jest nie tylko w Rosji. Sporo internautów korzysta z niej także w takich krajach jak:
- Kazachstan (14.96%)
- Białoruś (23.7%)
Do niedawna Yandex cieszył się także ogromną popularnością na Ukrainie. Niestety, konflikt z Rosją sprawił, że witryna została zablokowana.
W 2001 roku, Yandex uruchomił także polskojęzyczną wersję wyszukiwarki. Jednakże, brak zainteresowania sprawił, że twórcy – bardzo szybko zrezygnowali z rozwijania projektu w Polsce.
Pozycjonowanie w Yandex – jak wygląda?
Wiele osób, które praktykuje pozycjonowanie rosyjskojęzycznych stron w Google, zauważa, że działania przynoszą efekty także w wyszukiwarce Yandex, co może sugerować, że czynniki rankingowe są podobne.
Oczywiście, sporym nadużyciem byłoby stwierdzenie, że SEO w Yandex wygląda tak samo jak w Google, nie mniej – podobieństw jest naprawdę sporo.
Czynniki rankingowe w Yandex
Rzecz jasna, algorytm wyszukiwarki Yandex jest rzeczą ściśle tajną. Nie mniej, w oparciu o liczne testy, pokusiliśmy się o zestawienie kluczowych (w tym momencie) czynników rankingowych:
Optymalizacja treści
Yandex podobnie jak Google przykłada ogromną uwagę do jakości udostępnianych treści. Warto zadbać o to, aby publikowane materiały były unikalne, możliwie angażujące i przyjazne użytkownikowi.
To z całą pewnością łączy obie wyszukiwarki. Natomiast, różnice algorytmiczne zauważyć można w przypadku nasycenia słów kluczowych. Yandex nie toleruje zbyt wysokiego zagęszczenia treści słowami kluczowymi.
Wśród ważnych czynników rankingowych w Yandex, należy uwzględnić również:
- regularną aktualizację treści
- linkowanie wewnętrzne
Co więcej, aby odnieść sukces, powinieneś/powinnaś robić wszystko, aby użytkownicy zostali na Twojej witrynie jak najdłużej.
Użyteczność witryny
Do ważnych czynników rankingowych w Yandex należy zaliczyć również szeroko rozumianą użyteczność witryny. Pozytywny wpływ na pozycję ma czytelność witryny oraz prezentacja informacji na stronie. Warto zadbać o to, aby:
- tekst był starannie ozdobiony, co poprawi czytelność
- prezentowane informacje powinny być pozbawione elementów ograniczających widoczność treści (np. agresywne reklamy)
- kluczowe informacje dotyczące prezentowanych informacji powinny znaleźć się w tzw. „above the fold”
Link-building
Polityka dotycząca traktowania linków prowadzących do naszej witryny, była wielokrotnie modyfikowana na przestrzeni ostatnich lat. Kiedy w 2013 roku ogłoszono, że linki nie będą stanowiły czynnika rankingowego w Yandex, spodziewano się prawdziwej rewolucji. I taka też miała miejsce.
Szczególnie mocno ucierpiały witryny, które linkowane były za pomocą wszelkiego rodzaju systemów wymiany linków. Natomiast, mocne wzrosty zaliczyły strony z linkami tematycznymi z zaufanych witryn.
Dzisiaj, skuteczny link-building w Yandex to przede wszystkim:
- pozyskiwanie linków tematycznych tylko z mocnych witryn
- pozyskiwanie linków z katalogów i katalogów branżowych (zadbanych, moderowanych)
- artykuły sponsorowane
Natomiast, unikać należy – zaspamowanych miejscówek, witryn o niskim współczynniku zaufania, wszelkiego rodzaju giełd linków i SWL.
Warto przy tym zauważyć, że Yandex ma nieco inne podejście do linków z anchorami. W wytycznych dla webmasterów podaje:
„Linki partnerskie. Jeśli inne witryny zawierają linki do Twojej witryny, upewnij się, że ich tekst zawiera odpowiedni opis Twojej witryny, a nie tylko adres URL. Poproś partnerów, aby zmienili te linki, tak aby miały większe znaczenie niż słowa „tutaj”, „tam”, „ta strona” i tak dalej.”
Sporym nadużyciem byłoby napisać, że Yandex przychylnie patrzy na linki z anchorami tematycznymi, aczkolwiek – trzeba przyznać, że różnice w promowanym profilu linków w stosunku do Google są dosyć duże.
Warto przy tym zaznaczyć, że anchory powinny być tylko i wyłącznie oparte o frazy kluczowe. Nie należy korzystać z konkretnych zapytań, gdyż jest to znacznie mniej efektywne, a na dodatek może nas spotkać za to kara.
Optymalizacja techniczna
Yandex, podobnie jak Google udostępnia własne narzędzia dla webmasterów. Narzędzia dla webmasterów Yandex oferują zbliżone funkcjonalności do Google Webmaster Tools. Z ich pomocą – ustawimy mapę witryny, zmienimy ustawienia robotów, sprawdzimy poziom indeksowania witryny czy otrzymamy informację na temat naruszeń zasad wyszukiwarki.
Warto wiedzieć! Wyniki wyszukiwania Yandex nie są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Przewidywane daty aktualizacji można podglądać między innymi tutaj. |
Wiek witryny i wielkość ruchu
Powiedzieć, że duże witryny są promowane w Yandex, to jak nie powiedzieć nic. Zachodzi bardzo dużą zależność pomiędzy ruchem na stronie, a pozycją (znacznie większa, aniżeli ma to miejsce w Google). W związku z tym, aby dogonić liderów trzeba jeszcze większych nakładów pracy.
Ważnym czynnikiem rankingowym jest także wiek domeny. Serwisy na nowych domenach znacznie trudniej – mówiąc kolokwialnie – wchodzą w topy.
Lokalizacje
Rosja to największy kraj na świecie pod względem powierzchni. Dlatego też, w pełni zrozumiałym jest fakt, iż Yandex wyświetla inne wyniki dla lokalizacji w Moskwie, a inne Sankt Petersburgu.
Lokalizacja szczególnie istotna jest przy SEO e-commerce. Sklepy mające siedzibę w danym mieście, wyświetlają się w wynikach wyszukiwania znacznie wyżej.
Wyniki wyszukiwania w Yandex
O tym, że wyniki wyszukiwania w Yandex spełniają oczekiwania użytkownikom świadczy fakt, że jak wielki udział w rynku ma on w Rosji. Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja mogła ulec zmianie.
Wśród ciekawych rozwiązań, wyróżniających wyniki wyszukiwania znajdują się między innymi specjalne odznaki, dzięki którym użytkownik otrzymuje informację o zawartości, popularności i/lub użyteczności witryny, tj.:
- popularna strona (witryny o dużym ruchu i stałych odbiorcach)
- wybór użytkowników (witryny z zaangażowanymi i lojalnymi użytkownikami)
- oficjalny dealer auto.ru
- organizacja Federacji Rosyjskiej
- oficjalna strona zgodna z danymi Yandex Business Directory
Co więcej, Yandex w swoich wynikach wyszukiwania wyróżnia także witryny odznaką: , które mają tzw. odpowiedź nawigacyjną lub stanowią zweryfikowany profil.
Na uwagę zasługuje również fakt, że w wynikach wyszukiwania znajdziemy informację o wdrożonym certyfikacie SSL.
Narzędzia Yandex
Yandex to nie tylko wyszukiwarka. Podobnie jak Google oferuje szereg usług i narzędzi dla webmasterów (i nie tylko!).
Kluczowym (z punktu widzenia webmastera) narzędziem jest Yandex.Metrica, a więc bliźniaczo-podobne narzędzie do Google Analytics. Za sprawą Yandex.Metrica możemy uzyskać raporty wizualne i nagrania wideo aktywności użytkowników, śledzić źródła ruchu czy też – oceniać skuteczność reklam (zarówno online, jak i offline).
Ponadto, Yandex oferuje usługę App.Metrica – tj. narzędzie do śledzenia i analizy aplikacji mobilnych. W wygodnym, przejrzystym panelu możemy znaleźć informacje na temat użytkowników oraz ich zachowań w naszych aplikacjach mobilnych.
W Yandex znajdziemy także system reklamowy zbliżony funkcjonalnościami do Google Adwords. Mowa o Yandex.Direct – sieci reklamowej, dzięki której możemy umieścić reklamy bezpośrednio w wynikach wyszukiwania oraz na stronach uczestników sieci.
Warto wspomnieć także o takich narzędziach i usługach jak:
- Yandex.Money – największa rosyjska usługa płatności online
- Yandex.Zen – usługa rekomendacji
- Yandex.Video – serwis z filmami video
- Yandex.Flights – wyszukiwarka połączeń lotniczych
Ponadto, Yandex – podobnie jak Google ma usługę Map:
Aby być wyświetlanym na Yandex.Maps, musisz być zarejestrowany w Yandex.Directory (https://yandex.com/sprav/main):
- Zaloguj się korzystając z poczty e-mail Yandex lub profilu na portalu społecznościowym.
- Przejdź do formularza dodawania nowej organizacji w katalogu.
- Wypełnij wszystkie pola i prześlij do weryfikacji.
Podsumowanie
O ile jeszcze kilka lat temu manipulacja wynikami w Yandex była naprawdę prosta, o tyle dzisiaj – ta rosyjskojęzyczna wyszukiwarka stanowi bardzo duże wyzwanie dla zagranicznych pozycjonerów. Trudny język, relatywnie mała liczba materiałów edukacyjnych, ograniczony dostęp do analiz oraz liczne aktualizacje algorytmu – mówiąc delikatnie – nie sprzyjają procesom pozycjonowania. Dlatego też, w przypadku chęci wejścia na rynek na którym dominuje Yandex warto zrobić to korzystając z pomocy specjalisty od tego rynku.
Nie mniej jednak, ogromny rynek (ponad 100 milionów Rosjan ma dostęp do Internetu) determinuje do wykorzystania potencjału Yandex i pozycjonowania w najpopularniejszej wyszukiwarce w Rosji.
źródła:
- https://yandex.ru/support/metrika/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Yandex_Zen
- https://www.ashmanov.com/static/files/aip_ecommerce_2019.pdf
- https://www.ashmanov.com/education/articles/faktory-ranzhirovaniya-2019-e-commerce/
- https://www.sembook.ru/book/ranzhirovanie-v-detalyakh/faktory-ranzhirovaniya/
- http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/russian-federation
- https://www.matthewwoodward.co.uk/tutorials/russian-seo-yandex/
- https://yandex.ru/support/webmaster/recommendations/intro.html
- https://www.rightmixmarketing.com/seo-search-engine-optimization/yandex-seo-guide-how-this-search-engine-gives-business-opportunities/