Ponieważ mówi się, że PR zdobywa się dzięki linkom przychodzącym, niektórym może się wydawać, że nowa strona startuje z zerowym PR. Okazuje się, że jest inaczej - nowa domena tuż po jej zaindeksowaniu w Google otrzymuje minimalną wartość PR.

Wzór na PR wygląda następująco:
 

PR(A) = (1-d) + d*(PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

gdzie:

  • PR(A) - PR strony A
  • d = 0,85 (to tzw. współczynnik tłumienia, z ang. damping factor) - PR jest określany jako prawdopodobieństwo trafienia na daną stronę przez internautę. Ponieważ użytkownik przemierzający strony nie będzie w nieskończoność podążał za linkami na nich, tylko w pewnym momencie przejdzie na kolejną losową stronę, określone zostało prawdopodobieństwo tego, że będzie dalej klikał w linki na stronie (a zatem na 85% użytkownik będzie kontynuował podążanie za linkami na stronie, a na 15% otworzy nową, losową stronę). Dane liczbowe na temat temat bazują na informacjach z opublikowanych dawniej patentów, dlatego aktualnie mogą się one od nich różnić.
  • PR(T1)…PR(Tn) - PR stron linkujących do strony A
  • C(T1)…C(Tn) - liczba linków wychodzących ze stron T1…Tn

Jeśli do domeny nie prowadzą żadne backlinki, nie mamy danych z drugiej części wzoru (tj. danych o PR stron i liczbie linków wychodzącyh z nich), dlatego też wzór na PR nowej strony ogranicza się do obliczenia wartości (1-d), co daje 0,15. Pamiętajmy jednak, że jest to wskaźnik tzw. Real PageRank wyrażanego w innej skali niż 0-10, jaką widzimy w toolbarze.

Aby potwierdzić przyznawanie PR nowej domenie, został przeprowadzony test. Zakupiona została nowa domena bez historii, na której znajdowała się wyłącznie strona główna. W treści zamieszczone zostały 2 linki wychodzące z unikalnymi anchorami w formie losowych ciągów znaków. Strona została zaindeksowana za pomocą narzędzi dla webmasterów (opcja Pobierz jako Google -> Prześlj do indeksu) i po kilku dniach od jej indeksacji w Google, wyszukiwarka zwracała podlinkowane strony na anchory znajdujące się w linkach do nich. Potwierdziło to, że nowo zaindeksowana podstrona otrzymuje i od razu jest w stanie przekazywać PR innym stronom.