Semantyczne słowa kluczowe - analiza kontekstu, o której musisz pamiętać
Algorytmy wyszukiwarek, aby móc dostarczać użytkownikom precyzyjnych wyników wyszukiwań, muszą znać kontekst treściowy. Dlatego w celu polepszania widoczności stron internetowych specjaliści SEO używają semantycznych słów kluczowych. W niniejszym artykule dowiesz się, czym one są, w jaki sposób je rozpoznawać oraz jak używać w pozycjonowaniu. 
Czym są semantyczne słowa kluczowe?
keywords
Semantyczne słowa kluczowe pochodzą z metody matematycznej LSI (z ang. Latent Semantic Indexing), czyli „ukrytego indeksowania semantycznego. W praktykach SEO przyjmuje się skrót myślowy: semantyczne słowa kluczowe = LSI. Są to wszystkie wyrażenia oraz wyrazy, wiążące się z frazą, którą chcemy pozycjonować. Wybierane są konkretnie pod daną stronę internetową, zgodnie z przyjętą przez właściciela strategią. Pozostają one w ścisłym związku z wybraną frazą główną. Mogą być jej synonimami, wyrazami pokrewnymi lub po prostu kojarzyć się z danym wyrazem. Ważne, aby były dopasowane do ciągle zmieniających się algorytmów Google, które każdego roku dopasowują coraz więcej sformułowań do wybranej frazy. Wiele z nich może być nieintuicyjnych, dlatego bardzo ważne jest korzystanie z odpowiednich narzędzi, które umożliwiają ich identyfikację. 
Założenia i wykorzystanie semantycznych słów kluczowych
Stosowanie LSI w wybranym tekście pozwala mu być zarówno wysokim jakościowo oraz widocznym przez algorytmy Google’a. Specjaliści przyjmują, iż teksty powinny być nasycone słowami kluczowymi w zakresie od 0,5 do 2%. Za pomocą semantycznych słów kluczowych algorytm może o wiele łatwiej określić, jakiej tematyki dotyczy dana strona internetowa, a tym samym zaproponować bardziej precyzyjne wyniki użytkownikom. LSI wdrażane są na witrynach w wielu miejscach. Stosuje się je m.in. w:
  • tytułach strony,
  • nagłówkach,
  • adresach URL,
  • meta tagach,
  • nazwach linków,
  • głównej treści podstrony.
Aby móc zastosować LSI na wybranej przez nas stronie internetowej, najpierw należy zobaczyć, jak wyglądają w praktyce semantyczne słowa kluczowe i jak szeroki może być ich zakres znaczeniowy. Dopiero później należy przystąpić do tworzenia ich listy, która zostanie wdrożona w kolejnych etapach pozycjonowania.  
Gdzie stosować LSI?
 
Semantyczne słowa kluczowe – przykłady
Tworząc stronę internetową o dowolnej tematyce należy pamiętać o jej widoczność z perspektywy algorytmu Google. Ten zaś może mieć problem z rozróżnieniem wyrazów bliskoznacznych np. homonimów, czyli sformułowań o takiej samej formie językowej, lecz zupełnie innym znaczeniu. Do tej grupy należy m.in.:
  • babka (rodzaj ciasta oraz członek rodziny),
  • kosy (narzędzia oraz ptaki),
  • zamek (suwak oraz budowla obronna). 
Aby algorytm Google’a mógł zrozumieć o jaką frazę nam chodzi, musimy używać LSI, które doprecyzowują znaczenie i kontekst. Będą to więc następujące wyrażenia:
  • babka wielkanocna, babka i dziadek, babka przepis,
  • kosy ptaki, kosy łąka, kosy karmnik,
  • zamek z pisku, zamek na wzgórzu, zamek kurtka.
Wykorzystanie słów innych niż wybrana przez nas fraza kluczowa, lecz bliskoznacznych nie wpłynie na pozycjonowanie, gdyż algorytmy inteligentnie dopasowują do siebie wyrazy. W praktyce internauci korzystają z naprawdę zaskakujących połączeń, które mogą stać w całkowitej opozycji do tego, jak my postrzegamy dany temat. 
Search LSI
Jak znaleźć semantyczne słowa kluczowe?
Znalezienie idealnych LSI, pasujących do naszej witryny to nie lada wyzwanie, jednak istnieje kilka metod, dzięki którym można je uzyskać. W celu stworzenia listy semantycznych słów kluczowych warto sięgnąć po takie narzędzia, jak np.:
  • Google Search Console,
  • Planer słów kluczowych Google,
  • Answer the Public.
Na rynku istnieje niewiele darmowych i profesjonalnych aplikacji oraz platform, które umożliwiają wyszukiwanie LSI w języku polskim. Dlatego warto postawić na możliwości, jakie daje nam sama wyszukiwarka. Pomocne będą w szczególności podpowiedzi wyrazów pasujących do wpisanej przez nas frazy. Sekcją uzupełniającą do nich stanowią Wyszukiwania podobne. Znaleźć możemy ją na dole strony z wynikami wyszukiwania. Dobrym miejscem do poszukiwań są również meta opisy stron internetowych, a także frazy proponowane w Grafice Google. 
Wdrażanie LSI
Wdrażając LSI należy zachować spójność kompozycyjną oraz naturalność językową. Tekst powinien być przede wszystkim zrozumiały i użyteczny dla czytelników. Semantyczne słowa kluczowe będą szczególnie dobrze działać we wpisach blogowych oraz dłuższych formach np. poradnikach. Stosując je należy wystrzegać się przeoptymalizowania tekstu, czyli zbyt dużego nasycenia go słowami kluczowymi, co może odbić się negatywnie nie tylko na odbiór strony przez czytelników, ale również jej pozycję w wyszukiwarce. Wdrażanie LSI powinno charakteryzować się przede wszystkim różnorodnością. Przykładowo: jeśli prowadzimy piekarnię, wyszukiwarka może zaproponować słowa, takie jak: bułki, chleb, zakwas, pieczywo, wypieki, cukiernia, żytni, graham, kajzerki. Frazy te możemy zastosować opisując asortyment, we wpisach na blogu bądź tagując zdjęcia w galerii.