Typowy dzień SEOwca - trudne poranki
Artykuły28 października 2021
Wiele słyszy się o pracy SEOwców, technicznych aspektach pozycjonowania, raportach, statystykach i zagmatwanych algorytmach. A czy ktoś kiedyś zapytał SEOwca jak wygląda jego zwykły dzień pracy? O której wstaje i co robi, zanim zacznie tworzyć „magię” wyników? Co denerwuje go w jego pracy i jak się po niej relaksuje? Nie. Dlatego my postanowiliśmy to zrobić. W tym celu przygotowaliśmy formularze, w których nasi goście mieli dokończyć zaczęte przez nas zdania. A przesłane odpowiedzi są...zresztą sami przeczytajcie :)
W pierwszym odcinku poznacie 17 zwyczajnych niezwyczajnych SEONinja i dowiecie się, jak wyglądają ich trudne poranki.
O swoim typowym dniu pracy oraz formie spędzaniu czasu wolnego opowiedzieli nam: Aleksandra Józwik, Marta Gryszko, Alicja Filipowicz, Kamila Klincewicz, Łukasz Suchy, Grzegorz Strzelec, Dawid Pietkiewicz, Paweł Gontarek, Mateusz Dela, Michał Suski, Krzysztof Marzec, Jan Mikinka, Serhii Demydenko, Janusz Omyliński, Łukasz Rogala, Piotr Michalak i Szymon Słowik.
A teraz rozsiądźcie się wygodnie, chwyćcie kubek z kawą (lub kieliszek wina, jeżeli czytacie to po pracy) i pozwólcie, że opowiemy Wam niezwykłą historię, o zwykłych ludziach, którzy codziennie stają do walki o lepsze...może nie jutro, ale na pewno o lepsze pozycje ;) W pocie czoła nieustannie walczą z nieprzewidywalną bestią zwaną Google, mozolnie wspinając się na TOPowe pozycje.
Posłuchajcie…
Kiedy wschodzi słońce…
Poranki bywają trudne dla każdego z nas. A szczególnie te poniedziałkowe. Aż dziwne, że jeszcze nikt nie wpadł na to, żeby ten dzień usunąć z tygodnia. O ile życie byłoby szczęśliwsze...Zajrzyjmy jednak do sypialni naszych SEOwców i sprawdźmy, jak oni radzą sobie ze zganianiem snu z powiek.
„Śmigam do piekarni po świeże pieczywo (przyp.red. drodzy Państwo oto ojciec i mąż idealny, niestety już zajęty) i strzelam jedno lub dwa espresso. Jeszcze przed śniadaniem wychodzę po schodach do biura i zastanawiam się co by tu dzisiaj zmajstrować. A na poważnie to sprawdzam kalendarz i dopiero wtedy myślę, czy mogę pozwolić sobie na coś kreatywnego” – mówi Michał Suski. Ten Pan zdecydowanie nie ma problemów ze wstawaniem albo się do nich nie chce głośno przyznać ;)
W tym samym czasie Paweł Gontarek też już nie śpi - „Wstałem bo jak każdy człowiek trzeba zrobić siusiu. Na kibelku rozmyślam co tam w SEO wydarzyło się przez noc i czy na pewno wczorajsze rekomendacje zostały wdrożone przez klienta.” Podobno na najlepsze pomysły wpada się w łazience...Czyżby tu tkwił cały sekret pracy Pawła? ;)
Do rannych ptaszków należy również Grzegorz Strzelec. On już wie, ”że znów wydarzy się coś fajnego, bo słońce daje nam witaminę DD czyli Dobry Dzień. Uwielbiam słońce! Mieszkałem ponad 10 lat w Hiszpanii, więc ono jak SunJuice, płynie w moim DNA ;)”. W sumie to długo zastanawialiśmy się, czy zamieścić tu wypowiedź Grzegorza. Wiecie, pisze o jakiś używkach (nie wiemy czy legalnych) i jawnie się jeszcze przyznaje, że substancje te krążą w jego krwi :P
Wróćmy jednak do podglądania naszych gości. Jak się okazuje nie każdy jest rannym ptaszkiem.
Gdy inni zaczynają nowy dzień pracy, Łukasz Rogala prawdopodobnie jeszcze się obraca z lewego boku na prawy, ponieważ jest całkowicie nieefektywny rano, a rozkręcać zaczyna się dopiero w okolicach 10:00 - 11:00. „Ma to swoje wady bo siedzę proporcjonalnie dłużej wieczorem, ale ten tryb pracy po wielu latach prób i testów (wstawałem nawet o 04:20 żeby rano medytować) całkowicie dla mnie nie działa.” Podobne zdanie na temat wczesnego wstawania ma Mateusz Dela. Gdy u niego za oknem wschodzi słońce „wtedy mu nie przeszkadzam i śpię dalej.”. Naturze nie przeszkadza również Serhii - „ja zazwyczaj śpię” – śmieje się.
Zwykle wstaję o godzinie...
„Dokładnie 6.20, żeby zdążyć na autobus o 6.40” napisał nam Janusz Omyliński. Zatem pytamy: Januszu, czy jesteś tym, który śniadanie je na kolację, śpi w ubraniu i przystanek autobusowy ma zaraz za oknem? Jak w 20 minut ogarnąć swoje zaspane ciało? Koniecznie w tej sprawie musisz porozmawiać z Alicją Filipowicz. „Pracując zdalnie - pracuję bez wychodzenia z łóżka” – napisała nam Alicja. I tu pewnie 20 minut na włączenie komputera i kawę by starczyło, ale... „Pracując stacjonarnie - dużo wcześniej, bo niestety kobiety potrzebują sporo czasu na ogarnięcie się rano ;)”. Grzegorz Strzelec mówi, że pora wstania „zależy od tego, czy była poprzedniego dnia jakaś merytoryczna integracja branżowa”. No tak, czasem można natrafić w sieci na zdjęcia z takich „merytorycznych imprez”. Komenda Policji przypomina zmotoryzowanym, że zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, dopuszczalny limit "integracji branżowej" we krwi wynosi 0,2 promila. „A na serio, w tygodniu czas wyznaczają dzieci, więc 6:45 najpóźniej, bo... jestem odpowiedzialnym rodzicem i na tym polega odpowiedzialność. W weekendy czasem troszkę później.” - kończy swoją wypowiedź Grzegorz.
Również u Marty Gryszko harmonogram pobudek ustala rodzina – „Wstaję o 6:40, po uprzednim wyłączeniu dwóch pobudek. Szykowanie w pośpiechu siebie i dzieci, na co – po przełączeniu pobudek – zostaje nam raptem godzina. A dzieci – wliczając psiaka – jest trójka ;)". Zakładamy zatem, że wygląda to z grubsza tak:
Jan Mikinka i Piotr Michalak zgodnie twierdzą, że porę wstawania powinny warunkować godziny porannych spotkań oraz ewentualna konieczność dojechania do biura. Piotr napisał nam: „W przypadku pracy home office – wstaję (przyp.red) przed 8, aby skończyć dzień pracy ok 16. Jeśli chcę się pojawić w biurze, to wtedy wcześniej, ale zwykle mój poranek zaczyna się ok. 6-7.” Szczęśliwi ci, którzy w biurze mogą a nie muszą się pojawiać... Jan, w wyniku kilku szybkich kalkulacji przeprowadzanych o wschodzie słońca wstaje jednak około 9 rano. „Jest to w dużym stopniu uzależnione od tego, czy rano mam jakieś spotkanie, na które muszę się zebrać, czy też nie.” - tłumaczy. Zakładamy zatem, że jak nie ma porannych spotkań to śpi jeszcze dłużej.
Wszystko wskazuje na to, że nasi ankietowani mają podporządkowany harmonogram snu pod firmowe spotkania lub godzinę dostarczenia potomstwa do szkoły lub przedszkola. Nieoficjalnie wiemy też, że niektórzy cierpią na chroniczne niedobory snu. Przypominamy, że sen jest bardzo ważny dla naszego organizmu!
Dzień zaczynam od…
Ogarniania siebie, SEO czy domowego chaosu? Szymon Słowik stawia na rodzinne obowiązki. „W pierwszej kolejności mam obowiązki domowe, więc zwykle ogarniam dzieciaki, wypijam szybką kawę i wiozę je do przedszkola. Następnie udaję się do biura. Jem śniadanie, wypijam espresso i dopiero siadam do działania. Jako osoba współzarządzająca firmą i zajmująca się marketingiem, nie mam codziennie rutyny. Tym bardziej nie mam żadnego rytuału sprawdzania pozycji itp. Oczywiście punktem wyjścia do ułożenia planu dnia jest skrzynka mailowa, którą sukcesywnie staram się wyzerować do końca dnia. Zwykle się to nie udaje, więc jak ktoś z czytelników czeka na odpowiedź ode mnie, to proszę jeszcze o dzień cierpliwości…”. Jeżeli zatem próbujecie się skontaktować z Szymonem, to z nim trochę jak z Pocztą Polską - paczka idzie, ale nie wiadomo kiedy dojdzie ;)
Aleksandra Józwik, chociaż pilna i zorganizowana w pracy, najpierw musi przeprowadzić ze sobą poważną poranną rozmowę. „Dzień zaczynam od przekonania siebie, że muszę wstać z łóżka. Dzień w pracy zawsze zaczynam od sprawdzenia wszystkich komunikatorów, skrzynek mailowych i Asany oraz upewnienia się, że wszyscy nasi klienci przetrwali noc.”. Mamy nadzieję, że żaden klient do tej pory nie zginął Wam.
Pierwszą poranną czynnością Dawida Pietkiewicza jest natomiast przestawienie budzika na później. Jeżeli ktoś z Was chciałby zrobić Dawidowi prezent, to polecamy mu kupić takie śmieszne uciekające budziki...Zupełnie podobny problem ze wstaniem ma Kamila, która dzień zaczyna od „walki z budzikiem, a kiedy już ją wygram, to włączam muzykę i tanecznym krokiem przygotowuję się do dnia.” Łukasz Suchy stawia na zdrowe (mamy nadzieję) śniadanie i poranną kawę. Potem „szybki przegląd newsów, poczty i praca”. Trochę mniej fit zaczyna swój dzień Alicja Filipowicz, która, zamiast pożywnego śniadania, swój dzień zaczyna od napoju energetycznego (Alicjo, to nie jest dobre dla Twojego organizmu ;) ). Potem jeszcze tylko "krótka modlitwa do wujka G o kolor zielony, sprawdzenie co słychać nowego u konkurencji i daily z zespołem."
A tymczasem Grzegorz Strzelec swój dzień zaczyna od "...spojrzenia na łąkę, kwiaty pachnące i świerzop zmierzwiony blaskiem jutrzenki. Szukaniem jeszcze mglistym, ale bystrym okiem w oddali, pasącej się łani pod starą szeleszczącą brzozą, a w jej połyskującym futrze, pierwszej nuty dnia... przygody, wyzwania, celu :D". Czyżby tak działała ta witamina DD, o której wcześniej wspominał? Gdzie ją można nabyć? "A na serio, od porannej toalety ma się rozumieć... :D
Kawy nie pijam, bo co do zasady jestem dość energetyczny i jej nie potrzebuję. Potem sprawdzam czego nie udało się zrobić poprzedniego dnia, i co mam zaplanowane na dziś. A już tak roboczo, przeglądam moje feedy z całego świata i patrzę co się nowego wydarzyło w branży."
Zauważyliście, że praktycznie wszyscy SEOwcy, zanim jeszcze dotrą do pracy, już sprawdzają maile, newsy, kontrolują co słychać u ich klientów? Czy to już można nazwać pracoholizmem?
BONUS
Zastanawialiście się kiedyś, jakie tajemnicze tony,
Łechtają ucho SEOwca, gdy pracą jest obłożony?
Która nuta koi i do snu kołysze skołatane nerwy,
Gdy dzień się kończy, a do pracy trzeba wstać pełnym werwy?
Posłuchajcie z nami ich hitów (kitów) ulubionych,
Gdy pracują nad zdobywaniem pozycji zielonych ;)
Kliknij w obrazek, aby pobrać listę hitów :)
A o tym, jak SEOwcy dojeżdżają do pracy i jakie tajemne rytuały tam odprawiają, dowiecie się już niebawem z kolejnego odcinka serii „Typowy dzień SEOwca”. A będzie się tam działo...
-
Krzysztof Marzec - Ceo @DevaGroup - agencji z ponad 300 klientami i 16-letnim doświadczeniem w SEM. Trener SEO, Google Ads i Analytics. Wybrany przez Google do projektu Akademii Google Partners i projektu Big6. Wykładowca uniwersytecki, gościł na wielu scenach branżowych konferencji. Jest pomysłodawcą i organizatorem semKRK.
-
Łukasz Rogala -Od ponad 10 lat regularnie udzielam się w branży SEO dzieląc się swoją wiedzą.Pomagam klientom (zarówno dużym jak i małym) w efektywnym wykorzystywanie Google w budowaniu widoczności organicznej.
-
Serhii Demydenko - Specjalista SEO, On Board Think Kong (OBTK) - specialista ds. SEO z 5 letnim doświadczeniem. Kibic Arsenalu z Londynu i miłośnik brytyjskiej kultury.
-
Paweł Gontarek - Od wielu lat aktywnie uczestniczy w życiu społeczności SEO. Ukończył Politechnikę Warszawską oraz SWPS na kierunku UXD. Informatyk, z zamiłowania seowiec. Chętnie dzieli się wiedzą. Od 2010 r. prowadzi bloga zgred.pl oraz buduje małą agencję Semgence.
-
Michał Suski - CINO at Surfer - Praktyk SEO, marketer, szkoleniowiec i product owner w jednym.Od ponad 4 lat ściśle związany z Surferem. Na co dzień wspiera użytkowników w usprawnianiu procesów,analizie danych oraz poprzez dostarczanie nowych rozwiązań. Rozmyślanie o nowych ficzerach i testowanie to jego hobby.
-
Mateusz Dela - Contentline – specjalista SEO - Pozycjonowaniem zajmuje się od 15 lat. Posiada umiejętność sprawnego podejmowania decyzji oraz zdolność rozwoju firmy przy użyciu kreatywnych strategii marketingowych. Zawsze stara się dobrze analizować trendy rynkowe oraz potrzeby klientów by odpowiednio dobrać strategię SEO i ją wdrożyć w życie.
-
Marta Gryszko (vel Lexy) - INFEO + Wake App (wspólnik) - Od kilkunastu lat zajmuje się SEO, z czego od 2011 r. na własnej działalności. Zdecydowaną większość tego czasu poświęcała na działania in-house przy firmowych serwisach, łącząc z opieką nad stronami klientów. Uzyskaną przez te lata wiedzę regularnie przelewa na „papier” w prowadzonych przez siebie kursach pozycjonowania.
-
Janusz Omyliński - Head of SEO, Grupa naTemat- Ponad 10 lat doświadczenia w mediach online. Główne obszary zainteresowań: SEO, growth, analityka, content, frontend. Mistrz tabelek w Google Sheets. Po godzinach prowadzi bloga o religiach: Lekcjareligii.pl.
-
Dawid Pietkiewicz- SEO & ASO Team Leader w Fox Strategy. Szczególnie zafascynowany technicznymi aspektami SEO i ASO oraz nieustannym szukaniu nowych, nieszablonowych rozwiązań. Ulubiona branża: szeroko pojęte e-commerce. W wolnym czasie piwowar domowy.
-
Grzegorz Strzelec - Twórca działów SEO w Onet i TVN oraz szkolenia seoTour. Dziś autor kursów papaSEO i współtwórca wraz z Linkhouse konferencji SEO Poland. W branży amatorsko od 1998, a zawodowo od 2007 roku. Edukacja to jego dewiza. Fan Volvo. Mąż i tata dwójki dzieciaków.
-
Piotr Michalak - Head of R&D, Grupa TENSE Polska - Zawodowo z branżą SEO/SEM jest związany od 2014 roku. Przez długi czas zajmował się kompleksowo obsługą projektów SEO. Aktualnie zarządza zespołem, który zajmuje się m.in. rozwojem usług, testami i wdrożeniami nowych narzędzi.
-
Alicja Filipowicz - Manager SEO, Mubi - Doświadczenie i wiedzę związaną z SEO zdobywa od 4 lat (zdobywa, bo jest to dla niej ciągła nauka). SEO bardzo lubi łączyć z UXem, ponieważ dzięki temu może mieć o wiele lepsze efekty.
-
Jan Mikinka - W dziale SEO Bluerank siedzę już dobrych kilka lat, najbardziej pociąga mnie w nim różnorodność branż, tematów i zdobywanie nowej wiedzy. Prowadzę projekty zarówno duże i międzynarodowe, jak i małe w specyficznych branżach. Do każdego staram się podchodzić z równym entuzjazmem i ciekawością.
-
Kamila Klincewicz- Młodsza specjalistka ds. SEO, Paq Studio - SEO to jej codzienność już od roku. Poza walką o topy lubi dobrą kawę, długie spacery i promienie słońca na twarzy. Wychodzi z założenia, że można osiągnąć niemal wszystko, jeśli tylko szuka się rozwiązań, a nie wymówek.
-
Szymon Słowik - CMO / Founder w Takaoto.pro oraz Tarantulaseo.com - Założyciel butikowej agencji SEO Takaoto.pro oraz współtwórca firmy dostarczającej wysokiej jakości PBN klientom końcowym TarantulaSEO.com. Okazjonalnie dzieli się wiedzą i doświadczeniem na blogu szymonslowik.pl. Prelegent większych konferencji marketingowych i SEO w Polsce. Pasjonat sportów siłowych i muzyki metalowej.
-
Aleksandra Józwik - Head of SEO w RankArchitects - Online marketingiem zajmuję się od 8 lat, od copywritingu dotarłam do stanowiska specjalisty SEO. Główny obszar moich działań skupia się na analizie On-Site i generowaniu ruchu z wykorzystaniem Contentu.
-
Łukasz Suchy - Senior SEO Specialist DevaGroup.pl - Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Przygotowuje strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron WWW, których celem jest zwiększenie efektywności i widoczności. Prowadzi szkolenia z zakresu tworzenia, optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych.