Wyniki ankiety: Praca pozycjonera
Raporty5 czerwca 2013
Z wyników ankiety przeprowadzonej w ostatnich dniach maja dowiedzieliśmy się, że spośród wszystkich usług SEO najbardziej opłacalne jest – co raczej nie powinno dziwić – pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Spośród 110 analizowanych odpowiedzi, 90,09% ankietowanych oferuje usługi pozycjonowania, z czego znaczna większość (65,77%) to freelancerzy, a po 17,12% to pracownicy bądź właściciele firm SEO.
Na poniższym wykresie widać rozkład odpowiedzi na pytanie o rodzaje oferowanych usług.
Stawki za usługi SEO
Przyjrzyjmy się cenom pozycjonowania, na którym według ankietowanych zarabia się najlepiej. Średni miesięczny koszt pozycjonowania wizytówki firmowej na maksymalnie 7 mało konkurencyjnych fraz wynosi ponad 300 zł, przy maksymalnej cenie sięgającej nawet w granicach 700-1000 zł. Miesięczne stawki pozycjonowania szerokiego dla sklepów internetowych są kilkukrotnie wyższe, bo średnio wynoszą prawie 950 zł, a u niektórych sięgają nawet 3000 zł.
Po pozycjonowaniu najbardziej opłacalne okazują się być audyty SEO oraz konsultacje. Najmniej opłaca się zaś handel punktami SWL, czy sprzedaż list (m.in. listy katalogów, forów itp.). Stawki za audyty różnią się w zależności od tego, na ile rozbudowana jest analizowana strona i wynoszą średnio:
- ok. 300 zł za audyt wizytówki firmowej składającej się z maksymalnie 7 podstron;
- ok. 975 zł za audyt sklepu internetowego.
Należy zwrócić uwagę na to, że są to stawki uśrednione, wyliczone na podstawie wszystkich odpowiedzi w ankiecie (z wykluczeniem kilku skrajnych). Koszt audytu wizytówki firmowej u niektórych przekracza 600 zł, ale są też tacy, u których sięga on 1000 zł. Natomiast wielu ankietowanych za audyt sklepu internetowego liczy sobie do 1500 zł, a nawet do kilku tys. zł.
Jeśli zaś chodzi o konsultacje, średnie stawki większości ankietowanych oscylują w granicach 74-83 zł za 1 godzinę rozmowy online bądź telefonicznej, do ponad 107 zł za 1 godzinę rozmowy na żywo. Dla porównania, koszt całodniowego (8-godzinnego) szkolenia z pozycjonowania kosztuje średnio ponad 700 zł, a maksymalnie do 1000 zł.
Poniżej można zobaczyć, na ile opłacalne są poszczególne usługi SEO.
Na zakończenie prezentujemy tabelę ze średnimi stawkami wszystkich usług, o jakie pytaliśmy.
Najczęstsze problemy w pracy pozycjonera
Podejmowanie się zleceń pozycjonowania stron wiąże się jednak z pewnymi problemami. Na pytanie o to, co jest najtrudniejsze w pozycjonowaniu, padały głównie 2 odpowiedzi:
- współpraca z klientami;
- nadążanie za zmianami algorytmu Google.
Według ankietowanych, trudny może być zarówno klient niewyedukowany w temacie SEO, jak i ten „po przejściach”, lub też próbujący wcześniej pozycjonowania na własną rękę. Pierwszy nie zdaje sobie sprawy z tego, że pozycjonowanie jest działaniem czasochłonnym i że wymaga ono sporych nakładów finansowych, przez często wybiera tańszą ofertę. Drugi, zrażony nieudaną współpracą z poprzednią firmą, może wymagać ciągłego edukowania i tłumaczenia podejmowanych działań, przez co zamiast skupić się na pozycjonowaniu jego strony, poświęca się dużo czasu na konsultacje. Natomiast ten ostatni może próbować pomóc nam w osiągnięciu efektów samodzielnym linkowaniem, a w rezultacie albo przypisać sobie wysokie pozycje, albo zrzucić na pozycjonera winę za spadki. A zatem idealny klient to taki, który zdaje sobie sprawę z konieczności inwestowania w SEO i ma już pewną wiedzę z tego zakresu, ale zarazem ufa obecnemu pozycjonerowi i nie robi nic na własną rękę. To klient, który ma świadomość tego, że do uzyskania satysfakcjonujących efektów potrzebna jest obustronna współpraca przez dostarczenie odpowiednich materiałów promocyjnych, czy przebudowę strony.
Kolejnym problemem pozycjonerów jest nadążanie za zmianami algorytmu Google, czy też bycie fair w stosunku do niejasnych zasad wyszukiwarki. To, co sprawdzało się wczoraj, może z dnia na dzień przestać dawać dobre rezultaty w wyniku aktualizacji wyszukiwarki. Co gorsza, może nawet wiązać się z karami od wyszukiwarek, przez co znowu wracamy do pierwszego problemu, a mianowicie do tłumaczenia klientowi meandrów SEO i powodów znaczących spadków.
A z czym Wy macie największy problem w swojej pracy? I co sądzicie o zaprezentowanych tu średnich stawkach różnych usług SEO?
Stare komentarze: 17
"A z czym Wy macie największy problem w swojej pracy?"
Brak komunikacji, przedłużanie wdrożeń optymalizacyjnych, nieautoryzowane zmiany na stronie (od strony SEO), które w konsekwencji prowadzą wiadomo do czego - w najlepszym scenariuszu drobnym spadku pozycji, w najgorszym... :/ Czasami aż otwiera się scyzoryk w kieszeni jak człowiek widzi, że pozycjonowana podstrona została usunięta przez właściciela, a w jej miejsce powstała nowa, bo właściciel właśnie gdy wszystko jest już w topach wpadł na genialny pomysł zaktualizowania oferty ;) To taki przykład ale z życia wzięty. Trzeba o tym pamietać, że końcowy sukces zależy zarówno od właściciela jak też od pozycjonera stron więc jeśli nie będzie współpracy, rozmowy i porozumienia - nie będzie także sukcesu.
Ciekawe zestawienie, ale w takim razie jest pozycjonowanie? katalogowaniem, budowaniem zaplecza, chyba że mam inne postrzeganie "pozycjonowania" :]
Łukasz, pozycjonowanie to usługa kompleksowa obejmująca większość tych drobnych usług. Jednak niektórzy oferują osobno samą budowę zaplecza, katalogowanie czy blasty ;-) stąd pytania o stawki także dla poszczególnych zleceń.
*Mariusz - ja napiszę jako właściciel sklepu, a co mamy zrobic jak producent zmienia oferte, wycofuje produkt itp? sam sie zastanawiam nad tym, bo to mnie tez nurtuje czy wyłaczyc wyświetlanie, usunać całkiem czy na tym co było wprowadzic nowy produkt? co jest najlepsze wg Ciebie jeśli towar nie jest już dostepny, a ty go wypromowałes?
107 zł za 1 godzinę rozmowy na żywo. A co jeśli klient baaardzooo woooolnooooooooo móóóóóóówiii? A teraz już na serio... współpraca z klientami rzeczywiście bywa czasem dość "upierdliwa". Odnośnie średnich stawek wydaje mi się, że szkolenia, audyty i 4 najniżej są podane z marginesem błędu. Gdybym wykonywał SEO Copywriting w podanej powyżej cenie klienci by mnie chyba oskalpowali ;]
Bardzo fajna ankieta. Szkoda, że nie zdążyłem wziąć w niej udziału, bo akurat jej ważność sprzęgła mi się z wyjazdem. To nie wiedziałem, że za audyty się osobną kasę bierze ;] Ja dodatkowo wymagam opłaty za wycenę zleceń w postaci "Proszę o wycenę pozycjonowania strony [adres] na [xx] fraz. Frazy proszę dobrać samemu.".
" To nie wiedziałem, że za audyty się osobną kasę bierze"
Jeśli są częścią usługi pozycjonowania to nie powinny wiązać się z dodatkowymi opłatami. Ale często są zlecane osobno... chociaż sama zazwyczaj odpowiadam, że jeśli firma szuka kogoś do pozycjonowania to nie ma sensu dodatkowo inwestować w coś, co i tak zostanie przez nią wykonane w ramach umowy o pozycjonowanie.
"Ja dodatkowo wymagam opłaty za wycenę zleceń w postaci (...)"
Za to akurat nie pobieram opłat, chociaż na początku staram się dość ogólnie przedstawić proponowane frazy, a wycenę mam dość prostą, bo nie wyliczam wynagrodzenia za każdą frazę osobno, i to jeszcze w zależności od konkretnej pozycji.
"Szkoda, że nie zdążyłem wziąć w niej udziału"
Ankiety zawsze są prowadzone przez kilka ostatnich dni miesiąca i zapraszamy do nich m.in. mailowo. Warto pilnować tego terminu i brać w nich udział, bo zawsze staramy się zachęcić w jakiś sposób do nich, np. rozdając darmowe pakiety.
Przykładowo, w tej ankiecie przyznaliśmy kilka 3-miesięcznych pakietów SPECIALIST + kilka WEBMASTERÓW, bo było sporo ciekawych odpowiedzi na ostatnie pytanie o to, z czym jest największy problem w pracy pozycjonera.
Ja również odchodzę od modelu rozliczania stricte za pozycje. Staram się oferować kompletną usługę SEO. W przypadku płatnych wycen chodzi mi bardziej o wyeliminowanie "cwaniaków" . Wiele razy miałem tak, że dokonywałem bardzo precyzyjnej i czasochłonnej wyceny dla polskiej firmy na rynek niemiecki, która potem była podstawą do zapytań u innych firm SEO. Doszedłem do wniosku, że owszem mogę takie kosztorysy robić, ale nie za darmo. Taka wycena podpada częściowo pod audyt, bo zawiera również pewne wskazówki optymalizacyjne.
Komuś się chyba palec na klawiaturze omsknął... I to kilka razy:D Ponad 18 zł za 1000 zzs tekstu SEO raczej nie jest możliwe... A to przecież tylko średnia więc podawane były także wyniki wyższe...
@Paweł
Twoim zdaniem te 18 zł za 1000 znaków tekstu to mało czy dużo?
Stawki za SEO copywriting wahały się od 1,20 do 40 (były też pojedyncze odpowiedzi 120 i 140 - te osoby oznaczyły SEO copywriting za najbardziej opłacalną usługę) zł za 1000 znaków ze spacjami ;-) Jednak to może być zarówno marnej jakości precel, jak i tekst oferty na stronie firmowej, zoptymalizowany pod kątem SEO - podejrzewam, że stąd tak duże różnice. Jeśli zignoruję te 2 najwyższe stawki to średnia wychodzi na poziomie 11,39 zł, ale zostawiłam te ceny ze względu na to, że minimalne wynosiły nieco ponad złotówkę, więc i tak rozstrzał jest ogromny.
PS Sama brałam bodajże 250 zł netto za 1 tekst, ale na kilka tys. znaków.
Ojej, to ja chyba "za tania" jestem :D. Muszę rozważyć opcję podniesienia ceny za swoje usługi SEO copywritingu... ;) P.S. Bardzo fajna ankieta.
fajnie, szkoda, że w ankiecie nie zostały uwzględnione strony (np. zapleczowe) z umieszczonymi reklamami, które oprócz pozycjonowania strony docelowej zarabiają również na reklamach,
może warto zapytać się pozycjonerów, ile mają stron, które oprócz pozycjonowania strony klienta (docelowej) zarabiają dodatkowo na wyświetlaniu reklam?
myślę, że temat jest atrakcyjny aby w tak jasny sposób pokazać jego efekty...
Właśnie zastanawiam się co wrzucić na zapleczówki, aby zarabiały. Przy najmniej zarabiałyby na swoje utrzymania. A może i da się zarobić na nich coś więcej. Jaka jest skuteczność takich reklam?
Interesujące zestawienie, ale przydałoby się zwiększyć badaną grupę.
> Właśnie zastanawiam się co wrzucić na zapleczówki, aby zarabiały. Przy najmniej
> zarabiałyby na swoje utrzymania. A może i da się zarobić na nich coś więcej. Jaka jest
> skuteczność takich reklam?
Jeżeli robisz dobre, tematyczne i zadbane zapleczówki to PP/AdSense. Ja tak robię od lat i jakoś mi to działa :)
> W przypadku płatnych wycen chodzi mi bardziej o wyeliminowanie "cwaniaków" (...)
Z tym chyba każdy ma do czynienia, ale z płatnymi wycenami to bym uważał - nie wiem czy to dobry pomysł.
@Tomek, dwa wyjścia updejt starej podstrony bądź przekierowanie 301 ze starego adresu na nowy. Jeśli usuniesz starą wypozycjonowaną pdostronę, która będzie zwracała 404 po pewnym czasie zostanie ona całkowicie wyindeksowana, czego konsekwencją jest utrata zdobytej pozycji. Jeśli produkt różni się znacząco od poprzednika wtedy można zrobić nową podstronę ale w takim scenariuszu obowiązkowo 301. Jeśli na tym etapie zawalisz jesteś w plecy, pozycjoner również, bo napracował się żeby zdobyć dla Ciebie pozycje, a Ty jednym nieprzemyślanym ruchem możesz zniweczyć cały jego wysiłek, dlatego napisałem że szalenie istotne jest konwersacja i informowanie seowca o wszystkich większych zmianach. Seowiec nie będzie ci sprawdzał co dzień czy podstrona istnieje czy nie, sprawdzi pozycje, jak pozycja ulegnie pogorszeniu wtedy zareaguje, sprawdzi wszystko i wykryje kilkanaście dni temu kochany właściciel wysłał w kosmos stronę z produktem, która była w topach. Zupełnie inaczej wygląda jak poinformujesz go, że ok dziś były prowadzone prace i żeby w wolnej chwili zerknął czy wszystkie pozycjonowane podstrony są ok. Wszystko opiera się na wzajemnym dialogu, nie będzie obustronnej chęci i współpracy, nie będzie efektów, ale później to zawsze i tak pozycjoner jest winny.