Wyniki ankiety: Praca SEOwca
Raporty20 czerwca 2018
W ostatniej przeprowadzonej ankiecie pytaliśmy SEOwców o rodzaje oferowanych przez nich usług, ich koszty oraz miesięczną liczbę klientów, dla których świadczą dany rodzaj usługi. Badanie miało na celu zebranie informacji dotyczących rodzaju oferowanych usług, rodzaju zatrudnienia oraz ogólnych stawek za oferowane usługi i porównanie ich do wyników podobnego badania przeprowadzonego przez nasz zespół w 2013 roku. Wyniki poprzedniej ankiety dostępne tutaj.
W ankiecie udział wzięły 252 osoby. Ankieta skierowana była do osób zajmujących się szeroko pojętą optymalizacją i pozycjonowaniem stron, szkoleniowców branży SEO oraz copywriterów.
Zatrudnienie
Wśród ankietowanych przeważały osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą. Tą formę zatrudnienia wskazało nieco ponad 36% osób. Na drugim miejscu znalazły się osoby zatrudnione w średnich przedsiębiorstwach (liczba zatrudnionych pracowników mieści się w przedziale 11-50 osób). Nieco mniej, bo 20% ankietowanych pracuje w małych przedsiębiorstwach.
Rodzaje świadczonych usług
W dalszej części pytaliśmy, jakie rodzaje usług świadczą ankietowani w ramach swojej pracy. Tutaj nie było zaskoczenia, ponieważ zdecydowana większość osób oferuje kompleksową usługę w postaci pozycjonowania stron w wyszukiwarkach. Aż 185 osób zaznaczyło tą odpowiedź. Co jednak istotne, 65% tej grupy świadczy usługi pozycjonowania stron polskich w ujęciu ogólnym. Jednak w tej grupie aż 104 osoby, czyli nieco ponad 56% w swojej ofercie posiada pozycjonowanie stron polskich, ale nie zajmuje się pozycjonowaniem lokalnym. Tylko nieco ponad 32% SEOwców prowadzi działania na obu płaszczyznach. Pozycjonowaniem stron zagranicznych zajmuje się 30% osób, które w swojej ofercie posiadają usługi pozycjonowania stron.
Kolejną ważną i powszechnie oferowaną przez badanych usługą są audyty SEO. Tą działką zajmuje się aż 61,5% osób. Nieco mniej, bo 56% osób w ramach swojej pracy świadczy usługi linkowania, a 53% zajmuje się konsultacjami SEO.
Wśród innych wymienionych usług znalazły się między innymi: tworzenie i optymalizacja treści, pisanie web-aplikacji, promowanie firmy w sieci, AdWords, Facebook Ads.
W gronie ankietowanych około 15% zajmuje się prowadzeniem szkoleń. Zdecydowanie przeważają tu szkolenia stacjonarne wewnętrzne, czyli dedykowane dla konkretnej firmy. Taki rodzaj szkoleń prowadzi ponad 86% szkoleniowców. Zaledwie 10% zajmuje się prowadzeniem szkoleń i kursów w wersji online.
Dla porównania wyniki z 2013 roku dotyczące rodzaju oferowanych usług.
Widać wyraźny wzrost liczby osób, które w swojej ofercie posiadają usługi audytu SEO. O kilka procent wzrosła też liczba osób zajmujących się linkowaniem oraz konsultacjami SEO. Co ciekawe, jedynie 3,5% ankietowanych aktualnie zajmuje się SEO copywritingiem. W 2013 roku było ich prawie 40%. Czy może to oznaczać, że content nie jest ważny? Oczywiście nie. Uzasadnienia upatrujemy raczej w zlecaniu takich działań firmom i osobom zewnętrznym.
Ilu klientów na poszczególne usługi mają SEOwcy?
Na początek przyjrzymy się najpopularniejszej usłudze, czyli pozycjonowaniu stron. Tutaj rozstrzał w podawanych ilościach był największy. Najmniejszą liczbę stanowił rzecz jasna 1 klient. Największą podaną liczbą klientów korzystających z usług pozycjonowania było 200 i 250. Co ciekawe, odpowiedzi te nie pochodziły od osób zatrudnionych w dużej firmie, a w średniej. Czy to dużo czy mało, przy założeniu, że średnie przedsiębiorstwo liczy od 11 do 50 pracowników?
Zdecydowanie największa liczba pozycjonerów obsługuje od 1 do 10 klientów miesięcznie, jeżeli chodzi o samo pozycjonowanie stron.
Poniżej prezentujemy, jak wyglądały wyniki dla poszczególnych przedziałów.
Audyty SEO to druga najpopularniejsza usługa oferowana przez naszych ankietowanych. Średnia miesięczna liczba klientów (po odrzuceniu skrajnych 2 wyników) przypadająca na pozycjonera wynosi 6. Patrząc jednak na całość odpowiedzi okazuje się, że zdecydowana większość SEOwców, bo aż 90% ma swoim portfelu od 1 do 4 klientów, dla których świadczy usługi audytu. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku konsultacji.
Na jednego specjalistę SEO przypada natomiast średnio 16 klientów na miesiąc, którzy korzystają z usługi linkowania. Zbliżoną wartość, bo 14 klientów ma średnio pozycjoner, który oferuje SEO copywriting.
Jakie minimalne stawki za daną usługę obowiązują na rynku?
Poza sprawdzeniem, które usługi są najczęściej oferowane przez SEOwców oraz ile mają oni średnio klientów w ciągu miesiąca na każdą z nich, zapytaliśmy również o koszty minimalne, przy których pozycjonerzy podejmują się wymienionych zleceń.
Przed podjęciem jakichkolwiek działań związanych z pozycjonowaniem niezbędne jest wykonanie analizy oraz konkurencji. Na tej podstawie oraz na podstawie oczekiwań klienta co do zamierzonych wyników, SEOwiec może przygotować wstępną wycenę swoich usług. Nieco ponad połowa osób nie pobiera od klientów dodatkowych opłat za przygotowanie oferty czy wycenę zlecenia. Jednak 30% specjalistów przyznaje, że opłaty mogą się pojawić. Wszystko zależy jednak od tego, jak szczegółowej oferty oczekuje klient, a co za tym idzie, ile czasu będzie potrzebne na jej sporządzenie.
Przyjrzyjmy się, na ile SEOwcy wyceniają oferowane przez siebie usługi. W poniższej tabeli prezentujemy stawki maksymalną, minimalną oraz średnią. W przypadku wyliczania średniej, w niektórych przypadkach pominęliśmy skrajnie odstające od innych ceny.
W 2013 roku w ankiecie również pytaliśmy o podanie stawek za poszczególne rodzaje usług. Dla przypomnienia tabela z poprzednimi wynikami.
Jak widać stawki za wszystkie usługi zdecydowanie poszły do góry. Uzasadnień tego trendu z pewnością jest wiele. Oprócz inflacji i oczywistego wzrostu cen produktów i usług, należy również zwrócić uwagę na to, że pozycjonowanie, przy dynamicznie zmieniających się algorytmach Google, staje się coraz trudniejsze. Aby domena uzyskała odpowiednią widoczność, należy podejmować kompleksowe działania, które kosztują.
Średnia cena za usługę linkowania, na podstawie podanych odpowiedzi, wynosi aktualnie 503,00 zł. Jednak około połowa pytanych podawała ceny tej usługi w zakresie 300-500 zł.
W ostatnim pytaniu zapytaliśmy naszych ankietowanych, jak oni postrzegają zmiany, jakie zaszły w ciągu ostatnich 5 lat w SEO. Zdecydowana większość osób wskazuje na zmniejszoną wartość linkowania, szczególnie ze słabych stron. Coraz mniej skuteczne są precle, słabe zaplecza, darmowe linkowanie z forów i blogów, katalogi. Na znaczeniu zyskał natomiast wysokiej jakości content, treści dopasowane do użytkowników, a nie pod roboty Google. Nie dziwi zatem fakt, że w porównaniu do roku 2013, stawka za 1000 zzs w SEO copywritingu, wzrosła ponad dwukrotnie. Aktualnie, zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, średnia cena wynosi 42,30 zł. Oczywiście na rynku znajdą się oferty pisania za znacznie niższe kwoty.
Ocena strony w czasie rzeczywistym przez algorytmy Google wymusza na SEOwcach stosowanie wielu różnych narzędzi, dywersyfikację podejmowanych działań. Dynamiczne zmiany pozycji sprawiają, że pozycjoner musi być czujny. Wykorzystanie wielu narzędzi, dokładna analityka w połączeniu z marketingiem i wysokiej jakości treściami musi zatem kosztować więcej. Poza tym dobry specjalista zgłębia i poszerza swoją wiedzę każdego dnia. Odpowiedzi naszych ankietowanych o zmianach na rynku SEO stają się dobrym uzasadnieniem na ogólny wzrost cen wszystkich oferowanych aktualnie tu usług.