Jakie zmiany wprowadza Google w związku z RODO
Artykuły26 marca 2018
W piątek 23 marca Google przesłało do swoich partnerów maila z informacją o najważniejszych aktualnościach związanych ze zbliżającym się wprowadzeniem RODO.
Pomimo że codziennie każdemu z nas w newsach i mailach przewija się hasło "RODO", nie wszyscy wiedzą czym tak naprawdę to jest. Otóż, RODO to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, po angielsku - GDPR, czyli General Data Protection Regulation. Wchodzi w życie 25 maja 2018 roku i ma za zadanie ujednolicić zasady ochrony danych osobowych w Europie, wzmocnić prawa obywateli UE i nałożyć nowe obowiązki na wszystkie organizacje oferujące towary i usługi w Sieci.
Co za tym idzie, także i Google musi dostosować swoje regulacje do nowego prawa. W mailu przesłanym do partnerów Google zapowiedziało trzy zmiany: aktualizację polityki UE dot. zgody użytkownika, zmiany w warunkach umów oraz zmiany w produktach.
1. Aktualizacja polityki UE dot. zgody użytkownika
Aktualizacja ta określa obowiązki związane z ujawnianiem i uzyskiwaniem zgody od użytkowników końcowych witryn i aplikacji w Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Dla Partnerów Google oznacza to, że jeśli ich umowa z Google zawiera zasady dot. zgody użytkownika lub w inny sposób korzystają oni z usługi Google, która obejmuje te zasady, muszą oni uzyskać zgody użytkowników końcowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Jeśli Partnerzy nie zastosują się do tych zasad, Google może ograniczyć lub zawiesić korzystanie z produktu Google i / lub wypowiedzieć umowę Partnerowi.
W przypadku produktów Google używanych w dowolnej witrynie czy aplikacji, nad którą Partner sprawuje kontrolę, będą obowiązywały nowe obowiązki w stosunku do użytkowników końcowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Partner będzie musiał uzyskać prawomocną zgodę użytkowników końcowych na:
- korzystanie z plików cookie lub innych lokalnych pamięci masowych, jeśli jest to wymagane prawem;
- gromadzenie, udostępnianie i wykorzystywanie danych osobowych do personalizacji reklam lub innych usług.
Ponadto, Partner Google będzie musiał:
- zachować zapisy zgody udzielonej przez użytkowników końcowych;
- zapewnić użytkownikom końcowym jasne instrukcje dotyczące cofnięcia zgody;
- wyraźnie zidentyfikować każdą stronę, która może zbierać, otrzymywać lub używać danych osobowych użytkowników końcowych w wyniku korzystania z usług Google;
- zapewnić użytkownikom końcowym czytelne i łatwo dostępne informacje na temat wykorzystania danych osobowych użytkowników końcowych przez tę stronę.
Polityka ta jest włączona do umów dotyczących większości reklam Google i produktów pomiarowych na całym świecie.
2. Zmiany warunków umów
Już od sierpnia ubiegłego roku, Google powoli wprowadza aktualizacje warunków umów dla wielu swoich produktów, w których Google ma status administratora danych zgodnie z nowym prawem.
Nowe warunki umów, związane z RODO (GDPR), będą uzupełniać aktualne umowy z Google i wejdą w życie 25 maja 2018 roku.
DoubleClick for Publishers (DFP), DoubleClick Ad Exchange (AdX), AdMob i AdSense:
W przypadku umów dotyczących DoubleClick for Publishers (DFP), DoubleClick Ad Exchange (AdX), AdMob i AdSense, Google i jego klienci działają jako niezależni administratorzy danych osobowych obsługiwanych w tych usługach. Nowe warunki umów mają zapewnić jasność co do obowiązków Google i Partnera podczas przetwarzania tych danych i zapewnić obu stronom ochronę wokół statusu administratora. Google zobowiązuje się wprowadzić i przestrzegać niniejszych warunków w celu wywiązania się z obowiązków wynikających z RODO (GDPR), podczas korzystania z jakichkolwiek danych osobowych związanych z tymi usługami, ale również będzie wymagać od Partnera tego samego zobowiązania.
- dla DoubleClick for Publishers (DFP), DoubleClick Ad Exchange (AdX) przygotowane zostały już warunki "Google Ads Controller-Controller Data Protection Terms";
- dla AdSense i AdMob Google ma wprowadzić nowe warunki do 25 maja br.
Google Analytics, Attribution, Optimize, Tag Manager, Data Studio
Jeśli chodzi o Google Analytics, Attribution, Optimize, Tag Manager czy Data Studio (zarówno wersje bezpłatne, jak i płatne), Google ma status przetwarzającego dane osobowe, które są obsługiwane w usłudze. Warunki przetwarzania danych dla tych produktów są już dostępne do akceptacji w ustawieniach konta.
Dla klientów Google Analytics z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przetwarzanie danych wkrótce zostanie uwzględnione w warunkach i będzie możliwe do akceptacji.
3. Zmiany w produktach Google
W związku z nowymi przepisami, Google planuje również kilka zmian w wachlarzu oferowanych produktów i usług:
- uruchomienie rozwiązania wspierającego wydawców, którzy chcą wyświetlać tylko niespersonalizowane reklamy;
- wprowadzenie nowych mechanizmów kontrolnych w programowych transakcjach DFP / AdX, AdSense for Content, AdSense for Games i AdMob, które pozwolą kontrolować, które firmy zewnętrzne (osoby trzecie) mierzą i wyświetlają reklamy użytkownikom z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w witrynach i aplikacjach Partnera;
- podjęcie kroków w celu ograniczenia przetwarzania danych osobowych dzieci poniżej "wieku zgody" w poszczególnych państwach członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
- wprowadzenie nowych mechanizmów kontrolnych dla klientów Google Analytics w celu zarządzania przechowywaniem i usuwaniem ich danych;
- eksplorowanie rozwiązań dotyczących zgody wydawców, w tym współpracy z grupami branżowymi, takimi jak IAB Europe (Europejski Związek Pracodawców Branży Internetowej).
Prace Google nad zmianami ciągle trwają – do wejścia w życie RODO zostało niecałe dwa miesiące i w tym czasie z pewnością Google przygotuje konkretne rozwiązania i warunki dla każdego ze swoich produktów i usług.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj:
https://privacy.google.com/businesses/