Moja strona nagle zniknęła z wyników wyszukiwania Google, mimo że została po raz pierwszy zaindeksowana kilka miesięcy temu.

Jeśli do Twojej sytuacji nie pasuje żadna z opisanych we wpisie "Zniknięcie strony z Google (cz. 2)" oznacza to, że strona nie zniknęła z indeksu tylko prawdopodobnie spadły jej pozycje. Może to wynikać z kilku problemów i nie zawsze musi to oznaczać filtr.

Oto co powinieneś w takiej sytuacji sprawdzić:

  • czy strona jest dostępna pod kilkoma adresami, np. z różnymi TLD (top level domain) takimi jak .pl, .com, .eu itp. Jeśli tak jest, wybierz tylko jedną z wersji, a na pozostałych ustaw przekierowanie 301. W ten sposób przekierujesz zarówno roboty wyszukiwarek, jak i internautów, na docelowy adres. W rezultacie wszystkie adresy oprócz docelowego znikną z wyników wyszukiwania, a moc linków kierujących do każdej z nich powinna zostać przekazana adresowi, na który je wszystkie przekierowujesz. Oprócz ustawienia przekierowania np. w pliku .htaccess, przejdź do narzędzi dla webmasterów, dodaj do nich wszystkie domeny i w przypadku każdej
    z nich przejdź do zakładki
    Konfiguracja witryny → Zmiana adresu, po czym wybierz docelowy adres. Przy okazji przejdź do zakładki Konfiguracja witryny → Ustawienia i wybierz docelową lokalizację geograficzną, tym bardziej jeśli korzystasz z domeny innej niż .pl, która domyślnie ma zaznaczoną Polskę;

  • czy Twoja strona jest dostępna pod kilkoma formatami adresów, np. domena.pl i www.domena.pl. Jeśli tak jest, wybierz jedną z wersji, a drugą przekieruj za pomocą 301. Dodatkowo przejdź co narzędzi dla webmasterów, dodaj na swoje konto oba formaty adresów, a następnie przejdź do adresu docelowego i do zakładki Konfiguracja witryny → Ustawienia. W sekcji „preferowana domena” wybierz np. adres z przedrostkiem „www”, jeśli właśnie ten wybrałeś na docelowy;

  • czy treść na Twojej stronie jest dostępna pod kilkoma adresami. Problem ten wynika albo z opisanego w poprzednim punkcie braku przekierowania 301 na wybrany format adresu. Być może powielasz fragment treści na kilku podstronach – w takim przypadku powinieneś go zmienić. Problem powielania treści w obrębie domeny może wynikać także z indeksowania podstron takich jak wyniki wyszukiwania i podstrony z sortowaniem, na których prezentowana jest ta sama treść, tyle że w innej kolejności, a także wersji PDF oraz wersji do druku, która zawiera identyczną treść jak wersja HTML. W takim przypadku powinieneś uniemożliwić robotom wyszukiwarek indeksację tych stron, czego możesz dokonać na 2 sposoby:

    • blokada w pliku robots.txt

      Na przykładzie analizowanej strony, plik robots.txt blokuje robotom dostęp do podstron sortowania, czyli tych zawierających w adresie ciągi znaków „asc” albo „desc” odpowiadający za ustalenie kolejności sortowania. Plik robots.txt powinien wyglądać następująco:

User-agent: *

Disallow: /*,asc

Disallow: /*,desc

  • blokada indeksacji w sekcji meta

Możliwe jest także zablokowanie indeksowania poszczególnych podstron przez zamieszczenie w sekcji meta jednego z wpisów:

 

albo

 

przy czym zamiast „robots” może być „Googlebot”. Kod ten pozwoli robotom na dostęp do tych podstron, ale uniemożliwi ich indeksację, w związku z czym wykluczymy problem powielania tej samej zawartości pod różnymi adresami.

Warto wspomnieć o tym, że w przypadku zaindeksowania przez Google adresów powodujących powielanie treści, po ich blokadzie za pomocą jednego z przedstawionych sposobów, możesz przyspieszyć ich usunięcie z indeksu za pomocą narzędzi dla webmasterów. Przejdź do zakładki Konfiguracja witryny → Dostęp dla robotów → Usuń adres URL. Kliknij w przycisk „Nowa prośba o usunięcie” i podaj adres podstrony, którą chcesz usunąć. Jeśli zablokowałeś ją w pliku robots.txt albo zastosowałeś odpowiedni wpis w sekcji meta, wniosek taki powinien zakończyć się sukcesem, o czym powinieneś zostać poinformowany po ok. 6 godzinach.

Jeśli zaś okaże się, że zgłosiłeś do usunięcia podstronę, do której dostęp dla robotów nie został zablokowany, otrzymasz informację o odrzuceniu zgłoszenia wraz ze szczegółami na temat powodu odmowy.

  • jeśli Twoja strona np. stała się celem włamu i zostały na niej wykryte wirusy, możesz o tym zostać poinformowany w narzędziach dla webmasterów i dodatkowo w wynikach wyszukiwania jako ostrzeżenie „Ta witryna mogła paść ofiarą ataku”. Po eliminacji tego problemu przejdź do zakładki Diagnostyka → Złośliwe oprogramowanie i wyślij prośbę o ponowne sprawdzenie. Jeśli wszystko będzie w porządku, ostrzeżenie zniknie z wyników wyszukiwania, a strona powinna powrócić na stare pozycje;

  • jeśli żadna z sytuacji opisanych w powyższych punktach nie dotyczy Twojej strony, tzn. nie występują na niej żadne problemy z dostępnością tej samej treści pod kilkoma adresami (zarówno w obrębie tej samej witryny, jak i różnych domen), ani też nie kopiujesz większych fragmentów treści z innych stron (tzn. treść Twojej strony jest w pełni unikalna), być może masz do czynienia z filtrem. W takim przypadku przejdź do kolejnego pytania.