Google poinformowało na swoim blogu o wprowadzeniu nowych oznaczeń, które będą informować użytkowników, że dany materiał został stworzony przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji (AI). Te oznaczenia mają na celu zwiększenie przejrzystości i zaufania do treści online.

Współpracując z organizacją C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity), Google dąży do ustanowienia branżowych standardów w zakresie oznaczania treści generowanych przez AI. C2PA to koalicja, która opracowuje standardy dotyczące pochodzenia i autentyczności treści, co ma pomóc w walce z dezinformacją i fałszywymi wiadomościami. W skład koalicji oprócz Google wchodzą także m.in. Microsoft, Open AI, Sony, Adobe Amazon czy BBC. Więcej na temat samego C2PA znajdziecie na stronie https://c2pa.org/.

Inicjatywa ta ma w założeniu pomóc użytkownikom łatwiej rozpoznać, które treści są wynikiem pracy AI, co ma na celu zwiększenie ich zaufania do informacji dostępnych w sieci. Google planuje również wprowadzenie narzędzi, które umożliwią twórcom treści łatwe dodawanie tych oznaczeń do swoich materiałów.

Wspomniane rozwiązania zostaną wprowadzone wkrótce w kluczowych usługach Google:

  • wyszukiwarce - w przypadku obrazów zawierających dane C2PA, użytkownicy będą mogli sprawdzić, czy dany obraz został utworzony lub zmodyfikowany przy pomocy sztucznej inteligencji. W praktyce oznaczać ma to, że na podstawie odpowiednich metadanych, obraz zostanie sklasyfikowany jako zarejestrowany przy pomocy aparatu, edytowany przez oprogramowanie Photoshop, czy wygenerowany przez modele AI.
  • reklamach - systemy reklamowe Google niebawem zostaną zintegrowane z metadanymi C2PA,
  • youtube - w dalszej części roku mają zostać także przedstawione szczegóły wdrożenia technologii, która poinformuje widza, jakie treści zostały stworzone przy pomocy kamery, a jakie zostały wygenerowane przez AI.

Jednocześnie zapowiedziane zostało rozwijanie Synth ID - technologii opracowanej przez Google DeepMind, która służy do znakowania wodnego i identyfikacji treści generowanych przez sztuczną inteligencję.

Całość wpisu Google znajdziecie pod adresem https://blog.google/technology/ai/google-gen-ai-content-transparency-c2pa/.