Google update - co warto wiedzieć o algorytmach?
Artykuły11 września 2017
Jeżeli chociaż trochę interesujesz się pozycjonowaniem, to na pewno sporo słyszałeś o algorytmach Google. Ich temat powraca jak bumerang w momentach wprowadzania kolejnych aktualizacji, które mają na celu poprawę wyników wyszukiwania.
Czym są i jak działają algorytmy Google? Aby dobrze zrozumieć mechanikę ich działania, spójrzmy najpierw na to, czym są algorytmy. Według najprostszej definicji są to zestawy reguł służące do rozwiązywania problemów w skończonej liczbie kroków. Jak działają one w praktyce?
Algorytm wyznacza ścieżkę, którą komputer musi pokonać w celu uzyskania zamierzonego efektu. Może być to komputer zaprogramowany do wymyślenia dowolnej liczby w przedziale od 0 do 100. Jest to zadanie, które ma początek i koniec – jest więc skończone.
Czym są algorytmy Google?
Algorytmy Google działają na tej samej zasadzie. Pomyśl o swoim ostatnim wyszukiwaniu Google. Niezależnie od tego, czy wpisałeś „wyniki ekstraklasa", czy "hydraulik warszawa", wyszukiwarka znalazła miliony wyników.
Ale jak wyszukiwarka zdecydowała o tym, które wyniki mają zostać wyświetlone w pierwszej kolejności? Warto w tym miejscu wspomnieć o botach Google – są to specjalne roboty, które służą do przeszukiwania, analizy oraz odpowiedniego indeksowania treści znajdujących się w internecie. Algorytm wskazuje botom, na jakiej zasadzie mają one wartościować daną stronę.
Google ma bardzo złożony algorytm służący do porządkowania wyników wyszukiwania. Zmienia się on stosunkowo często i choć firma nie podaje publicznie zbyt wielu informacji na jego temat, to wiele osób cały czas pracuje nad jak najlepszym zrozumieniem zasad jego funkcjonowania. Co brane jest pod uwagę przez algorytm podczas analizy stron mogących znaleźć się w wynikach wyszukiwania? Oto kilka podstawowych czynników:
· obecność słów kluczowych w tytule, nagłówkach i meta tagach,
· liczba naturalnie występujących, organicznych linków prowadzących do strony,
· sposób, w jaki strona działa na urządzeniach przenośnych, takich jak smartfony i tablety.
Oczywiście są to tylko niektóre z aspektów, na które algorytm Google zwraca uwagę podczas określania „wartości” strony – są ich setki, jeżeli nie tysiące.
W jaki sposób Google ustala, które czynniki są najważniejsze?
Kiedy algorytm analizuje daną stronę, określa jej wartość liczbową dla każdego z elementów. Ta wartość liczbowa jest następnie dodawana do wyniku końcowego. Tak więc strona internetowa, która wyróżnia się najbardziej pożądanymi cechami, jest klasyfikowana wyżej niż inne portale o podobnej tematyce.
Wartość danej strony obliczana jest bardzo szybko. Jest to wartość zmienna – Google cały czas wypuszcza nowe aktualizacje, które mają na celu ulepszanie algorytmu. Nic więc dziwnego, że strona będąca na 3 pozycji, może szybko spaść poza pierwszą dziesiątkę. Boty biorą również pod uwagę zmiany wprowadzane na stronie. Jeżeli np. ze strony zostaną usunięte kluczowe treści, to może się to wiązać z widocznym spadkiem pozycji w wyszukiwarce.
Podstawowy algorytm Google wykorzystywany jest do każdego wyszukiwania przeprowadzonego w witrynie, ale jest dopasowany w zależności od wpisywanych fraz. Na przykład osoba, która wpisuje „samochód do 20 tysięcy” oczekuje innych wyników, niż osoba szukająca „śmiesznych filmików z kotami”.
Algorytm jest dostosowywany do każdego wyszukiwania i uwzględnia bardzo wiele elementów, takich jak kolejność wpisywanych wyrazów czy ewentualne literówki. Wyniki są następnie przekazywane użytkownikowi, który decyduje, którą witrynę chce odwiedzić.
Cały proces od wpisania frazy do uzyskania wyników wyszukiwania trwa niecałą sekundę. Ponadto warto wspomnieć, że algorytm Google został zaprojektowany z myślą o kompleksowej personalizacji usługi. W ostatnich latach wyszukiwarka Google stała się wystarczająco elastyczna, aby proponować własne sugestie dla fraz wpisywanych przez użytkownika. W tym celu wykorzystywana jest m.in. historia przeglądarki.
Algorytm Google a pozycjonowanie
Jak wspomniano wcześniej, algorytm Google określa wartość strony częściowo na podstawie słów kluczowych. Kilka lat temu powszechne było „upychanie” jak największej ilości słów kluczowych na stronie. W istocie założono, że algorytm Google potraktuje taką stronę jako bardziej wartościową.
Proces udoskonalania algorytmu Google | źródło: http://www.google.pl/intl/pl/insidesearch/howsearchworks/algorithms.html
W pewnym momencie Google zdało sobie sprawę z tego problemu i zaktualizowało algorytm w celu karania witryn, które zawierają duże ilości słów kluczowych, a także korzystają z praktyk black hat SEO. Z tego powodu należy unikać jakichkolwiek taktyk, które mają na celu oszukanie wyszukiwarki. Chociaż niektóre zagrania mogą przynosić początkowo wymierne korzyści, to w pewnym momencie boty znajdą nieprawidłowości i poskutkuje to spadkami pozycji bądź nałożeniem filtra ręcznego.
Google rzadko podaje jakiekolwiek informacje dotyczące zmian algorytmów, o ile nie są to zmiany istotne. Duże aktualizacje znane są pod nazwami różnych zwierząt – na początku była Panda, potem Pingwin, a następnie Koliber i Gołąb.
Panda
· Uderzyła przede wszystkim w strony zawierające thin oraz duplicate content,
· Algorytm różnicował teksty pod względem jakości (gramatycznej i merytorycznej).
Pingwin
· Po wprowadzeniu aktualizacji ucierpiały strony, które linkowane były ze stron o niskiej jakości,
· Pingwin miał za zadanie ograniczyć działania spamerskie w sieci.
Koliber
· Wprowadzono całkowicie nową interpretację zapytań w wyszukiwarce – zaczęto brać pod uwagę kontekst wyszukiwanej frazy.
Gołąb
· Gołąb wpłynął na wyniki wyszukań lokalnych,
· Połączenie wyników wyszukiwania w sieci i w mapach w spójny sposób.
Mniejsze aktualizacje są dokonywane wewnętrznie i zazwyczaj nie powodują większych zmian w pozycjach. Ważne jest, aby na bieżąco śledzić aktualizacje wprowadzane przez Google, ale nie próbować się do nich na siłę dopasować.
Zamiast tego warto po prostu skupić się na stworzeniu strony wartościowej z punktu widzenia zarówno algorytmu, jak i UX. Przystosowanie strony do potrzeb użytkowników to pierwszy krok w osiągnięciu wysokich pozycji w przeglądarce.