Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak sobie z nią radzić?
Artykuły31 maja 2024
Niejednokrotnie spotykamy się z sytuacją, kiedy pozycja w wynikach wyszukiwania i ruch organiczny strony, pomimo prowadzenia optymalizacji, stoją w miejscu. Jak dobrze wiemy, w pozycjonowaniu stron internetowych to treści najczęściej decydują o naszym być albo nie być na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Oczywiście przyczyn tego stanu może być cała masa, natomiast ich poszukiwania możemy rozpocząć od wyeliminowania tych najbardziej przyziemnych, czyli m.in. kanibalizacji słów kluczowych.
Co to jest kanibalizacja treści?
Przemyślane wykorzystanie słów kluczowych, dobranych adekwatnie do tematu strony przekłada się na lepszą widoczność dla wyszukiwarek i w efekcie na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednakże brak odpowiedniego planu i niewłaściwe użycie słów kluczowych mogą spowodować kanibalizację słów kluczowych.
Możemy o niej mówić w momencie, kiedy w obrębie jednej witryny pojawia się kilka podstron, które rywalizują o pozycję w wyszukiwarce na te same słowa kluczowe. Rezultatem jest spadek efektywności tych podstron w pozyskiwaniu organicznego ruchu z Google i innych wyszukiwarek.
Jeśli dwie strony witryny wykazują powiązanie tematyczne i występują na nich te same słowa kluczowe, to w niektórych przypadkach wyszukiwarka nie jest w stanie określić, która z nich jest tą nadrzędną, której powinna przypisać dane frazy i widoczność. W efekcie może dojść do sytuacji, w której wszystkie rywalizujące podstrony osiągają niższe pozycje w rankingu lub pokazują się naprzemiennie (z różnymi pozycjami), co ostatecznie osłabia całą strukturę serwisu.
Jak stwierdzić, że mamy do czynienia z kanibalizacją?
Aby dowiedzieć się, czy treści na stronie internetowej są objęte kanibalizacją, należy przeprowadzić dogłębną analizę SEO. Wieloaspektowe zbadanie serwisu wskaże możliwe przyczyny niskich pozycji, zarówno w kwestiach contentowych, jak i technicznych.
Istnieje jeszcze kilka popularnych sposobów na wykrycie kanibalizacji, a są to m.in.:
Zastosowanie komendy „site:” %słowo kluczowe% w wyszukiwarce
Użycie tej komendy z nazwą domeny oraz w połączeniu ze słowem kluczowym, na które chcemy się pozycjonować, pozwoli na stwierdzenie, czy na tą konkretną frazę widoczna jest wyłącznie jedna podstrona serwisu czy więcej.
Jeśli w wynikach pojawi się ich kilka, a dodatkowo dotyczyć one będą tego samego tematu, czy posiadać będą bardzo zbliżone
Sprawdzenie widoczności stron w Google Search Console
Prześledzenie danych w widoku Strony, w zakładce skuteczność, pozwoli na określenie ilości wyświetlanych podstron w Google na te same słowa kluczowe. Ważne jest tutaj to, aby zakładkę strony przeglądać z filtrem na konkretne słowo kluczowe. Wtedy, w GSC jesteśmy w stanie stwierdzić, czy dane słowo kluczowe pokazuje się na wiele podstron serwisu oraz to, która z podstron generuje najwięcej ruchu oraz kliknięć na daną frazę i na tej podstawie podjąć odpowiednie działania:
Użycie programu do monitorowania pozycji słów kluczowych
Narzędzia takie jak Seostation, które wspomagają nas w monitorowaniu codziennych wyników wybranych przez nas fraz, dokładnie wskazują nasze postępy oraz możliwą kanibalizację.
Prześledzenie zmian pozycji w wynikach wyszukiwania czy przypisywania danej frazy do różnych adresów URL pozwala nam na stwierdzenie kanibalizacji w obrębie konkretnych podstron. Seostation wskazuje na wykresach dziennych pozycji oraz w widoku wykresu pozycji takie zmiany i oznacza je na żółto:
Przyczyny powstawania kanibalizacji
Brak strategii SEO
Nie jest to wyznacznikiem, ale z kanibalizacją często mierzymy się na stronach internetowych, które prowadzone są przez właścicieli biznesów, którzy nie posiadają zaawansowane wiedzy SEO. Naturalnie uzupełniają oni podstrony swojej ofertą, dodają informacji do sekcji o firmie, opisy produktów i zajmują się rozbudową bloga. Niestety bardzo często w tym momencie nie zwracają uwagi na to, że tworzone przez nich wpisy blogowe kanibalizują się z usługami, kategoriami produktów czy samymi produktami.
Osoby rozpoczynające swój pierwszy biznes chcą przekazać o nim jak najwięcej informacji i najlepiej, żeby te informacje znalazły się na każdej podstronie witryny, tak aby potencjalny klient niczego nie przegapił. Bardzo często prowadzi do „przesycenia” słowami kluczowymi. Nikt nie zastanawia się na tym etapie nad konsekwencjami takiego działania, ponieważ większość ludzi nie jest ich nawet świadoma.
Zatem, jedną z głównych przyczyn kanibalizacji słów kluczowych jest brak strategii SEO, która precyzyjnie definiuje, które słowa kluczowe mają być docelowe dla poszczególnych podstron. Bez takiej strategii, może dojść do sytuacji, w której kilka stron będzie optymalizowanych pod tę samą frazę, co prowadzi do bezpośredniego konkurowania w wynikach wyszukiwania.
Nadmierne upychanie słów kluczowych
Brak wiedzy i nieprzemyślana strategia to jedno, natomiast innym problemem, który na pewnym etapie rozwoju domeny przerodzi się w kanibalizację jest nadmierna koncentracja na popularnych słowach kluczowych. Właściciele stron często starają się optymalizować wiele podstron na te same, najbardziej konkurencyjne frazy, co prowadzi do wewnętrznej konkurencji. Takie podejście okazuje się nieskuteczne, ponieważ wyszukiwarki preferują, gdy każda podstrona jest wyraźnie ukierunkowana na inne zapytanie.
Błędy w linkowaniu
Należy pamiętać, że budując profil linków zewnętrznych oraz tych wewnętrznych, za pomocą anchorów powinniśmy jasno i wyraźnie komunikować czego dotyczy dany link prowadzący do innej podstrony. Jeśli jako kotwicę, użyjemy głównej frazy dla tego adresu URL mamy bardzo duże prawdopodobieństwo, że wyszukiwarka uzna je za to najważniejsze.
Natomiast jeśli pod takim samym anchorem umieścimy kilka różnych linków, do kilku różnych podstron, to musimy liczyć się z możliwością wystąpienia kanibalizacji na frazy będące tymi anchorami. Źle dobrane linki wewnętrzne i zewnętrzne mogą sugerować wyszukiwarce niewłaściwe strony jako priorytetowe dla danego zapytania.
Jak radzić sobie z kanibalizacją?
Jeśli przeprowadziliśmy już wstępną analizę słów kluczowych i mamy je posegregowane według klastrów tematycznych możemy przejść do opracowania kompleksowej strategii contentowej, według której przypiszemy wybrane słowa kluczowe do konkretnych podstron.
Kluczowe jest tu zrozumienie intencji użytkowników i dostosowanie treści w taki sposób, aby każda podstrona miała swoje unikalne miejsce w planie strategii SEO.
Wielokrotnie okazuje się, że najlepszym rozwiązaniem problemu kanibalizacji jest konsolidacja treści. Jeśli na jednej stronie internetowej istnieje kilka podstron na podobny temat to warto rozważyć ich połączenie. Nowa strona będzie nie tylko bardziej wartościowa merytorycznie, ale również bardziej atrakcyjna dla wyszukiwarek internetowych. Takie podejście może znacząco poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Z technicznej strony, kolejnym krokiem jest optymalizacja linkowania wewnętrznego. Połączenia wewnętrzne powinny wspierać pozycjonowanie strony, wskazując najważniejsze podstrony dla danego słowa kluczowego. Przeprojektowanie struktury wewnętrznych linków może pomóc w skierowaniu ruchu na najważniejsze treści, zwiększając ich skuteczność w wynikach wyszukiwania.
Efekty naszych działań na stronach internetowych w zakresie SEO są w pewnym stopniu zależne od skali kanibalizacji treści. Jeśli jest ona minimalna, oczywiście warto ją całkowicie wyeliminować, ale nie powinna być czynnikiem decydującym o naszej pozycji w wyszukiwarce. Zakładajmy cele, te krótko i długoterminowe, analizujmy i przypisujmy słowa kluczowe, a także stale monitorujmy nasze osiągnięcia, aby móc reagować w odpowiednim momencie. Tylko poprzez świadome i przemyślane działania jesteśmy w stanie osiągnąć sukces w procesie pozycjonowania strony internetowej.