Narzędzie Google: disavow links tool krok po kroku
Artykuły5 lutego 2013
Narzędzie disavow links (albo: disavow links tool) służy do oznaczania niechcianych linków, które mogły spowodować nałożenie na stronę filtra i wspomaga proces likwidacji nałożonej przez Google kary. Należy podkreślić, że ograniczenie się do skorzystania z tego narzędzia nie wystarczy - konieczne jest skorzystanie także ze zgłoszenia ponownego rozpatrzenia. Poniżej znajduje się szczegółowa instrukcja z przykładami.
- Upewnij się, że na stronę został nałożony filtr za linki przychodzące - zaloguj się na swoje konto narzędzi dla webmasterów i przejdź do wybranej strony, a następnie sprawdź zakładkę Wiadomości. Jeśli znajdziesz tam wiadomość podobną do tej poniżej, masz pewność, że masz do czynienia z filtrem za backlinki.
- Pobierz plik z linkami - Przejdź do zakładki Ruch → Linki do Twojej witryny i kliknij Więcej przy sekcji Źródła największej liczby linków. Następnie pobierz plik klikając w Pobierz najnowsze linki.
-
Przygotuj plik do zgłoszenia przez disavow links - Otwórz pobrany plik i przejrzyj dokładnie linki, zwracając uwagę w szczególności na te pochodzące z podejrzanych źródeł. Google zwraca dużą uwagę na linki pozyskane w sposób automatyczny (Xrummer, SWLe itp.) oraz duże ilości wpisów w kiepskiej jakości katalogach i linków site-wide (wyświetlanych na wszystkich podstronach serwisu). Nie oznacza to jednak, że konieczne będzie usunięcie/zgłoszenie wszystkich linków site-wide, jednak z pewnością trzeba będzie je mocno ograniczyć. Ponieważ przygotowanie pliku w odpowiednim formacie jest dość czasochłonne, proponuję pracować w następujący sposób:
- otwórz plik pobrany z narzędzi dla webmasterów i posortuj linki po ich adresie;
- dodaj kolumnę "działanie" i sprawdzając po 1 linku z każdej domeny zapisuj, które z linków chcesz zgłosić (status: do usunięcia), a które zostawić (status: OK). Linki ze statusem OK możesz na końcu tego kroku przenieść do osobnego arkusza, aby skupić się na niechcianych linkach;
- skontaktuj się z właścicielami stron, na których chcesz usunąć linki;
- zaktualizuj statusy. W kolumnie ze statusem dopisz wykonane działanie (np. link usunięty/link zgłoszony 4 lutego 2013/brak możliwości kontaktu/brak strony). Po kilku dniach sprawdź, które z linków udało Ci się usunąć i zaktualizuj statusy z "link zgłoszony..." na "link usunięty". Jeśli na jakiejś domenie link pojawia się kilka razy, zamiast zostawiać w pliku pełną listę podstron, zostaw tylko 1 wiersz w formacie domain:zglaszana-domena.pl. Pozostałe linki muszą mieć pełny format, tj. http://www.domena.pl/podstrona-13.html. Na koniec posortuj dane po statusie. Twój plik powinien mieć podobną postać jak na załączonym obrazku.
- na podstawie tego pliku przygotuj plik TXT (lub CSV). W pierwszym wierszu wpisz komentarz (np. #linki zgłoszone 4 lutego 2013), a poniżej linki, których on dotyczy i tak kolejno powtarzaj dla każdego statusu. Plik powinien wyglądać następująco. Powinien on jednak zawierać znacznie więcej linków - w przeciwnym wypadku zgłoszenie może zostać odrzucone. Wystarczy ograniczyć się do linków, których nie udało się jeszcze usunąć - w takim przypadku nie należy w pliku zamieszczać sekcji pod komendą "#linki usunięte".
- Zgłoś plik na stronie www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main Wybierz stronę, której dotyczy zgłoszenie i kliknij Wykluczone linki, a następnie Linki zrzeczania się. Ostatnim krokiem jest przesłanie pliku przez przycisk Wybierz plik i zatwierdzenie Prześlij.
Tuż po zgłoszeniu otrzymasz potwierdzenie aktualizacji pliku.
Odczekaj kilka godzin od momentu przesłania pliku z niechcianymi linkami, po czym skorzystaj z formularza żądania ponownego rozpatrzenia (w wersji językowej zgodnej z językiem zgłaszanej strony). W treści napisz o tym, kiedy zauważyłeś spadki pozycji i co je spowodowało (nienaturalne linki przychodzące), wyjaśnij jak do tego doszło i zapewnij, że nie będziesz kontynuował takich praktyk. Dopisz informację o skorzystaniu z narzędzia do zgłaszania niechcianych linków, możesz dodatkowo wgrać ten plik w dokumentach Google i ustawić udostępnianie osobom mającym link do niego.
Otrzymasz automatyczne powiadomienie o otrzymaniu zgłoszenia przez zespół Google. Na rozpatrzenie zgłoszenia możesz czekać od 1 do nawet 3 tygodni i otrzymasz wtedy jedną z poniższych informacji:
- Żądanie ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny [...]: witryna jest niezgodna ze wskazówkami jakościowymi Google
- Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny [...]: Wycofano ręczne działanie dotyczące spamu
Ponieważ zgłoszenie linków wiąże się z ich późniejszym ignorowaniem przez Google, powrót na poprzednie pozycje może nie być od razu zauważalny. Powinieneś kontynuować pozyskiwanie linków z wysokich jakościowo źródeł i unikać tych, przez które na stronę został nałożony filtr.
Stare komentarze: 5
Bardzo fajny tutorial Lexy. Zastanawiam mnie tylko, dlaczego to przygotowanie formularza ma mieć taki "ręczny charakter". Toż to żmudna dłubanina. Ale być może również w ten sposób Google chce dowalić pozycjonerom... tfu! spamerom ;]
Też mnie to zastanawia. Jak już zrobili narzędzie do tego typu zgłoszeń to mogliby chociaż dać do wyboru przycisk przy każdym linku, a później umożliwić eksport "niechcianych" przez webmastera linków do pliku i automatyczne zgłoszenie. A wszystko jest teraz tak zagmatwane, że przeciętny webmaster nie będzie wiedział, jak się za to zabrać.
"Zalecamy zrzeczenie się linków przychodzących, tylko jeśli uważasz, że do Twojej witryny prowadzi duża liczba spamerskich, sztucznych lub niskiej jakości linków i masz pewność, że są one przyczyną problemów."
A skąd niby mam mieć pewność?
Skoro Google nie ma pewności to skąd ja ją mam mieć :]
również nie wiedziałem ze to takie powalone. Nie można by było po prostu kliknąć w niechciane linki i automatycznie je usunąć.