Obalamy mity SEO - wyniki
Aktualności8 lutego 2016
W miniony czwartek, wspólnie z przedstawicielami polskiej branży SEO, zastanawialiśmy się, co z popularnych twierdzeń dotyczących pozycjonowania jest prawdą, a co fałszem.
Na Facebooku utworzyliśmy publiczne wydarzenie, dzięki któremu każdy z Was mógł zabrać głos w temacie obalania mitów SEO. Poniżej prezentujemy wnioski.
1. Google przestało brać pod uwagę geolokalizację użytkownika po tym, kiedy z wyszukiwarki zniknął przycisk do jej samodzielnej zmiany.
Zdecydowana większość ankietowanych nie zgodziła się z powyższą opinią, która od jakiegoś czasu krąży w branży. Brak przycisku do samodzielnej zmiany geolokalizacji nie jest powodem do twierdzenia, że geolokalizacja w ogóle zniknęła.
2. Google potrafi czytać napisy na obrazkach, jeśli są wyraźne i umieszczone na jednolitym tle.
Ponad 60% z osób biorących udział w ankiecie zgodziło się, że Google potrafi czytać napisy na obrazkach. Co ciekawe, prawie 30% ankietowanych nie miało zdania w tej kwestii.
3. Google lubi stary content.
Więcej niż połowa respondentów zgodziła się co do tego, że Google lubi stary contenet.
Za najciekawszą została uznana poniższa wypowiedź:
Za najciekawszą została uznana poniższa wypowiedź:
„Google promuje świeży content, świeże wpisy często dobrze rankują. Do tego strony, na których często ukazują się świeże wpisy mają ewidentne wzrosty, co można wykorzystać w pewien sposób. Google lubi stare domeny ze starym contentem, ale to świeży content rankuje”.
4. W 2015 r. dało się zauważyć silny wpływ posiadania serwisu w wersji mobile-friendly na ranking w wynikach dla urządzeń mobilnych.
W przypadku tego pytania respondenci byli wyjątkowo zgodni - prawie 79%, zgodziło się z powyższym twierdzeniem. Żaden z respondentów nie podważał istotnego wpływu stron w wersji mobile-friendly na pozycję w wynikach dla urządzeń mobilnych.
Jedna z ciekawszych opinii dotyczących tego pytania głosiła, że wspomniany wpływ może być szczególnie mocny w przypadku serwisów z branż, w których należy oczekiwać częstszego korzystania z urządzeń mobilnych.
5. W ciągu miesiąca nie da się wypozycjonować w Google nowej strony o tabletkach odchudzających.
Niewiele ponad połowa ankietowanych uznała, że w miesiąc nie da się wypozycjonować w Google nowej strony o tabletkach odchudzających.
Prawie ¼ respondentów nie miała zdania na ten temat. Pozostałe prawie 25% uczestników ankiety uznało, że można wypozycjonować stronę na zasadach opisanych w pytaniu. Jeden z komentatorów przewrotnie zwrócił uwagę na to, że „wszystko się da, pytanie na jak długo”.
6. Google indeksuje linki znajdujące się w wiadomościach na skrzynkach GMAIL.
Temat indeksowania przez Google linków znajdujących się w wiadomościach na skrzynkach GMAIL pozostaje nierozstrzygnięty.
Ponad 46% ankietowanych nie miało zdania, co do tego, czy Google indeksuje linki znajdujące się w wiadomościach na skrzynkach GMAIL. Natomiast prawie 30% nie zgodziło się z tą teorią.
7. Wstrzymanie kampanii Google AdWords może odbić się negatywnie na pozycjach w wynikach organicznych.
Ponad 86% ankietowanych nie zgodziło się z teorią, że wstrzymanie realizacji kampanii Google AdWords może odbić się negatywnie na pozycjach w wynikach organicznych.
Pomimo wyjątkowej jednomyślności respondentów, w kuluarach tego pytania toczyła się zażarta dyskusja. Chociaż większa część ankietowanych nie łączyła wpływu wstrzymania kampanii AdWords na pozycje organiczne, ten temat wciąż budzi wiele emocji.
8. Duża liczba podstron w serwisie wpływa na jego lepszą widoczność.
Ponad ¾ ankietowanych zgodziło się z faktem, że liczba podstron ma wpływ na lepszą widoczność serwisu.
WhitePress, oceniający Wasze komentarze pod tym pytaniem, uznało jeden z wpisów za wyjątkowo trafiony – ten właśnie został nagrodzony:
„Jasne że wpływa na pozycję :) choć nie zawsze pozytywnie, wg moich obserwacji zarazem w portalu jak i sklepie internetowym, można wysnuć wniosek, że (…) nie ilość i nie długość [ma znaczenie] lecz unikalność i fantazja!”.
9. Google analizuje statystyki i premiuje serwisy z niskim współczynnikiem odrzuceń (BR).
Co ciekawe, ponad połowa z ankietowanych nie miała zdania czy Google analizuje statystyki i premiuje serwisy z niskim współczynnikiem odrzuceń.
Wielu z przedstawicieli branży wskazywało, że nie ma dowodów na takie praktyki Google, stąd skłonienie się ku odpowiedzi „nie mam zdania”.
W opiniach podnoszono jednak, że „trudno uwierzyć, że Google nie wykorzystuje tak ważnej informacji”.
10. Optymalizacja jest przereklamowana – przy minimalnym nakładzie pracy on site wystarczy skupienie się na link buildingu.
Wszystkie osoby odpowiadające na powyższe pytanie stwierdziły, że optymalizacja jest bardzo ważna i SEO-wiec w swoich działaniach nie może skupić się jedynie na link buildingu.
Jedna z uczestniczek ankiety wskazała też, że wiele zależy od rodzaju strony i konkurencyjności tematyki. Przy serwisach wysoko konkurencyjnych „dla których ważny jest każdy detal, nawet najlepiej wykonana optymalizacja nie jest wystarczająca i serwisy takie wymagają systematycznego i intensywnego linkowania”.
Wszystkie Wasze komentarze i odpowiedzi związane z akcją są dostępne na Facebooku, na tablicy wydarzenia:
W wydarzeniu wzięło udział 57 osób.
Stare komentarze: 6
Czy dobrze rozumiem, że swoje tezy opieracie na ankiecie? Stwierdzacie, że coś jest potwierdzone albo obalone na podstawie tego, że internauci wybierali pole, które im się wydawało słuszne?
Czy raczej każda z tych osób najpierw przedstawiła swoje argument/wyniki testów/potwierdzone informacje - zanim mogła udzielić odpowiedzi?
Piotr, 10 tez było wybranych na podstawie tego „co krąży” po branży - w formie pogłoski, plotki, utartego twierdzenia. Każda z tez otrzymała status obalony/potwierdzony/prawdopodobny na podstawie ankiety wypełnianej przez uczestników publicznego wydarzenia, skierowanego do branży SEO. Dodatkowo uczestnicy uzasadniali swoje przekonania komentując i odpowiadając na komentarze pod postami.
Mało wiarygodne te wyniki, mam podobne zdanie do Piotra
Jasne. Natomiast chyba oboje widzimy różnicę między obalaniem mitów za pomocą twardych dowodów, a ankietą?
2. Google potrafi czytać napisy na obrazkach, jeśli są wyraźne i umieszczone na jednolitym tle.
--> Pytanie czy google bot to robi...
Agato, Piotrze, nasza ankieta miała za zadanie zebrać głosy SEO-wców, którzy na własnej skórze testowali różne rozwiązania. Stąd tak ważne są komentarze zostawione na tablicy wydarzenia - możecie w nich przeczytać różne, czasami skrajne opinie. W sytuacji, w której Google nie ujawnia swoich algorytmów, trudno jednoznaczność - dlatego przy każdym pytaniu umieściliśmy screen, umożliwiający sprawdzenie rozkładu głosów.