Portret polskiego pozycjonera 2015 - raport
Raporty16 listopada 2015
Prowadzą działania, dzięki którym strony www są funkcjonalne dla użytkowników i bardziej przyjazne dla wyszukiwarek. Intensywnie pracują, by witryny internetowe stawały się lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania i osiągały jak najwyższe pozycje. Kim są polscy pozycjonerzy i skąd pochodzą? Jakie mają wykształcenie i doświadczenie?
By odpowiedzieć na te pytania, przygotowaliśmy ankietę i przekazaliśmy ją w ręce osób zajmujących się prowadzeniem działań SEO. W naszej ankiecie wzięło udział prawie 350 przedstawicieli rodzimej branży SEO - z różnych województw, w różnym wieku i ze zróżnicowanym doświadczeniem. Na podstawie ich wypowiedzi stworzyliśmy raport, który stanowi swoisty portret polskiego pozycjonera 2015.
Dane demograficzne
Statystyki wskazują, że największa grupa polskich pozycjonerów pochodzi z Mazowsza. Stanowią oni trochę ponad18% wszystkich ankietowanych. Na drugiej pozycji uplasowali się SEO-wcy ze Śląska (15,6%). Najmniej licznie grono pozycjonerów zamieszkuje województwo świętokrzyskie (0,3%) oraz województwo opolskie (1,2%).
Z danych wynika, iż działania w zakresie SEO to przede wszystkim domena mężczyzn. Podczas gdy panowie stanowią mocną grupę 88%, tak zaledwie 12% osób związanych z branżą to kobiety.
Dominują głównie osoby młode, tj. w wieku pomiędzy 25-34 rokiem życia, stanowiąc prawie 65% badanych pozycjonerów. Najmniej liczna grupa to osoby powyżej 64 lat (0,6%) oraz w przedziale 55-64 lata (1,2%). Taki wynik nie powinien jednak dziwić, ponieważ świat internetu to głównie świat młodych ludzi.
Forma zatrudnienia i zajmowane stanowisko
Analizując odpowiedzi respondentów, wyłania się obraz polskiego pozycjonera jako właściciela firmy. Aż 45,3% specjalistów z badanej branży prowadzi własną działalność. Sporą grupę tworzą także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę - stanowią one nieco ponad 36% ogółu. Wśród pozycjonerów pojawiają się i freelancerzy - jest ich średnio 11%. Najmniej osób pracuje częściowo na etacie, stanowiąc mniej niż 1% osób działających w branży SEO.
Zgodnie z odpowiedziami, aż 40% osób wskazuje na siebie jako właściciela, jeśli chodzi o zajmowane stanowisko. Specjaliści w tej branży stanowią 19% ogółu - to nieco więcej niż starszych specjalistów (13%) i młodszych specjalistów (8,5%). Najmniej liczną grupą SEO-wców są osoby zajmujące dyrektorskie stanowisko (3,5%).
Biorąc pod uwagę płeć i formę zatrudnienia oraz zajmowane stanowisko wyłania się ciekawy portret kobiety pozycjonerki. Większość pań w branży zdecydowała się na własną działalność. Na drugim miejscu uplasowały się kobiety pracujące na stanowisku specjalisty ds. SEO.
Wykształcenie i doświadczenie
Wśród polskich pozycjonerów przeważają osoby z wykształceniem wyższym - głównie na kierunkach związanych z marketingiem i IT (38%). Natomiast osób z wykształceniem wyższym, ale nie kierunkowym oraz wykształceniem średnim jest odpowiednio 30% i 31%. Najmniej liczna grupa to osoby z wykształceniem podstawowym stanowiąca zaledwie 1% ogółu.
W branży SEO liczy się jednak przede wszystkim doświadczenie, które przekłada się na efekty prowadzonych działań. Specjalistów w tej dziedzinie, którzy mogą pochwalić się praktyką powyżej 8 lat, jest średnio 19%. Natomiast 27,2% to osoby z doświadczeniem w przedziale 1-3 lata - takich pozycjonerów jest najwięcej w branży. Niewielką praktykę, bo na poziomie 0-1 roku, ma 13% respondentów.
Jak wynika z raportu, im większe doświadczenie w pozycjonowaniu, tym większe prawdopodobieństwo na znalezienie pracy w zawodzie.
Wśród osób z 5-8 letnim doświadczeniem w SEO, 93% pracuje zawodowo w branży. Nieco mniej liczną grupę reprezentują osoby z doświadczeniem wynoszącym ponad 8 lat, wśród nich 89,5% pracuje, zajmując się SEO.
Największe grono pozycjonerów (średnio 25%) deklaruje pracę nad 21-60 stronami internetowymi. Nieco mniej (19,8%) osób ma pod swoją opieką maksymalnie 5 stron. Natomiast osób zajmujących się ponad setką stron jest 16,3%. Działania w zakresie SEO dla 61-100 stron www przeprowadza zaledwie 7,4% osób i to oni stanowią najmniej liczną grupę.
Ilość podejmowanej pracy łączy się bezpośrednio z doświadczeniem. Osoby z niedużym doświadczeniem, najczęściej pod swoją opieką mają 1-5 stron (68%). Tylko 5% respondentów z max. roczną praktyką bierze na siebie więcej niż 60 stron. Natomiast osoby z doświadczeniem powyżej 8 lat mają pod swoją opieką ponad 100 stron (niemal 32%). Nasuwa się więc tylko jeden wniosek: im większa praktyka w branży, tym możliwość prowadzenia działań SEO w znacznie szerszym zakresie.
Kim jest statystyczny polski pozycjoner?
Jak wynika z powyższej analizy, statystyczny polski pozycjoner to mężczyzna pochodzący z województwa mazowieckiego. Ma 25-34 lata i wykształcenie wyższe w kierunku związanym z IT lub marketingiem. Posiada 1-3-letnie doświadczenie w SEO i ma pod swoją opieką od 21 do 60 stron internetowych. Prowadzi własną działalność gospodarczą.
Stare komentarze: 9
15% śląskie, coś mało :(
Ps. W ankiecie zabrakło pytań kto jakie projekty robi, bo te 100 sajtów to pewnie typowe firmowe stronki, które można szybko obskoczyć. W e-commerce tak różowo nie jest i jedna osoba nie jest w stanie efektywnie obsłużyć tylu projektów. Dla sklepu internetowego porządny kompleksowy audyt seo to wydatek nawet do 50 roboczogodzin, nie mówiąc już o pozostałych działaniach, także przydałby się dodatkowy podział :)
Zacznę od tego, że pytań w oryginalnej wersji ankiety było tyle, że da się je rozbić na 3 ankiety :) więc wszystkiego nie było szans tutaj ująć. Na razie zaczęliśmy od ogólnego portretu pozycjonera, ale przyjdzie jeszcze czas na skupienie się na szczegółach naszej pracy.
Mnie podobała się np. nasza dawna ankieta z wydzieleniem różnych usług w branży. Pokazała, ile osób zajmuje się samym pozycjonowaniem, ile wydziela osobne oferty audytów, konsultacji itd., więc do tego też trzeba będzie kiedyś wrócić.
Tytuły diagramów można wyciągnąć jako nagłówki ;)
Hmmm ... 350 przedstawicieli branży ...
Fuck ... to jest nas aż tylu?
Można by zrobić ankietę po seowcach a nie osobach obsługujących e-weba, statlinka, rumaka, senuke itp ...
Skoro ni emieszczę się w statystykę to czy można mnie nazwać odchyleniem standardowym ? ;)
Bocian, spodziewasz się przewagi osób stosujących takie techniki? ;>
"czy można mnie nazwać odchyleniem standardowym ? ;)"
Prędzej mnie jako przedstawicielkę płci przeciwnej ;-)
Pozdrawiam z lubuskiego :)
Statystyczny wiek się zgadza i chyba tyle :P. 100 projektów ? ;)
Bardzo ciekawa ankieta... widzę jestem w większości :)