Dzisiejszy wpis jest kontynuacją odpowiedzi na pytania dot. link buildingu (link do 1 części). Odpowiedzi udzielam zgodnie ze swoją „szkołą”, która zakłada wykorzystanie działań łączących cele SEO z promocyjnymi, a także próbę minimalizacji ryzyka poprzez dostosowanie technik linkowania do potrzeb.

 

1. Czy faktycznie wymiany linków ze stronami o tej samej tematyce jest niebezpieczne? Chodzi np. o wymianę banerów czy publikacji z linkiem? Wymiana jest 1:1 czyli strona A linkuje do B i B linkuje do A.

Zacznijmy od tego, że rozpoczęcie pozyskiwania jakichkolwiek linków, które mają przynieść korzyści SEO, wiąże się z mniejszym bądź większym ryzykiem.

Nie obawiałabym się jednak wymian linkami (nawet na zasadzie A ↔ B) pod warunkiem, że będą one stosowane rzadko i najlepiej, jeśli będą to w większości linki graficzne (w przypadku linków site-wide), a nie tekstowe. Podkreślam jednak, że to nie może być jedyny ani przeważający sposób linkowania, a jedynie uzupełnienie korzystania z innych form pozyskania odnośników.

 

2. Dzień dobry, jak pogodzić sytuację, w której chciałbym aby sklep internetowy rósł na 90 interesujących mnie frazach, z tym że miesięcznie jestem w stanie dostarczyć 30 artykułów, które mogą w danym miesiącu być opublikowane. Ułomna matematyka mówi, że jednej frazie mógłbym poświęcać tekst zaledwie co trzy miesiące. Jak więc to rozwiązać?

Wszystko zależy od tego, czy to 90 w pełni unikalnych fraz, czy też są wśród nich odmiany lub uzupełnienia zbliżonych do siebie fraz. To od tego zależy, czy potrzebnych będzie 90 podstron dedykowanych dla konkretnych słów kluczowych, czy będzie ich nawet 3-krotnie mniej ze względu na to, że dla przykładowej podstrony zoptymalizowanej pod kątem frazy „prezenty dla dzieci” można przypisać także frazy takie jak „prezent dla dziecka”, „prezent na Dzień Dziecka” itp.

Proszę zatem pamiętać o możliwości wykorzystania pojedynczego tekstu do optymalizacji go pod kątem kilku fraz. Niektóre firmy decydują się na wiele krótkich artykułów, z czego każdy poświęcony jest nieco odmiennej frazie, przez co działania są mocno rozproszone. Lepiej będzie więc postawić na bardziej obszerne i wyczerpujące artykuły. Dodatkowo, jeśli pytanie dotyczy bloga, to pod kątem niektórych słów kluczowych można optymalizować podstrony kategorii lub/i tagów.

 

3. Dzień dobry, prowadzę działania SEO dla firmy konsultingowej. To dość zwarta branża. Jakie katalogi i miejsca będą odpowiednie, by pozycjonować tę stronę?

4. Jak szukać portal / blogów do linkowania, gdy działa się w niszy? Mój przykład to blog i strona www nt. webinarów - www.webcomm.eu

5. Chciałbym pozyskać linki z wysokim TF z tematyki świadectw energetycznych, audytów energetycznych, charakterystyki energetycznej lub ostatecznie ze stron związanych z budownictwem.

Wszystkie te pytania dotyczą miejsc na linki w mocno zawężonych branżach. Niestety nie jestem w stanie podać konkretnych przykładów list takich stron, ponieważ to, co w ich wyszukiwaniu jest najważniejsze, to jak najlepsza znajomość wskazanej tematyki wynikająca z niej znajomość serwisów działających w tej samej branży.

Dla przykładu, zajmując się sklepem, w asortymencie którego dostępna była m.in. biżuteria, szukałam serwisów gromadzących pomysły na prezent albo takie, w których użytkownicy sami zgłaszali, jakie produkty chcieliby dostać. Udało mi się znaleźć także kilka ciekawych platform umożliwiających zakładanie blogów tematycznych i publikowanie wpisów zawierających odnośniki do sklepu. Część portali tematycznych miała dział z artykułami użytkowników – zarówno bezpłatnymi, jak i publikowanymi w postaci artykułów sponsorowanych. Z kolei kiedy organizowany był konkurs, mogłam wykorzystać bazy konkursów do dodania informacji na jego temat, oczywiście z odesłaniem do strony głównej lub/i podstrony ze szczegółami. Na konkretne adresy takich stron trafia się jednak przy okazji zgłębiania tematyki strony, a nie tylko szukając gotowych list stron tematycznych, na których można zamieścić linka. Chcąc nie chcąc, serwisy te będą zazwyczaj cieszyły się wysokim parametrem Trust Flow, ponieważ będą to te strony, które inwestują w rozwój i promocję, a nie są tworzone wyłącznie na potrzeby SEO.

Jeśli chodzi o serwis dot. webinarów, warto nawiązać współpracę z blogerami, którzy już organizowali webinary albo prowadzą zbliżoną aktywność (np. kursy korespondencyjne) i tym samym jest szansa, aby byli zainteresowani inną formą dzielenia się wiedzą. Powinny to być zarazem osoby znane w swojej branży i mające spory zasięg w social media, co dodatkowo wzmocni promocję publikowanych u nich treści. Jakiego rodzaju artykuły publikować? Te zachęcające do prowadzenia webinarów, relacjonujące spotkania organizowane przez innych specjalistów z danej branży, a także będące case study z działań przeprowadzonych przez Pańską firmę. Współpraca nie musi kończyć się na 1 wpisie, ani też tylko na tej formie pozyskiwania odnośników, ponieważ oprócz artykułów można zamówić także emisję bannera (pod warunkiem podlinkowania dofollow), linka tekstowego, można nawet wejść we współpracę przy publikacji własnego webinaru lub ebooka. Mówiąc wprost, działania te niałyby polegać na nawiązywaniu relacji z influencerami, a sama współpraca powinna mieć zróżnicowaną formę.

 

6. Czy link musi być zawsze tematyczny ?

To zależy od rodzaju strony, na której można ten link wstawić. Zakup bannerów/buttonów, artykułów sponsorowanych, wpisów gościnnych itp. ma sens w przypadku zachowania powiązania tematycznego. Z jednej strony jest większa szansa w kliknięcie w taki link, a z drugiej strony, linkowanie tematyczne wygląda dużo bardziej naturalnie zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek.

Są jednak źródła ogólnotematyczne, z których linkowanie również ma uzasadnienie. Mogą to być profile w serwisach społecznościowych, informacje prasowe czy też fora dyskusyjne – te ostatnie mogą być regionalnie powiązane z pozycjonowaną stroną, ale niekoniecznie tematycznie.

W przypadku wątpliwości co do tego, czy link powinien zostać zamieszczony na danej stronie proszę zastanowić się, czy z punktu widzenia innych użytkowników taki link będzie miał uzasadnienie i będzie dla nich stanowił jakąś wartość.

 

7. Przy okazji chciałam też zapytać, czy warto mieć popup na stronie? Został umieszczony kilka dni temu, ale słyszałam, że podobno Google ma dawać punkty ujemne za popupy na stronach?

Kilka lat temu Google wdrożyło zmianę algorytmu, której celem było obniżenie pozycji stron z wyjątkowo nachalnymi reklamami. Chodziło głównie o te, które utrudniają przejście do głównej treści strony.

Wydaje mi się jednak, że Pani pytanie może być związane z zaleceniem Google dotyczącym tego, aby popupy informujące o możliwości zainstalowania aplikacji mobilnej, nie zakrywały całej strony. Ta informacja nie dotyczyła więc desktopowej wersji serwisu wyświetlającego reklamy.

 

8. Witam, zajmuje się pozycjonowaniem stron o tematyce usługowej, np. Naprawa AGD, Serwis klimatyzacji, itp. Na ten moment staram się dodawać linki do katalogów takich jak: Panorama Firm, Google Maps, itp. Gdzie jeszcze mógłbym bezpiecznie umieszczać linki?

Link building nie może zaczynać i kończyć się na katalogach, nawet jeśli mowa o tych najlepszych. Dla każdej strony należy wybrać po kilka dominujących źródeł linków, a także kilka uzupełniających – katalogi stron powinny należeć do tych drugich, a kilka propozycji znajduje się w odpowiedzi na pyt. nr 8 w pierwszej części wpisu.

Chodzi o to, aby skupić się na bardziej wartościowych linkach (np. z artykułów sponsorowanych opublikowanych w serwisach tematycznych), ale połączyć je także z tymi standardowo wykorzystywanymi do pozyskania pierwszych odnośników (np. dyskusje na forach, lokalne katalogi firm). Warto przeanalizować linki przychodzące do serwisów konkurencyjnych, skupiając się na wyłonieniu najciekawszych źródeł, z których one pochodzą, ale pomijając całkowicie te pozyskiwane masowo i pochodzące z serwisów niskiej jakości. W takiej analizie chodzi o wyłowienie „perełek” i znalezienie inspiracji do własnych działań.

 

9. Jak najsensowniej budować linki dla biznesów lokalnych?

Tak jak w przypadku powiązania tematycznego, tak też warto dbać o powiązanie lokalne pomiędzy stronami. Do dyspozycji mamy m.in. lokalne katalogi stron, firm, fora regionalne, serwisy ogłoszeniowe będące częścią lokalnych serwisów informacyjnych. W przypadku, gdy istnieje możliwość sponsorowania wydarzeń branżowych (i nie tylko), warto zainteresować się właśnie tymi odbywającymi się w naszej lokalizacji, aby również z nich pozyskać odnośniki (zazwyczaj w postaci podlinkowanych logotypów sponsorów).

Nie trzeba jednak ograniczać się wyłącznie do pozyskiwania linków lokalnych, ale korzystać także z serwisów tematycznych (fora, blogi), jak i ogólnotematycznych (notki prasowe, aktywność w serwisach społecznościowych). Najważniejsze, aby w szczególności przy mało konkurencyjnych branżach, nie decydować się od razu na masowe działania niskiej jakości, tylko dostosowywać intensywność i jakość działań do potrzeb.

 

10. Jestem Państwa klientką - sprawdzam pozycjonowanie www.ollie.pl w SEO Station. Chciałam zapytać ile linków powinno się mieć, w jakim tempie je pozyskiwać. Teraz mam tych linków około 10-15, pozyskiwałam je pisząc do firm, które mają zbliżoną tematykę do mojej strony, a nie są konkurencyjne.

Link linkowi nie jest równy, więc nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. To zależy od wybranych słów kluczowych, a także działań konkurencji.

Na pewno w pierwszych miesiącach istnienia serwisu powinno się uważać z linkami i obserwować, jak szybko pojawiają się pierwsze efekty. Warto w każdym miesiącu wybrać po kilka źródeł linków i dostosować ich ilość do budżetu, np. zaczynając od zamówienia ok. 5 artykułów sponsorowanych (linkując zarówno do strony głównej, jak i do podstron z ofertą wybranego szkolenia), wypowiadając się systematycznie na forach tematycznych (z linkiem w sygnaturce) i zgłaszając stronę do ok. 10 katalogów firm. W międzyczasie kontynuować pozyskiwanie linków od partnerów (w przypadku linków graficznych proszę pamiętać o uzupełnieniu opisów alternatywnych). Jeśli w pierwszym okresie okaże się, że te działania nie dają widocznych efektów, można stopniowo zwiększać ich intensywność, np. do 7-8 artykułów, sponsorowania konkursów, zapraszania gabinetów do recenzowania szkoleń itp.

W tej chwili wg Majestic do strony prowadzą linki z 73 domen, nie tylko te od partnerów. Dobrze byłoby przeprowadzić ich szczegółową analizę – polecam wygenerowanie raportu i przyjrzenie się dokładnie każdemu linkowi. Być może część z nich należałoby usunąć.

 

Na zakończenie chciałabym zwrócić uwagę na jeden z problemów występujących podczas działań z zakresu link buildingu.

Łatwo jest przygotować założenia dot. sposobów pozyskiwania linków i wypisać ich najciekawsze źródła, jednak w praktyce może się okazać, że proces budowania listy tzw. miejscówek mocno wyciąga się w czasie. Chcąc np. opublikować wpis gościnny na blogach tematycznych może się okazać, że połowa blogerów nie odpowiada na zapytanie, a spośród pozostałych większość udostępnia jedynie płatną opcję publikacji. Ci jednak nie zawsze wystawiają faktury, co zniechęca, albo wydłuża czas załatwienia formalności. Ceny niektórych publikacji mogą wywołać u nas ból głowy, dlatego z obszernej wstępnej listy blogów pozostaje nam dosłownie kilka perełek.

Podobna sytuacja dotyczy wielu innych źródeł linków, np. serwisy ogłoszeniowe są w wyjątkowo dużym stopniu nadużywane do działań SEO, a to może się wiązać z ich krótką żywotnością, jeśli chodzi o wartość ich linków wychodzących. Z kolei źródeł takich jak serwisy z informacjami prasowymi, ze startupami, zleceniami czy ofertami pracy, które zarazem pozwalają na umieszczenie linków pozycjonujących, jest niewiele.

Przez wspomniane problemy, nawet mimo dobrych chęci, często kończy się na korzystaniu z publicznych baz „miejscówek”, które są łatwe do zdobycia, ale zarazem są bardziej narażone na negatywne konsekwencje ze strony wyszukiwarek. Mimo wszystko warto starać się w jak największym stopniu podejść do zadania ambitnie i nie zniechęcać się początkowymi trudnościami, a w gorszych okresach w niewielkim stopniu pozyskiwać „łatwe” linki.  
__________

Jeśli profesonalnie zajmujesz się SEO i chciałbyś wziąć udział w projekcie "Pytań do eksperta" jako specjalista, odpowiadający na kwestie interesujące użytkowników - napisz do nas!