Czy warto unikać cyfr w adresach URL?
Artykuły1 września 2017
Adres URL (ang. Uniform Resource Locator) to nic innego, jak ujednolicony format adresowania zasobów. Znalazł on powszechne zastosowanie w Internecie oraz sieciach lokalnych. Mimo że URL używany jest do identyfikowania wszelkich zasobów dostępnych w sieci, to poruszając się w niej, najczęściej spotykamy go w formie adresu WWW.
Z punktu widzenia pozycjonowania istnieje kilka prostych zasad, które muszą być przestrzegane podczas tworzenia adresu URL. Tzw. przyjazny adres URL powinien być wartościową informacją zarówno dla internautów, jak i botów wyszukiwarek. Mogą powstać wątpliwości, czy obecność cyfr w adresie URL jest istotna? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w tym wpisie.
Cyfry w nazwie domeny
W wielu internetowych poradnikach dotyczących wyboru odpowiedniej nazwy dla domeny znajdziemy informacje, że użycie cyfr jest niewskazane. Dlaczego? Autorzy artykułów tłumaczą to problemem z zapamiętaniem adresu strony przez potencjalnych klientów. Trudnością może być także podyktowanie takiego adresu. Czy znajdująca się na końcu nazwy liczba ma zostać wpisana w postaci cyfr, czy słownie?
To, co ma znaczenie z punktu widzenia klienta niekoniecznie musi być powiązane z pozycjonowaniem. John Mueller – przez wielu uważany za guru Google – zapytany o to, czy cyfry w nazwie domeny mają znaczenie dla SEO, odpowiedział przecząco:
Webmaster Google w dwóch zdaniach rozwiał wszelkie wątpliwości związane z kwestią cyfr znajdujących się w nazwie domeny.
Cyfry w ścieżce dostępu
Wiemy już, że obecność cyfr w nazwie domeny nie ma wpływu na pozycjonowanie danej strony. Jak jednak wygląda sprawa z dalszą częścią adresu URL? Ścieżka dostępu powinna być prosta i łatwa do zapamiętania dla użytkowników – jest to jedna z podstawowych zasad tworzenia przyjaznych adresów URL. Można się więc łatwo domyślić, że długie ciągi cyfr i liter mogą jedynie zaszkodzić naszej stronie. Adres URL złożony z niepowiązanych ze sobą znaków nie przekazuje żadnych cennych informacji osobom przeglądającym Internet oraz botom wyszukiwarek.
Dobrym przykładem zastosowania cyfr w ścieżce dostępu są adresy URL prowadzące do artykułów, w których tytule znajduje się jakaś liczba - np. 10 najlepszych restauracji w Poznaniu. Jaki adres będzie pasował najlepiej do takiej podstrony?
http://przykladowastrona/10-najlepszych-restauracji-w-poznaniu
Takie rozwiązanie jest dobre zarówno z punktu widzenia UX, jak i botów wyszukiwarek. Użytkownik może łatwo wpisać i zapamiętać adres URL prowadzący do podstrony, na której znajduje się artykuł, a Google otrzymuje cenną informację na temat zawartości tej podstrony.
Wyszukiwarka premiuje strony z prostym adresem URL i właśnie na tym powinniśmy się skupić. Użycie słów kluczowych zmniejsza ryzyko problemów z prawidłową indeksacją strony i wpływa pozytywnie na pozycjonowanie danej podstrony. Pamiętajmy jednak, aby nie nadużywać fraz kluczowych w ścieżkach dostępu, ponieważ takie działania są często uznawane przez boty jako spamerskie i mogą doprowadzić do nałożenia kary od Google.
Umiejętne wykorzystywanie cyfr w adresach stron pozwala na tworzenie przyjaznych linków, co przekłada się na łatwiejsze pozycjonowanie strony i jest zarazem ukłonem w stronę użytkowników, którzy mogą szybko uzyskać informacje o zawartości danej podstrony jeszcze przed jej odwiedzeniem. Przyjazne adresu URL przyczyniają się również do generowania większego ruchu na stronie, a tym samym osiągnięcia lepszych wyników dla pozycjonowanych fraz.