4 meta tagi, które odgrywają kluczową rolę w SEO
Artykuły17 listopada 2022
4 meta tagi, które odgrywają kluczową rolę w SEO
Podstawa dobrego SEO? Skuteczna „komunikacja” z algorytmami Google. Im precyzyjniejsze informacje o stronie dostaną roboty wyszukiwarki, tym lepiej ją zaindeksują. Właśnie w tym celu stosuje się meta tagi. Sprawdź, które z nich są najważniejsze z perspektywy pozycjonowania strony.
Meta tagi, czyli co?
Meta tagi to znaczniki w kodzie strony. Są przeznaczone przede wszystkim dla robotów Google oraz przeglądarek webowych. Słowo „meta” w nazwie wskazuje, że są to „ukryte” dane dotyczące samego serwisu. Informują one crawlery przede wszystkim o tym:
• czego dotyczy podstrona,
• jak ją czytać,
• kto powinien ją zobaczyć.
Zestaw meta tagów oraz przypisanych im dyrektyw jest spory. Dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób je przygotować, aby wspomogły prawidłową indeksację strony.
Uwaga! Chociaż te pojęcia są często mylone – nie należy utożsamiać znaczników „meta” z innymi tagami HTML. Oznaczenia takie jak np. znaczniki nagłówków treści Hx czy atrybuty „alt” dla obrazów oczywiście również są istotne dla SEO. Nie znajdują się one jednak w sekcji „Head” kodu, więc nie można ich określać mianem meta tagów.
Meta tagi ważne dla SEO to…
Które meta tagi są najważniejsze z perspektywy SEO? Oto lista tych kluczowych.
1. Meta title
Tag title jest ważny zarówno z uwagi na wpływ na SEO, jak i w kontekście komunikacji z użytkownikami. Znacznik
Z tego względu tekst meta title musi być atrakcyjny dla użytkownika, a jednocześnie zawierać odpowiednio dobraną frazę kluczową. Co jednak istotne, wdrożenie przez Google polityki E.A.T. sprawiło, że nie ma konieczności wrzucania słowa kluczowego w formie „exact match”. Najważniejsze, aby:
• każdy przygotowany nagłówek był unikalny, a jednocześnie zwięźle i precyzyjnie opisywał zawartość zakładki;
• treść meta title miała ok. 50-60 znaków;
• słowo kluczowe znalazło się jak najbliżej początku tekstu, ale w naturalny sposób.
W meta tagu warto też zastosować nazwę marki – to ważny komunikat dla robotów Google.
2. Meta description
To kolejny tag, który jest widoczny dla użytkowników w SERPach i, przynajmniej w jakiejś części, w postach w mediach społecznościowych itp. Powinien zawierać opis zawartości podstrony. Z technicznego punktu widzenia może mieć mniejsze znaczenie dla pozycjonowania niż title, ale właściwe przygotowanie treści pomaga zwiększyć liczbę kliknięć w link do pozycjonowanej strony. Stanie się tak pod warunkiem, gdy description:
• będzie napisane „reklamowym” językiem – tak, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i zachęcić go do kliknięcia (istotne jest np. zastosowanie dobrego CTA, czyli call-to-action);
• będzie zawierać frazę kluczową, najlepiej taką samą jak w title – zostanie ona pogrubiona na stronie z wynikami wyszukiwania Google, co także podniesie widoczność serwisu.
A co z długością? Najczęściej rekomendowana jest ta w granicach 150-160 znaków ze spacjami. Można jednak pokusić się o rozszerzenie tego tagu o tzw. meta tip. To dodatkowe informacje o zawartości zakładki, które mogą się przydać crawlerom do indeksacji. Przykładowo:
• zakładka produktowa w sklepie internetowym może mieć description wzbogacone o informację o cenie czy kraju pochodzenia towaru (w zależności od kategorii, do której się on zalicza);
• podstrona, na której znajduje się artykuł naukowy, warto wzbogacić meta description z danymi o dacie publikacji i nazwisku autora.
3. Meta tag robots
„Robots” to meta tag, który precyzyjnie określa to, czy i w jaki sposób strona internetowa ma zostać zaindeksowana przez crawlery Google. Wskazuje na to zastosowana w kodzie dyrektywa. Najpopularniejsze to:
• all – wskazująca na brak ograniczeń odnośnie do indeksowania i wyświetlania;
• noindex – niepozwalająca na wyświetlanie strony w SERPach;
• nofollow – nakazująca botom niekorzystanie z linków na stronie;
• none – stanowiąca odpowiednik noindex i nofollow;
• noarchive – zabraniająca archiwizowania strony w pamięci podręcznej, nie ma więc możliwości wyświetlenia jej kopii;
• nosnippet – nie pozwalająca na wyświetlanie w SERPach krótkiego fragmentu treści ze strony albo podglądu filmu, który miałby odpowiadać na zapytanie odbiorcy;
• indexifembedded – stosowane w połączeniu z dyrektywą noindex; pozwala na indeksowanie strony przez Google, jeśli jest ona osadzona na innej witrynie przy pomocy tagu iframes;
• unavailable_after:[data/godzina] – zapobiegająca wyświetlaniu strony w wynikach po określonym czasie; może to być przydatne, jeśli treść zakładki ulegnie zdezaktualizowaniu.
Co istotne, można stworzyć zarówno ogólny tag „robots” – skierowany do wszystkich botów, jak i bardziej precyzyjne – zaadresowane do konkretnego. Przykładowo można użyć określenia „Googlebot” – wówczas dyrektywy będą miały zastosowanie wyłącznie do robotów Google.
Dobre praktyki w tym zakresie to:
• wyłączenie z indeksacji podstron, które są niekompletne, a także nieistotne z punktu widzenia marketingowego (np. zakładki z regulaminem RODO itp.);
• nieprzesadzanie z restrykcjami – zbyt intensywne stosowanie dyrektyw ograniczających może zaburzyć proces prawidłowej indeksacji zamiast mu pomóc.
4. rel=”canonical”
Powyższy link tag wskazuje robotom wyszukiwarki, którą wersję strony uznajesz za najważniejszą i przeznaczoną do indeksacji. Stosuje się go wówczas, gdy ta sama witryna jest dostępna za pośrednictwem kilku domen. Chroni przed uznaniem strony dostępnej pod jedną z domen za duplicate content, a także przed zamieszaniem w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki będą prezentować w SERP-ach rekordy z witryny, którą wskażesz jako „kanoniczną”.
Umiejętne wykorzystanie powyżej opisanych tagów pozwala wzmocnić potencjał SEO strony i uniknąć błędów przy jej indeksacji przez roboty wyszukiwania. Warto więc uważnie nimi zarządzać, aby osiągać jak najlepsze rezultaty pozycjonowania.