8 dobrych praktyk podczas wybierania jakościowych linków
Artykuły26 kwietnia 2021
Od początku funkcjonowania wyszukiwarki Google (czyli od lat 90.), jednym z jej celów było ocenianie jakości konkretnej witryny w powiązaniu z innymi stronami. Głównym kryterium zostały backlinki. Pozwalały one na płynne przejście z jednej strony do drugiej. I tak jest do dzisiaj. Jakościowe linki pozwalają na wyprzedzenie konkurencji pod względem widoczności w przeglądarce Google.
Przed 2012 rokiem wielu z właścicieli stron szło na ilość, jeśli chodzi o linkowanie. Przyczyniło się to do pojawiania się bardzo dużej liczby “słabych” i spamerskich linków. Aktualizacja algorytmu Penguin miała uchronić właśnie przed tymi praktykami. Praktyki spamerskie groziły nawet usunięciem z indeksu. W tym momencie kary nie są aż tak drastyczne, ale słabe linki mogą mieć ogromny wpływ na widoczność strony w sieci.
Czym kierować się przy wyborze jakościowych linków?
Dobrze prowadzony proces link buildingu może przynieść Ci ogromne korzyści. Dzięki niemu wyróżnisz się na tle konkurencji i pozwolisz w łatwiejszy sposób trafić do Ciebie potencjalnym klientom lub osobom zainteresowanym poruszaną przez Ciebie tematyką. Niesłychanie istotne jest, aby podejść do niego profesjonalnie i nie tracić zasobów finansowych oraz ludzkich na niskiej jakości linki. Czym należy się kierować przy wybieraniu jakościowych linków? Poznaj nasze rekomendacje!
1. Wybierz odpowiednią tematykę stron
Poszukując odpowiednich linków należy po pierwsze zadać sobie pytanie, czy dana strona jest powiązana w jakiś sposób z Twoją firmą i Twoją witryną. Zdecydowanie odradzamy publikowanie na stronach z branży beauty tematów poświęconych zakupom sprzętu muzycznego dla zespołu rockowego, czy na stronach meblarskich informacji o tym jak dbać o włosy - chyba, że jest to w jakiś sposób umotywowane i powiązane. Zdecydowanie polecamy jednak wybranie stron, na które faktycznie może trafić potencjalny klient, bądź czytelnik.
2. Sprawdź ruch i liczbę użytkowników
Witryny, które oferują możliwość napisania artykułu sponsorowanego lub umieszczenia linku na swojej stronie powinny udostępniać parametry określające ruch na stronie, a także liczbę unikalnych użytkowników. Dane te zazwyczaj pochodzą z Google Analytics i odzwierciedlają ostatniego okresu (może to być np. miesiąc lub kwartał). Oprócz tego warto się przyjrzeć innym danym dostępnym w Google Analytics, np. zasięgom czy aktywności marki w social mediach. Mierniki te pokazują jak popularna jest dana witryna i jaki jest stopień aktywności odbiorców. Im większy ruch na danej stronie, tym większa szansa, że trafią na nią osoby zainteresowane Twoimi produktami i usługami, które finalnie przejdą na Twoją witrynę. W tym wypadku niezwykle pomocne są narzędzia, które oferuje np. Linkhouse. Umożliwia on prześledzenie ogromnej, aktualnej bazy linków wraz z ich parametrami. Zdecydowanie ułatwia to wybór najbardziej odpowiednich dla Twojej firmy.
3. Poznaj profil linkowy domeny
Profil linkowy domeny to komplet linków prowadzących do Twojej strony internetowej. Jego jakość jest określana na podstawie źródeł pochodzenia, ich rodzaju oraz umieszczonych anchorów. To kolejny bardzo ważny element, który ma wpływ na sukces Twojego procesu linkbuildingu. W łatwy sposób możesz je zweryfikować za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs czy Majestic. W tym wypadku należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- Linki zwrotne – są informacją o tym z jakich stron kierują konkretne linki do strony, a także jak są podlinkowane adresy URL.
- Domain Rating – określa moc domeny, więc im bliżej 100 punktów, tym dla Ciebie korzystniej.
- Odsyłające domeny – to liczba domen, na których znajduje się przynajmniej jeden link konkretnej witryny. Przyglądając się temu miernikowi warto zwrócić uwagę na teksty zakotwiczenia, adresy docelowe oraz domeny.
To zdecydowanie jeden z dłuższych etapów pracy. Warto go jednak przejść krok po kroku, ponieważ dobrze przeprowadzony da odzwierciedlenie w wynikach Twojej strony w sieci. Nie bój się korzystać z narzędzi, ale pamiętaj o tym, że ich pomiary mogą być niepełne.
4. Sprawdź widoczność witryny w Google
Na pozycję w wyszukiwarce Google mają wpływ wszystkie frazy, na które rankinguje konkretna domena. Szczególną uwagę należy w tym wypadku zwrócić na frazy w TOP 10 oraz te, które są powiązane z tematyką naszej firmy i strony internetowej. To właśnie one generują największy organiczny ruch na stronę i zwiększają szansę na trafienie do najbardziej zainteresowanych odbiorców, czyli grupy, w której możesz znaleźć najwięcej potencjalnych klientów. Analizując witryny zwróć również uwagę na organiczny ruch na stronie. Jeśli masz możliwość porównaj wyniki na przestrzeni lat. Jeśli zauważysz znaczny spadek może to być sygnał, że strona “osłabła” zdaniem algorytmów Google. Może to wynikać z dużej liczby linków znajdujących się na stronie, czy spadku jakościowych treści pojawiających się na danej stronie. Narzędziem, które może pomóc Ci w pomiarach jest np. Senuto.
5. Weź pod uwagę indeksację
Możesz zastanawiać się, czy ma znaczenie w którym miejscu danej witryny będzie się znajdował Twoj link. Jak możesz się domyślać ma to znaczenie. Algorytm Google lepiej potraktuje Twoją witrynę jeśli link do niej będzie się znajdował w widocznym miejscu, niż jeśli zostanie umieszczony na podstronie, do której użytkownik będzie miał utrudniony dostęp. Dlatego właśnie jeśli masz szansę wybrać miejsce do publikacji, postaraj się o to, aby było to najbardziej widoczne miejsce, do którego odbiorca może z łatwością dotrzeć.
6. Promuj User Generated Content
Nie ma chyba marki, która nie marzyłaby o tym, aby ich klienci tworzyli treści z ich produktami i usługami. Ma to ogromny wpływ na widoczność strony w sieci. Takie linki są szczególnie w cenie, ponieważ są publikowane pod wpływem pozytywnych odczuć w stosunku do marki. Nie są opłacane i cechują się wiarygodnością. Dlatego wszystkie linki, które znajdują się na forach społecznościowych, czy we wpisach w social mediach mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie Twojej witryny. Pamiętaj jednak, że i w tym przypadku chodzi o jakość i spamerskie działania mogą spowodować odwrotny skutek od zamierzonego.
7. Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym
Nie tylko linki poza Twoją witryną mają wpływ na jej pozycję w przeglądarce Google względem konkurencji. Nie możesz zapomnieć o umieszczaniu linków wewnątrz Twojej witryny. Jak je umieszczać? Pomocna będzie strategia, w której zawrzesz opis, do których stron odsyłasz oraz hierarchię kategorii. Negatywny wpływ na widoczność Twojej strony w sieci mogą mieć tzw. “sieroty”. To podstrony, do których nie można trafić przez wewnętrzne odnośniki. Możesz teraz zastanawiać się, czy w takim razie wystarczy samo linkowanie wewnętrzne, bez pozyskiwania odnośników z zewnątrz? Otóż nie. Oba procesy powinny być prowadzone równolegle i dokładnie opisane w Twoim planie działań związanym z backlinkami.
8. Poznaj konkurencję
Swoją konkurencję należy znać bardzo dobrze również od strony linkowania. Posługując się narzędziem do relinkowania, możesz dowiedzieć się, na których stronach znajdują się linki konkurencyjnej firmy. Z jednej strony może to być sugestia do tego, że jest to jakościowa strona i może też powinniśmy tam umieścić link. Jednak z drugiej strony warto zastanowić się, czy nie przyniesie nam to straty?
Kilka słów zakończenia
Proces linkowania może się wydawać mozolny i trudny do realizacji. Z pewnością wymaga cierpliwości i dobrego planowania, ale zdecydowanie przyniesie to korzyść dla Twojej marki. Opisane praktyki i czynniki, czyli linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, ruch i liczba użytkowników, czy User Generated Content są niezwykle istotne dla widoczności stron. W procesie linkowania warto wykorzystać funkcjonalności narzędzia takiego jak Linkhouse. Dzięki temu uzyskasz dostęp do aktualnych danych ponad 40 tysięcy stron znajdujących się w bazie.