Wstęp

Linki odgrywają znaczącą rolę w SEO, to pewne. Zarówno w obrębie strony, jak i w wypadku budowania linków zewnętrznych, masz wpływ na to jaka treść będzie mu towarzyszyć w przepływie mocy SEO (znany również jako „linkjuice”, „link equity” itp.). W tym artykule staram się przybliżyć podstawowe kwestie związane z tzw. anchor text, czyli tekstem kotwicy.  

1. Co to jest anchor text?

Anchor text (pl. tekst kotwicy) to widoczna treść odnośnika umieszczonego na stronie. Innymi słowy, fragment tekstu, który jest jednocześnie linkiem. Google rekomenduje, aby anchor text miał charakter opisowy i rzetelny, aby użytkownicy nie mieli wątpliwości dokąd prowadzi dany odnośnik. Od strony kodu HTML wygląda to tak:

 

Co to jest anchor text

1.1. Rodzaje zakotwiczonych tekstów

Ze względu na to, że obowiązuje pełna dowolność w tworzeniu treści linka, dobrze jest to uporządkować za pomocą podziału na kilka podstawowych typów. W rozmaitych artykułach znajdziecie różniące się detalami parcelacje, ważne aby trzymać się jednej wersji. Moja propozycja na podział anchor text poniżej:

  • Marka (eng. Branded), gdy linkiem jest nazwa marki lub firmy, przykład: Seostation  
  • Dopasowanie ścisłe (eng. Exact match), to tylko słowa lub frazy kluczowe umieszczone w niezmienionej formie, przykład: SEO Copywriting
  • Dopasowanie częściowe (eng. Partial match)*, czyli sformułowanie z dopasowania ścisłego użyte w szerszej formie (np. przedzielone innymi słowami, użyte w zdaniu lub tylko częściowo), np. E-A-T i YMYL, a SEO: Czym są oraz jak zoptymalizować stronę w ich kontekście
  • Czysty URL (eng. Naked URL) to po prostu sam adres www, przykład:. www.seostation.pl
  • Generyczne, czyli cała masa sformułowań typu, przykłady: „kliknij tutaj”, „pobierz plik” itd.
  • Brak tekstu kotwicy, to sytuacja w której dosłownie brakuje go, np. link jest umieszczony w grafice, a obraz nie ma wypełnionego atrybutu ALT (w innym wypadku, Googlebot wziąłby opis jako anchor text)

*przyjmuje, że nawet, gdy trafi się połączenia typu nazwa marki + frazy kluczowe, wciąż zaliczam to do dopasowania częściowego

2. Anchor Text w odniesieniu do SEO

Nie tylko użytkownicy poruszają się po sieci za pomocą linków, także boty indeksujące takie jak Googlebot napotykając odnośnik zyskują kolejną (po np. tytule strony) wskazówkę o czym jest strona do której prowadzi. Więcej zbieżnych danych prawdopodobnie oznacza lepsze zrozumienie kategorii tematycznej strony. Dla jasności, tekst kotwicy ma znaczenie zarówno dla zewnętrznego (backlinki), jak i wewnętrznego linkowania.

2.1. Kontekst historyczny

Na początku istnienia wyszukiwarki Google, twórcy pokładali spore nadzieję w rzetelność użytkowników, stąd anchor text stanowił istotny czynnik rankingowy. Manipulacje wynikami, m.in. przez powszechne linkowanie z użyciem ściśle dopasowanych (eng. Exact match) fraz kluczowych, doprowadziły do serii aktualizacji o nazwie Pingwin (począwszy od 2012 roku). Pingwin sprawił, że w kontekście SEO link builiding, w tym również konstrukcja treści linku, musi wyglądać naturalnie. W innym wypadku stronę mogła spotkać manualna kara lub po prostu solidny spadek w dół w wynikach wyszukiwania. Wspomniana aktualizacja stała się częścią głównego algorytmu (eng. Core algorithm) w 2016 roku, dlatego aktualnie ocenia jakość linków w czasie rzeczywistym.

Pingwin jest wściekły, gdy widzi spamujące anchor text

2.2. Strategia dystrybucji tekstów kotwicy

Elementem strategii budowania linków zewnętrznych oraz struktury linkowania wewnętrznego jest również optymalizacja tekstów linków. Bezrefleksyjne wstawienie gdzie tylko możliwe słów i fraz kluczowych, bez dywersyfikacji, w nie odpowiednich proporcjach prawdopodobnie przyniesie odwrotne rezultaty od zamierzonych. Więc jak to zrobić?

2.3.1. Linkowanie zewnętrzne (linkbuilding)

Budując linki decydujesz o tym jak rozmieścić teksty kotwicy według typów, aby osiągnąć jak najlepszy efekt. Niestety nie istnieje idealna proporcja, dzięki której zawsze należy się trzymać. Matt Diggity proponuje, aby dostosować się do średniej w bieżących wynikach wyszukiwania na frazy, które cię interesują. Generalnie znaczące odstępstwa od normy, czyli od topowych stron w Google, nie są wskazane, aczkolwiek może się okazać, że strony o wysokim autorytecie mają większe przyzwolenie na dopasowanie ścisłe. Najlepiej wykluczyć je z obliczeń.

Screen z blogu Matta Diggity

Wykres z blogu Matta Diggity, Diggity Marketing

Analizę tekstów kotwicy konkurencji wykonasz w narzędziach takich jak Ahrefs czy SEMRUSH, aczkolwiek pamiętaj, że zaplecza (eng. Private Blog Network) mogą blokować dostęp botom indeksującym poszczególnych narzędzi przez plik robots.txt lub .htaccess. Niemniej zyskujesz obraz jak dystrybucja anchor text kształtuje się w twojej niszy. Reasumując chodzi o to, aby posiadać najwięcej słów kluczowych przy na jak najbardziej naturalnym profilu anchorów w odniesieniu do konkurentów. Poniżej kilka ciekawych rad od Matta Diggity z webinaru:

2.3.2. Linkowanie wewnętrzne

Wewnątrz własnej witryny masz więcej swobody w kontekście anchor text. Dlatego umieszczanie dopasowania ścisłego jest powszechne i wskazane. Jednakże pełna swoboda nie powinna skutkować pełną przesadą. Pozwól Googlebotowi zyskać szerszą perspektywę przez dywersyfikacje tekstów kotwicę, chociażby używając także synonimów słów i fraz kluczowych. Warto pamiętać, aby nie wykorzystywać tego samego tekstu linku do dwóch odmiennych stron, chyba że dążysz do kanibalizacji słów kluczowych celowo.

3. Dobre praktyki

Wytyczne jak powinien prezentować się anchor text na stronie według Google to m.in.:

  • Nie korzystaj z generycznych anchorów, czyli „kliknij tutaj”, „więcej informacji” itd.
  • Czysty URL również nie jest wskazany, lepiej podawać opis lub nazwę strony
  • Umieść informacje, że link uruchomi pobranie pliku oraz w jakim jest formacie (np. PDF)
  • Kropkę na końcu zdania umieść poza treścią linku

To tyle jeśli chodzi o, nazwijmy to, „estetykę” anchor text. W odniesieniu do SEO, kilka sugestii poniżej:

  • Umieszczaj słowa kluczowe z zachowaniem naturalnego charakteru, np. anchor text z tytułem strony
  • Staraj się jak najbardziej dywersyfikować, używać synonimów itd.,
  • Sprawdź jak konkurenci dystrybuują rodzaje anchor text, aby wpasować się w średnią w swojej niszy
  • Testuj różne rozwiązania, sprawdzając czy przynoszą jakieś rezultaty
  • Tworząc generyczne treści linku, bardzo blisko umieść słowa kluczowe*

*Bill Slawski, autor bloga SEO by the Sea opisał aktualizacje patentu dotyczącego anchor text, wynika z tego, że Google próbuje dowiedzieć się więcej o treści linku generycznego z sąsiadujących słów/fraz.

Podsumowanie

Poprawna optymalizacja anchor text w linkach zewnętrznych i wewnętrznych to kolejny krok do osiągnięcia lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak w wielu innych sprawach, nie ma konkretnych wytycznych, często padają ulubiona odpowiedź klientów, czyli „to zależy”. Wciąż, jeśli jesteś na początku swojej przygody z SEO, dobrze abyś nie popełnił podstawowego błędu, tzn. przesycenia słowami kluczowymi tekstów kotwicy.

 

Źródła:

www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/penguin-update/

infolab.stanford.edu/~backrub/google.html#pr

www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-long-anchor-text-gives-us-more-context/389019/#close

developers.google.com/style/link-text

gofishdigital.com/annotation-text-new-anchor-text-approach/