Google nieustannie dąży do tego, aby dostarczyć jeszcze lepsze, bardziej dokładne i przydatne wyniki wyszukiwania. Dlatego stale wprowadzają zmiany i eksperymentują. W samym 2021 roku Google wprowadziło ponad 4 000 zmian w wyszukiwarce.

Uczestnikiem procesu modyfikacji są tzw. testerzy, którzy na podstawie oficjalnych wytycznych oceniają jakość tych zmian. Dokument zawierający wytyczne (Google Quality Rater Guidelines), choć nie jest wyznacznikiem tego jak działa algorytm, wprowadził pojęcia znane w branży takiej jak E-A-T czy YMYL oraz wskazuje czym konkretnie są wysokiej (lub niskiej) jakości treści według Google. Co za tym idzie otrzymujemy ogólny obraz tego na co powinniśmy zwrócić uwagę tworząc lub optymalizując strony internetowe.

Czym są wytyczne (Google Quality Rater Guidelines) dla testerów Google?

Wytyczne dla testerów, w oryginale Google Quality Rater Guidelines, to obszerny (ponad 150 stron), aktualizowany co jakiś czas dokument zawierający instrukcje jak oceniać jakość stron internetowych. Odbiorcą dokumentu są tzw. testerzy (eng. raters), których zadaniem jest pomóc dowiedzieć się, które zmiany są potrzebne w wyszukiwarce.

Wytyczne dla testerów nie są wyznacznikiem tego jak działa algorytm wyszukiwarki, a testerzy nie mają bezpośredniego wpływu na zmiany. Wciąż są powody, dla których warto zwrócić uwagę na wspomniany dokument.

Przede wszystkim to oficjalny dokument od Google, który pośrednio dotyczy wyników wyszukiwania, ale wciąż w jakimś stopniu wskazuje kierunek, w którym algorytm Google zmierza. Danny Sullivan sugeruje przeczytanie wytycznych dla testerów, jeśli chcemy wiedzieć czym według nich jest świetna treść na stronie:

Dokument możesz pobrać z oficjalnej strony Google

Pobierz Google Quality Rater Guidelines

Kim są testerzy?

Poza doświadczonymi inżynierami oraz analitykami wyszukiwania w procesie modyfikacji wyszukiwarki biorą udział testerzy. Osoby te są zatrudniane przez zewnętrzne podmioty oraz pochodzą z różnych stron świata, ponieważ muszą znać kulturę, specyfikę i niuanse danego regionu.

Zdjęcie z blogu dr Marie Haynes

W dużym uproszczeniu ich celem jest ocenianie zmian w wyszukiwarce po to, aby specjaliści w Google mogli zdecydować, które mają sens, a które nie. Ocenie podlegają treści pod względem:

  • Dopasowania do intencji użytkownika

  • Wartości merytorycznej

  • Rzetelności

  • Wiarygodności.

Co zawierają wytyczne dla testerów?

Quality Raters Guidelines jest podzielony na 3 główne sekcje:

  • Page Quality Rating Guideline

  • Understanding Search User Needs

  • Needs Met Rating Guideline

Pierwsza sekcja dotyczy oceniania jakości stron. Testerzy są instruowani w jaki sposób mają analizować strony, aby zrozumieć treści na niej zawarte oraz rozpoznać właściwie jej cel. Druga dotyczy zagadnienia związane z właściwym zrozumieniem intencji użytkownika na etapie wyszukiwania pod względem wpisanej frazy. Ostatnia sekcja odnosi się do tego jak bardzo spełnia lub nie spełnia oczekiwań odbiorcy strona docelowa w odniesieniu do specjalnej skali.

Sekcja Page Quality Rating Guideline

Każda strona internetowa posiada jakiś cel np. informacyjny lub zarobkowy, może nieść ze sobą jakość wartość dla użytkowników bądź przeciwnie, jej zadaniem jest im zaszkodzić. Testerzy powinni być w stanie poprawnie określić przeznaczenie strony.

Dokument Google z wytycznymi sugeruje, aby w procesie analizy strony skupić się na tym jaka treść jest na pierwszym planie (eng. Main Content), niezależnie od formy np. tekst, obrazki lub filmy, a w następnej kolejności nad tym co ją uzupełnia (eng. Supplementary Content), np. poboczne elementy, nawigacja strony, menu. Praktycznie nie mają znaczenia treści reklamowe np.bannery, aczkolwiek nie powinny w żaden sposób zakłócać użytkownikowi korzystanie ze strony.

Strony YMYL oraz koncepcja E-A-T

Szczególną uwagą objęte są witryny skategoryzowane jako strony YMYL (Your Money Your Life), czyli te które mogą mieć bezpośredni wpływ na zdrowie i finanse użytkowników. Do stron YMYL należą m.in. portale z poradami finansowymi, sklepy internetowe, strony edukacyjne w tematyce zdrowotnej. Stronami YMYL także określane są serwisy informacyjne, ale tylko te, które mają realny wpływ na życie jednostki, czyli np.tematyka biznesowa i polityczna jak najbardziej, sport i rozrywka nie jest uwzględniona.

Screen ze strony 5 Wytycznych dla testerów

Aby doprecyzować prawidłową ocenę, w tym szczególnie stron typu YMYL, testerzy powinni kierować się trzema najważniejszymi aspektami znanymi jako E-A-T:

  • Expertise - czy treści są kompetentne i sensowne

  • Authority - czy autor posiada autorytet do udzielania rad/sugestii (np. prawnik do porad prawnych, lekarz o zdrowiu)

  • Trusthoworthiness - czy treści zawarte na stronie brzmią wiarygodnie (np. nie są teoriami spiskowymi)

Więcej o tym czym są zagadnienia E-A-T, YMYL oraz jak zoptymalizować stronę w ich kontekście napisałem jakiś czas temu.

Co nie jest wysokiej jakości według Google

Sporo miejsca wytycznych dla testerów jest poświęcone słabym wynikom wyszukiwania. Dokładny cytat z dokumentu określający słabą jakość wygląda następująco:

“Treści niskiej jakości uznajemy, gdy są tworzone bez poświęcenia czasu, wysiłku, wiedzy specjalistycznej lub talentu/umiejętności. (eng. We will consider content to be Low quality if it is created without adequate time, effort, expertise, or talent/skill.)”

Testerom powinna zapalić się czerwona lampka, gdy strona:

  • ma clickbaitowy, ewidentnie przesadzony lub kontrowersyjny tylko na pozór nagłówek

  • niewystarczająco ilość pierwszoplanowej treści (Main Content)

  • pełno reklam utrudniających przeglądanie strony

  • słaba reputacja strony lub brak informacji o autorze strony (w przypadku stron YMYL)

Poza wymienionymi dokument zawiera informacje dotyczące najniżej ocenianych stron, czyli szkodliwych, niegodnych zaufania, powszechnie uznawanych za spamowe itd. Co ciekawe pośród złych praktyk w sekcji 7.5.3 wymienione są treści wygenerowane automatycznie, czyli treści stworzone przez AI, które obecnie prezentują się bardzo naturalnie i w wielu przypadkach nie do odróżnienia od napisanych przez copywritera.

Sekcja Understanding Search User Needs

Drugi rozdział Google Quality Rater Guidelines porusza się w obrębie podstawowej wiedzy z tego jak użytkownicy korzystają z wyszukiwarki. Dla Google kluczowe jest to, aby testerzy potrafili rozpoznać intencje użytkownika. Poza tym m.in.: rozróżnić wieloznaczne frazy i określić, czy jest najbardziej prawdopodobna (dominująca), powszechna (common) lub niszowa (minor).

W dokumencie zapytania są podzielone ze względu na intencje na:

  • Know and Know Simple, użytkownik szuka informacji (np. sprawdzić ile lat ma Maryla Rodowicz)

  • Do, użytkownik stara się coś zrobić (np. pobrać plik, kupić coś etc.)

  • Website, użytkownik szuka konkretnej strony

  • Visit-in-Person, użytkownik szuka lokalizacji do której chce się udać w danym momencie (np. dworzec główny Poznań)

  • Multiple User Intents, czyli frazy o więcej niż jednym znaczeniu.

W ostatnim fragmencie sekcji testerzy uczą się tego na jakie SERPy (wyniki wyszukiwania) mogą trafić.

Screen ze strony 75 Wytycznych dla testerów

Sekcja Needs Met Rating Guideline

Ostatni rozdział dokumentu dotyczy oceny tego w jakim stopniu strona docelowa (Landing Page) spełniła oczekiwania użytkowników. Testerzy mają do dyspozycji specjalną skalę, w której muszą umieścić ocenianą stronę.

Screen ze strony 89 Wytycznych dla testerów

Wytyczne wskazują, że jest możliwość oceny pomiędzy dwoma elementami skali, a same elementy oznaczają:

  • Fully Meets (FullyM), idealny wynik, użytkownik oczekiwał dokładnie takich rezultatów

  • Highly Meets (HM), bardzo blisko ideału, ale może wymagać dodatkowego wyszukiwania

  • Moderately Meets (MM), przydatne, ale dalekie od ideału

  • Slightly Meets (SM), spełnia oczekiwania w zaledwie niewielkim stopniu

  • Fails to Meet (FailsM), nie spełnia oczekiwań wyniki są nietrafione.

Podsumowanie

Moim zdaniem Google Quality Rater Guidelines nie jest czymś co każdy z nas powinien przeczytać od deski do deski, ale warto się z nim zapoznać nawet w ogólnym stopniu. Poza tym zawiera w sobie treści, które szczególnie na początku drogi w SEO są przydatne, chociażby po to, aby znać podstawy tego jak Google postrzega wysoką/słaba jakość stron.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji o niuansach, opiniach i aktualizacjach związanych wytycznymi dla testerów polecam sprawdzić materiały od dr Marie Haynes oraz Lily Ray.

 

Źródła: