Brief SEO, czyli co agencja SEO powinna wiedzieć!
Artykuły6 listopada 2017
„Witam, chciałbym być na topowych pozycjach na frazy torebka, hurtownia i sklep. Proszę o ofertę”. – tak to prawda, tego typu zapytania klienci podsyłają do agencji SEO. Niniejsze zapytania są zbyt ogólne, aby móc w sposób konkretny przygotować ofertę na usługę, z której realizacji klient mógłby być zadowolony. Z pomocą powinien przyjść dobrze wykonany brief SEO, czyli dokument pozwalający agencji SEO nie tylko przygotować ofertę, ale także określić wstępną strategię działań. Jeżeli nie jesteś pewien, jak powinien wyglądać profesjonalny brief SEO, sprawdź moje propozycje pytań do klienta.
Pogrupowałem pytania według ich ważności i przydatności do przygotowania zarówno oferty, jak i strategii SEO.
1. Czy posiadają Państwo stronę internetową? Jaki jest adres Państwa strony www?
To pozornie oczywiste pytania, jednak dla przygotowania oferty oraz opracowania strategii działań SEO konieczne jest, by agencja mogła zapoznać się ze stroną klienta. Dla wielu adres www może być wystarczający do przygotowania dobrej oferty. Posiadając URL strony można poznać odpowiedzi na praktycznie wszystkie poniższe pytania. Możemy sprawdzić po jakich frazach domena jest obecnie w TOP10, czy strona jest zoptymalizowana oraz czy była wcześniej pozycjonowana. Analizując nazwę domeny możemy sprawdzić także konkurencję oraz zweryfikować, czy firma prowadziła inne działania marketingowe, dzięki którym można wesprzeć działania związane z pozycjonowaniem.
2. Od kiedy domena jest Państwa własnością?
Jeśli domena jest długo zarejestrowana, profesjonalna agencja SEO sprawdzi jej dotychczasową historię. Może okazać się, że prowadzone wcześniej działania marketingowe przynoszą obecnie dobry lub negatywny efekt dla pozycji strony.
3. Czy mają Państwo określone cele kampanii SEO?
Jest to jedno z najważniejszych pytań, dzięki któremu można przygotować skuteczną kampanię SEO. Warto zdefiniować, czy celem jest zwiększenie sprzedaży, poprawa wizerunku firmy, osiągnięcie przewagi konkurencyjnej, wzrost ruchu, zdobycie leadów w postaci zwiększenia zapisów na newsletter, czy też promocja wydarzenia itp.
4. Jaka jest Państwa grupa docelowa?
Określenie grupy docelowej pozwala dobrać skuteczne narzędzia SEO. Dzięki temu łatwiej będzie dotrzeć do potencjalnych odbiorców usług, które oferuje klient.
5. Czy oferują Państwo produkty/usługi na rynku lokalnym czy ogólnopolskim?
Określenie grupy docelowej oraz zakresu geograficznego pozwoli na dobranie właściwych fraz kluczowych oraz wspomoże analizę strony pod kątem SEO i UX.
6. Czy posiadają Państwo określony budżet na kampanię SEO?
Dzięki oszacowaniu budżetu na usługę SEO można dobrać frazy, na które jest możliwość wypromowania domeny w wyszukiwarkach oraz przygotować zakres czynności dodatkowych wspomagających kampanię SEO (content marketing, E-PR, marketing szeptany itp.).
7. Proszę o podanie fraz kluczowych, po wpisaniu których chcieliby Państwo pojawić się w TOP10.
Poznanie oczekiwań klienta odnośnie fraz kluczowych z pewnością pomoże we właściwym doborze dodatkowych fraz. Nie zawsze należy akceptować propozycje klientów – klienci często przesyłają zbyt ogólne frazy kluczowe, frazy na nazwę konkurencji itp.
8. Proszę o podanie 3 kluczowych konkurentów.
Analiza konkurencji pozwoli na sprawdzenie strategii marketingowej innych firm, wspomoże dobór fraz kluczowych oraz analizę linków dochodzących do stron podmiotów konkurencyjnych.
9. Czy prowadzili lub prowadzą Państwo kampanię AdWords?
Jeżeli nie – nie ma sprawy. Jeżeli jednak firma prowadziła kampanię AdWords warto otrzymać dostęp do konta i zweryfikować skuteczność poszczególnych kampanii i słów kluczowych. Dobrze prowadzona kampania AdWords może dostarczyć przydatne dane do analizy.
10. Czy korzystali Państwo wcześniej z usług agencji SEO?
Warto wiedzieć, czy domena była wcześniej pozycjonowana. Zły proces linkowania, który był wcześniej prowadzony, może przyczynić się do problemów z osiągnięciem efektów SEO. Z kolei dobrze prowadzona kampania SEO w przeszłości może nowej agencji znacząco ułatwić pozycjonowanie.
11. Czy posiadają Państwo dostęp do Google Analytics i Google Search Console?
Dostępy do tych narzędzi pozwolą oszacować potencjał strony oraz wyodrębnić odpowiednie frazy kluczowe, które generują ruch konwertujący.
12. Jakimi domenami dodatkowo Państwo dysponują?
Dodatkowe domeny, które są własnością klienta, można również wykorzystać w promocji i link buildingu. Może się także okazać, iż warto rozpocząć pozycjonowanie nie tylko dla domeny głównej, ale także dla domen dodatkowych, które można potraktować jako landing page lub serwisy informacyjne.
13. Jak często aktualizują Państwo stronę www?
Aktualne dane na stronie mają dodatni wpływ na jej widoczność – rodzaj informacji na stronie oraz częstotliwość, z jaką się pojawiają, to ważne dane dla agencji SEO.
14. Czy prowadzą Państwo bloga?
Często aktualizowana strona www z pewnością ułatwi prace specjalistom SEO, z kolei dobrze prowadzony blog można wykorzystać do promowania pracowników firmy jako ekspertów w swojej dziedzinie oraz do kierowania fraz kluczowych związanych z zapytaniami poradnikowymi.
15. Czy posiadają Państwo konta firmowe na profilach społecznościowych?
Social media stanowią atrakcyjny kanał pozyskiwania zainteresowania. Warto wspomagać przy ich pomocy działania SEO i e-marketingowe.
16. Czy realizują Państwo kampanie PR bądź też działania z zakresu CSR - kampanie społeczne, edukacyjne, akcje charytatywne?
Realizacja innych działań marketingowych, w tym prowadzenie kont na portalach social media, realizacja kampanii PR i działań CSR może przyczynić się do wzrostu świadomości marki wśród grupy docelowej, co powinno przekładać się na poprawienie CTR w wynikach wyszukiwania. Ponadto działania dodatkowe można wykorzystać przy link buildingu poprzez ich skorelowanie z kampanią SEO.
Przygotowanie przez agencję briefu SEO i otrzymanie odpowiedzi od klienta jest pierwszym krokiem do rozpoczęcia udanej współpracy. Im więcej informacji otrzyma agencja SEO, tym lepiej będzie przygotowana oferta i strategia działań. Dzięki temu można szybciej zacząć wprowadzać założenia strategii w życie i osiągnąć zamierzone cele. Dobrze opracowany brief SEO pozwala już na początku współpracy wyjaśnić wiele kwestii, zapobiec nieporozumieniom z klientem oraz dokładnie wyjaśnić, na czym polega usługa. To także szansa na wspólne ustalenie priorytetów promocji – przekłada się to na większą skuteczność dobranych działań.
Niniejszy brief SEO powstał wskutek wielu rozmów, które przeprowadzono z klientami. Odpowiednie pytania pozwolą wam poznać oczekiwania waszych klientów – lub, jeśli planujecie wybór agencji SEO, ułatwią wypracowanie porozumienia co do kształtu oferty.