Co musisz wiedzieć o zduplikowanych treściach?
Artykuły31 maja 2017
Każdy z nas - jako internauta - nieraz zirytował się przez wysyp identycznych wyników w wyszukiwarce. Aby ochronić użytkowników przed niepotrzebnymi nerwami, wyszukiwarki internetowe coraz skuteczniej starają się ukryć zduplikowane wyniki. Co wtedy robią? Odfiltrowują wszystkie kopie artykułu poza jednym - w ten sposób upewniają się, że internauci nie będą musieli przedzierać się przez gąszcz tych samych pozycji, nim znajdą coś co ich zainteresuje. W praktyce wykorzystywanie zduplikowanych treści sprawia, że drastycznie spada widoczność Twojej firmy w Internecie, a wszelkie podejmowane działania marketingowe idą na marne. Mając świadomość tych konsekwencji, powinieneś dowiedzieć się czegoś więcej o zduplikowanych treściach.
Podział
Treści zduplikowane dzieli się na trzy kategorie:
- dokładne duplikaty - o dokładnych duplikatach mówimy wtedy, gdy dwie pozycje są identyczne pod względem treści. Jedna z nich jest niewątpliwie kopią drugiej.
- prawie duplikaty - różnica między dwoma tekstami jest większa niż w poprzedniej grupie, jednakże wciąż jest niewielka. Mamy na myśli teksty, w których nieznacznie zmieniono składnię zdań, czy dodano kilka obrazów, jednak strukturalnie są to te same treści.
- duplikaty międzydomenowe - określenie to opisuje sytuacje, w której duplikaty dokładne i prawie duplikaty pojawiają się w wielu różnych domenach jednocześnie
O czym więc powinniśmy pamiętać jako zleceniodawcy i właściciele firm szukających copywriterów? O tym, że tekst pozostaje duplikatem nawet po wprowadzeniu przez copywritera niewielkich zmian. Taka praktyka, polegająca jedynie na subtelnych modyfikacjach oryginalnych treści, zaowocuje usunięciem naszej witryny z wyników wyświetlanych przez wyszukiwarkę. Miejmy to zawsze na uwadze.
Garść użytecznych pojęć
- Unikatowe treści - to w zasadzie treści tworzone przez ludzi. Wyróżniają się naturalnością i przypominają wszystkie standardowe, pisane artykuły. Unikatowe treści można rozpoznać już na pierwszy rzut oka, zwłaszcza w naszym rodzimym języku. Jego fleksyjna natura wciąż przysparza kłopotów algorytmom i generatorom tekstu.
- Wycinki - to skopiowane, krótkie fragmenty tekstów. Mogą to być np. cytaty. Czy wycinki są niebezpieczne? Raczej nie. Problem stanowić mogą dopiero wtedy, gdy pojawiają się w dużych ilościach.
- Kamyki - terminem tym określa się małe segmenty tekstu, składające się z 5-6 słów, pojawiające się na kilku różnych stronach internetowych. Obecność kilku kamyków może zaowocować ocenieniem naszego tekstu jako duplikatu.
Co się stanie, gdy pojawią się u mnie duplikaty?
Warto znać odpowiedź na powyższe pytanie. Problemy, których może przysporzyć zduplikowana treść, można sprowadzić do wyrażenia: zmarnowane pieniądze. Pieniądze wydane na kampanię content marketingową. Dlaczego? Z dwóch powodów:
- brak wyników w wyszukiwarkach - jak już pisaliśmy, wyszukiwarki internetowe publikują w wynikach tylko jedną kopię każdego duplikatu. Na jakich zasadach wybierana jest "reprezentatywna" wersja? Tak naprawdę, to nikt tego z całą pewnością nie wie (poza twórcami wyszukiwarek). Grunt to mieć świadomość, że istnieje mała szansa na to, że to właśnie Twoja strona pojawi się w wyszukiwarce.
- marnowanie „wizyt” robota indeksującego na Twojej witrynie – robot indeksujący Google nie przegląda wszystkich podstron Twojej witryny, gdyż ma ograniczoną ilość takich stron do przejrzenia. Wizyty te traci się również wtedy, gdy robot natrafi na duplikat (który i tak nie pojawi się w wyszukiwarce). W ten sposób nie tylko zduplikowana treść jest zmarnowana, ale również wszystkie te, na które nie starczy robotowi wizyt do rozdysponowania - mimo iż mogą być dla Ciebie ważne, to nie zostaną one włączone do indeksu.
Pamiętaj, że duplikatem będzie również taka sama treść pojawiająca się w obrębie jeden witryny - a więc np. na stronie Twojej firmy.
Jak znaleźć duplikaty moich treści?
Nie zawsze to Twoi pracownicy będą odpowiedzialni za zduplikowanie treści. Może się zdarzyć tak, że to ktoś inny skopiował treść należącą do Twojej firmy. Aby odnaleźć takich „delikwentów” możesz skorzystać z odpowiednich narzędzi internetowych. Jednym z nich jest strona copyscape.com - dzięki niej dowiesz się gdzie znajdują się duplikaty Twoich treści. Jeżeli już je zidentyfikujesz będziesz musiał skontaktować się z firmą hostingową, która przechowuje duplikaty, lub zdecydować się na pozew sądowy.