Czy najwyższe pozycje w wyszukiwarce zawsze są sukcesem?
Aktualności15 lipca 2016
Czy najwyższe pozycje są zawsze sukcesem?
Im wyższa pozycja, tym lepiej, ale czy zawsze? Czy celem pozycjonowania rzeczywiście powinno być uzyskanie jak najlepszego rankingu w Google.
Wysoka pozycja – po co?
Zacznijmy od zadania sobie pytania, po co pozycjonować stronę. Wielu odpowie: żeby generować ruch z Google. Owszem, ale czy faktycznie tylko o ruch na stronie tutaj chodzi? Czy ruch na stronie ma znaczenie, jeśli nie konwertuje?
Rozważmy taką sytuację. Przychodzi klient, który ma specyficzne słowa kluczowe, które stosunkowo łatwo jest wypozycjonować, bo konkurencja jest niewielka i szybko uda się osiągnąć pozycję w TOP3. Klient jest bardzo zadowolony z wyników, które udało Ci się osiągnąć, Ty również, bo jak większość firm pozycjonerskich rozliczasz się za rezultaty, więc w zasadzie wszyscy powinni być szczęśliwi. Po jakimś czasie pojawia się jednak jedno ALE.
Znów przychodzi do Ciebie klient i jest mocno rozczarowany, bo mimo wysokich pozycji na liście wyników wyszukiwania wcale nie ma więcej nowych klientów i nie pojawiają się oczekiwane rezultaty finansowe. To jest ten moment, w którym musisz swojego klienta doszkolić i wytłumaczyć mu, że wysoka pozycja w Google nie powinna być celem samym w sobie.
Wybierz właściwe słowa kluczowe
Zamiast pozycjonować stronę na wszystkie słowa kluczowe, należałoby zwrócić szczególną uwagę na słowa kluczowe, które konwertują, a wśród nich wybrać te, które konwertują najlepiej. Bez wartości będzie pozycjonowanie na słowa kluczowe, które - choć generują ruch - nie przynoszą konwersji. Być może przyczyną jej braku jest niedopasowanie treści na stronie do zapytania, co skutkuje opuszczeniem strony bez dokonania konwersji.
Warto przy okazji zwrócić uwagę na liczbę wyszukiwań. Generalnie im więcej wyszukiwań i mniejsza konkurencyjność słowa, tym lepiej, choć i od tej zasady są wyjątki, a są nimi frazy z długiego ogona. Być może liczba ich wyszukiwań nie jest oszałamiająca, ale konwersja może okazać się wyższa, bo lepiej opisują problem i osoba, która je wpisuje, trafia dokładnie na to, czego potrzebuje.
Google rozpoznaje kontekst
Algorytmy wyszukiwania są coraz lepsze, dlatego może okazać się, że strona jest widoczna na słowa kluczowe, które nawet nie pojawiają się w jej treści. Na przykład strona o freelancingu może pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania również pod hasłem wolny zawód, choć na stronie nie zostanie użyta taka fraza. Warto więc monitorować widoczność w Google przy użyciu specjalnych narzędzi, np. Seostation, które pozwalają odkrywać frazy, na które widoczna jest dana strona.
Google personalizuje wyniki
Niektóre słowa kluczowe mają podwójne znaczenie. W języku polskim takim słowem jest zamek, który ma 3 różne znaczenia. Wpisując to hasło, możemy otrzymać w wynikach wyszukiwania zamki jako budowle, zamki w drzwiach lub suwaki w ubraniach. Google zapamiętuje jednak historię i kontekst poprzednich wyszukiwań, dlatego jeśli w poprzednich wyszukiwaniach pojawiały się zapytania o drzwi, to w wynikach na hasło zamek będą raczej zamki do drzwi niż suwaki do ubrań. Dzięki temu użytkownik trafi dokładnie na to, czego szukał.
Podsumowując, należy podkreślić, że wysokie pozycje w wyszukiwarkach (zwłaszcza w Google) mają znaczenie, ale tylko wtedy, gdy słowa kluczowe, na które pojawia się strona, przynoszą konwersję.
Stare komentarze: 10
Warto nadmienić, że bez wysokiej pozycji sukces jest niemożliwy. Bez względu na resztę składowych, top3 jest bazą i podstawą do dalszych opisanych w artykule działań. Odwracając wywód, bez tego reszta nie ma sensu czyli jest zawsze sukcesem, chociażby startowym.
Cytuję: "Warto więc monitorować widoczność w Google przy użyciu specjalnych narzędzi np. Seostation, które pozwalają odkrywać frazy, na które widoczna jest dana strona." W jaki sposób je 'odkrywać'?
Również zastanawia mnie jak narzędzie seostation pozwala okrywać nowe frazy, nie zauważyłem jeszcze takiej funkcji a używam już długi czas.
Zgadzam się w 100% z opinią Agnieszki. Ważny jest kontekst. Wordpress daje nam możliwość wstawienia tagu H1 i H2. W ten sposób powstaje kontekst. Nowy artykuł jest szybko indeksowany, bo jest na Wordpressie. W parę minut po publikacji pojawia się w wynikach wyszukiwania, pomimo że strona nie jest wysoko w Google. Dlatego busuję wypasione strony na Wordpressie, po co mi inne systemy jak html, css czy może joomla? Na naukę tych CMSów nie mam czasu. Jestem bardzo zajęty, zamówień mam na cały rok.
Bardzo użyteczny artykuł, w rozmowie z firmą pozycjonującą nigdy nie pojawiło się pytanie o słowa konwertujące. Przynajmniej w moim przypadku, być może macie lepsze doświadczenia.
W przyszłości zapewne algorytm Koliber będzie odgrywał znaczącą rolę w wysukiwaniach
Bardzo ciekawy artykuł.
Pani agnieszka uważa: "liczy się content", czyli liczy się zadowolenie.
No właśnie, wynająłem kiedyś pewną freelencerkę do poprawy moich tekstów.
Poprawiła literówki, i to wszystko, a kiedy zlecałem jej robotę, napisałem że chcę przepisania tych artykułów żeby te teksty wyglądały profesjonalnie.
Byłem całkowicie zawiedziony i niezadowolony. Teraz natknąłem się tutaj na panią Agnieszkę Wojtas, której mottem jest "liczy się zadowolenie". Może dam Pani szansę i zlecę na początek 2 artykuły do poprawy. Podziwiam panią Agnieszkę, jako marketingowiec, umie też pisać teksty. Może ma dziennikarskie przygotowanie?
Dejf, trzeba spojrzeć na to, jak widzi nas Google. W tym może pomóc SEMSTORM, które pozwala sprawdzić, na jakie słowa kluczowe witryna jest widoczna w top 50 Google. Dzięki temu może się okazać, że jesteś wysoko na słowa, których wcale nie pozycjonowałeś, a to cenna wiedza. Możesz nakierować swoje działania właśnie na te słowa i potem monitorować pozycję strony na te słowa kluczowe np przy użyciu Seostation.
Panie Waldemarze, cieszę się, że mój artykuł spotkał się z Pana zadowoleniem. Dziennikarskiego przygotowania nie mam - lata czytania książek i praktyki pisarskiej przynoszą efekt;) Chętnie podejmę się pracy nad artykułami. Proszę pisać na agnieszka@liczysiecontent.pl
przez odkrywanie autorka miała na myśli najpewniej spr. pozycji lub wyszukiwanie nowych słów w semstoRM w oparciu o analizę konkurencji