Co zrobić, gdy na dane słowo kluczowe rankuje zły adres URL?
Artykuły24 czerwca 2016
Problem złego rankowania stron na określone słowa kluczowe, dotyczy wielu właścicieli serwisów. Jest to jednak problem, który można rozwiązać, a dzisiaj wyjaśnię jak to zrobić.
Jakie są skutki złego rankowania określonych słów kluczowych?
Osoba, która wpisuje jakieś hasło w Google szuka szybkiego i konkretnego wyniku. W momencie, gdy na jej zapytanie pojawia się strona, która nie odpowiada na to zapytanie w najlepszy możliwy sposób, to wówczas są dwie opcje:
- internauta nie kliknie w dany link, uznając że jest to wynik niepasujący do wyników wyszukiwania,
-
internauta wejdzie na stronę, ale szybko ją opuści nie znajdując dokładnej odpowiedzi na swoje zapytanie; stanie się tak nawet wtedy, gdy przekliklanie się przez stronę doprowadziłoby go do contentu odpowiadającemu zapytaniu; takie zachowanie klienta z pewnością spowoduje wzrost współczynnika odrzuceń.
Jak sprawdzić czy ten problem dotyczy Twojej strony?
Zanim przejdę do kolejnych kroków prowadzących do rozwiązania tego problemu, trzeba przeanalizować dane. Należy sprawdzić:
- jakie słowa kluczowe dają największy ruch (do sprawdzenia w Google Search Console),
- na które adresy URL najczęściej trafiają z wyszukiwarki (do sprawdzenia w Google Analitics).
Jeśli po tej krótkiej analizie stwierdzisz, że niektóre słowa kluczowe kierują ruch na niewłaściwe adresy URL (bo uważasz, że na innej stronie treść lepiej odpowiada zapytaniu), to znaczy, że ten częsty problem jest również Twoim udziałem. W takim razie czas przejść przez kolejne kroki, które pozwolą go rozwiązać.
Jak rozwiązać problem?
KROK 1: Diagnoza
1. Sprawdź czy istnieje strona, która zawiera słowa kluczowe zadane w zapytaniu – jeśli nie, to trzeba taką stronę stworzyć i na nią skierować ruch – jak to zrobić dowiesz się w KROK 2.
2. Być może Google nie znajduje danej strony, bo są problemy z indeksowaniem, contentem lub linkami (za mało/za dużo linków przychodzących/wychodzących). Problem z contentem może dotyczyć jego długości, unikalności lub wartości, która jest niewystarczająca dla osób, które poszukują informacji na dany temat.
3. Wyższy ranking ability niewłaściwego adresu URL, ze względu na duże nasycenie powiązanych słów kluczowych na niej lub na stronie, z której pochodzą linki zewnętrzne.
KROK 2: Stwórz/wzmocnij właściwą stronę
Zgodnie z punktem pierwszym diagnozy – jeśli nie masz strony, na którą chcesz kierować ruch, to musisz ją stworzyć. Jeśli masz, to musisz wzmocnić jej ranking ability.
Zwróć uwagę przede wszystkim na:
- content z użyciem odpowiednich słów kluczowych, dający wartość czytelnikowi,
- linkowanie wewnętrzne,
- dane na temat ruchu i użytkowników,
- linkowanie zewnętrzne – być może należy skontaktować się z właścicielami stron, które linkują, żeby podmieniły linki na właściwe.
KROK 3: Obniż ranking dla niewłaściwej strony
- usuń słowa kluczowe, które są zarezerwowane dla strony, na którą chcesz kierować ruch,
- przekieruj linki wewnętrzne na właściwą stronę,
- sprawdź czy anchor-texty mają związek ze stroną docelową,
- sprawdź linkowanie zewnętrzne i być może skontaktuj się z właścicielami stron, które linkują, żeby podmienili linki na właściwe.
KROK 4 – jeśli powyższe kroki nie działają, to możesz spróbować zrobić przekierowanie (301) z niewłaściwej strony na tą, na którą chcesz kierować internautów.
Dzięki temu cały ruch pochodzący z linków zewnętrznych i wewnętrznych trafi na właściwą stronę.
Jeśli nadal chcesz, żeby strona niewłaściwa dla tego zapytania, ale potrzebna w Twoim serwisie, nadal istniała, to stwórz nową stronę. Musisz jednak zmodyfikować jej content w taki sposób, żeby znów nie pojawił się problem, który chcesz zażegnać oraz żeby Google nie uznał, że witryna została podmieniona. Takie działanie przyniosłoby efekt odwrotny do zamierzonego.