Czym jest Hreflang, do czego służy i jak go wdrożyć?
Artykuły12 czerwca 2016
Czym jest hreflang?
Tag hreflang ma swoje zastosowanie w przypadku podstron, których treści prezentowane są w różnych wersjach językowych. Przykład kodu:
Do czego służy hreflang?
Hreflang definiuje język oraz lokalizację treści w danym języku w postaci adresu URL. Hreflangiem oznaczyć możemy adresy podstron zawierających np. polską i angielską wersję naszych treści.
Może on służyć również do oznaczenia angielskiej wersji treści z wyszczególnieniem lokalizacji. Gdzie możemy przygotować osobne adresy URL podstron dla użytkowników mówiących po angielsku i zamieszkujących Kanadę oraz osobną dla użytkowników mówiących po angielsku ale zamieszkujących Irlandię.
Stosując tagi hreflang należy pamiętać, że przy ich pomocy oznaczyć możemy:
- język treści,
- język treści i Państwo.
Jak Google widzi i używa hreflang?
Tagi hreflang są traktowane przez Google jako sygnał rankingowy.
Przykładowo jeśli Google rozpozna, że użytkownik znajduje się na terenie danego kraju lub wpisuje zapytanie w danym języku, to w przypadku poprawnego wdrożenia hreflangów wyświetli użytkownikowi wyniki prezentujące treści w dopasowanym języku.
Na co warto zwrócić uwagę podczas wdrażania hreflangów w serwisie?
Według Garego Illyesa najpopularniejszym błędem popełnianym przez webmasterów podczas wdrażania hreflangów w serwisie jest brak tagów powrotnych.
Wdrażając tagi hreflang należy pamiętać, aby na każdej z podstron wstawić linki powrotne kierujące do tej samej podstrony w pozostałych językach.
Oznacza to, że podstrona w języku angielskim powinna linkować hreflangiem do swojej alternatywnej wersji w języku francuskim.
A podstrona w języku francuskim powinna linkować hreflangiem do swojej alternatywnej wersji w języku angielskim.
Należy pamiętać również, że hreflangi mają wskazywać wersje alternatywne 1 do 1. Tak więc nie należy z podstron wskazywać strony głównej. Dana podstrona ma wskazywać na samą siebie w innej wersji językowej.
Jakikolwiek błąd we wdrożeniu hreflangów spowoduje zupełne zignorowanie tych tagów przez Google.
Wiele wersji językowych to wiele tagów w sekcji?
Zakładając, że nasz serwis posiada kilkadziesiąt wersji językowych, załadowanie wszystkich tagów hreflang do sekcji
może być problematyczne, ze względu na czas wczytywania serwisu. Z pomocą przychodzi tutaj plik sitemap.
W przypadku dużej ilości wersji językowych podstron zalecane jest, aby tagi hreflang umieszczać nie w sekcji, ale
w pliku sitemap.
Informacje na temat wdrażania hreflang: https://support.google.com/webmasters/answer/189077
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=ysLSFoSs-U4
Stare komentarze: 5
A czy w takim razie jest sens wdrażać hreflang na stronach bez wersji językowych - tzn. tylko z treścią polską?
Dodajcie do wpisu informację o testerze : http://flang.dejanseo.com.au/
@Konrad,
nie ma sensu
@Zgred, dzieki za info, dodane :)
@Konrad, chyba ze masz domene . ru, kierowaną na RU to wtedy warto oznaczyć :) na pl