Czym jest i jak działa Rank Brain w 2022 roku?
Artykuły27 października 2022
Czym jest i jak działa Rank Brain w 2022?
W 2015 roku Google postanowiło wprowadzić algorytm Rank Brain. Oparty on jest na AI, czyli uczeniu maszynowym i bazuje na semantyce oraz skupia się przede wszystkim na frazach long tail. Dzięki temu wyniki wyszukiwania są idealnie dopasowywane do rezultatów dla długich haseł.
Czym jest Rank Brain?
Jak działa i jaki ma wpływ na SEO w 2022? Czym jest Rank Brain? Czasy, w których wpisując konkretne zapytanie, otrzymywało się identyczne wyniki wyszukiwania za każdym razem, odeszły już dawno w niepamięć. Wszystko za sprawą Rank Brain, czyli algorytmu, który został wprowadzony w 2015 roku. Od 7 lat funkcjonuje algorytm, który nieustannie się rozwija i uczy nowych fraz kluczowych, dzięki czemu wyniki wyszukiwań są najlepiej dopasowywane, jak to tylko możliwe. Rozwiązanie działa na zasadzie wyszukiwania fraz synonimicznych lub konotacji w wypowiedziach, które formułowane są w mało atrakcyjny sposób dla wyszukiwarki Google. Słowa kluczowe nie muszą koniecznie tworzyć logicznego sensu i ciągu zapytań, ale kojarzone są z określonym miejscem lub rzeczą.
Co istotne, Rank Brain wykorzystuje także geolokalizację, co dodatkowo wpływa na jego wysoka skuteczność. W ciągu dnia w wyszukiwarce Google wpisywanych jest nawet 3 miliardy zapytań, w tym około 400 milionów nowych. W Google można znaleźć odpowiedź praktycznie na każde pytanie i to w zaledwie kilka sekund, a ogromny wpływ ma na to właśnie Rank Brain. To pokazuje, że zarówno obecnie, jak i w kolejnych latach, dzięki samodoskonaleniu, algorytm będzie zyskiwał na wartości i znaczeniu.
Jak działa algorytm Rank Brain?
Zrozumienie w pełni tego, jak funkcjonuje algorytm Rank Brain, należy pamiętać, że jest to narzędzie, które stale się rozwija i tym samym udoskonala. Wpływ na to ma gromadzenie danych oraz ich interpretacja, co przekłada się na dalsze usprawnienia, zwiększające komfort użytkowników w sieci. Wpisując jakąś frazę w okno wyszukiwarki Google, można otrzymać różne wyniki, w zależności od geolokalizacji oraz dotychczasowej historii wyszukiwania. Ma to ogromne znaczenie dla osób, które prowadzą lokalne biznesy, firmy, a także dla samych internautów, ale nie zawsze jest to pozytywny wpływ. Z drugiej jednak strony, nigdy wcześniej wpisywane niejednoznaczne i nietypowe zapytania, jak również te wpisywane po raz pierwszy, nie były interpretowane w tak dobrym stopniu. Algorytm Rank Brain znacznie usprawnił i doprecyzował odpowiedzi na zapytania w stylu „czym jest”, „co to jest”, „gdzie jest”, „kto jest” etc. A należy pamiętać, że w większości właśnie takie zapytania są wpisywane w okno wyszukiwarki Google. Kolejnym istotnym aspektem jest nakierowanie właścicieli i twórców stron internetowych na to, aby stopniowo budowali swoją reputację, doceniali zaufane witryny internetowe z wysokim autorytetem, co ma niewątpliwy wpływ na podniesienie poziomu kolejnych serwisów.
W jaki sposób można wpływać na algorytm Rank Brain?
Administratorzy stron internetowych, którzy chcą stale budować widoczność swojego serwisu w Internecie, nie mogą bagatelizować kwestii związanych z działaniem algorytmu Rank Brain. Powinni przede wszystkim uwzględnić ten czynnik w planowaniu strategii SEO poprzez:
- podniesienie jakości contentu w witrynie - im treści są bardziej użyteczne, merytoryczne i wartościowe, a przy tym unikalne i atrakcyjne dla odbiorcy, tym większa szansa, że wielu internautów będzie ją regularnie odwiedzać, co oczywiście przełoży się na wyższą pozycję w SERPach,
- świeżość publikowanego contentu - ogromne znaczenie dla algorytmu ma aktualność artykułów blogowych, postów, tekstów ofertowych etc.,
- poprawą UX - użyteczności strony i odbiór jej przez użytkownika ma wpływ na to, czy zostanie na niej dłużej lub dokona konwersji, co uwzględni Rank Brain, dlatego istotne jest to, aby popracować nad szybkością ładowania się serwisu nawigacją, przejrzystością oraz intuicyjnością,
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo strony (protokół HTTPS), responsywność, czy poprawę współczynnika klikalności,
- optymalizację treści pod frazy long tail - warto skupić się na naturalnym używaniu fraz kluczowych z długiego ogona i elastycznym podejściu do ich wykorzystania, szukaniu niszy w mniej popularnych słowach i śledzeniu ich trendów,
- pracę nad wzrostem ruchu organicznego - można wdrożyć działania z zakresu social media marketingu, e-mail marketingu, poprawić wizerunek marki i popracować nad jej rozpoznawalnością.
Śledząc stale zmieniające się trendy w algorytmach Google, można zobaczyć, że coraz większą reputacją cieszą się witryny internetowe, które są dobrze zaprojektowane i starannie rozwijane. Ponadto Google premiuje obecnie także te, które dbają o swoich odbiorców, dając im treści oryginalne i przyciągające uwagę. Oznacza to, że wygrywa przede wszystkim jakość. Dlatego też właśnie w tym kierunku należy podążać, jeśli ma się na celu efektywną optymalizację i chce się rozwijać w kolejnych latach.