festiwal seo 2016

Festiwal SEO to kultowa impreza, zyskująca coraz większą popularność. W tym roku, po raz pierwszy miałem okazję wziąć udział w owym wydarzeniu. Czwarta edycja festiwalu odbyła się 25 maja w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

Całość podzielona została na 3 bloki, w których wystąpiło 10 ekspertów. Pierwsze wystąpienia rozpoczęły się o godzinie 17:00, jednak już od 15:00 możliwe było wejście do budynku i odwiedzanie stoisk sponsorów, w celu zapoznania się z ich ofertą.

Każdy z uczestników otrzymał kody rabatowe do serwisów takich jak SeoStation, Whitepress czy Majestic.

Festiwal SEO łupy

Nie zabrakło również innych gadżetów, jak piłeczki antystresowe, których Panie nie nadążały dosypywać. Tak więc torebka podarunkowa była wypchana po brzegi.

SemStorm - Festiwal SEO piłęczki

Przejdźmy jednak do omówienia właściwej części festiwalu oraz wystąpień prelegentów.

Cześć 1

Nowe obszary SEO: ASO – App Store Optimization – Cezary Glijer

Jako pierwszy na festiwalu wystąpił Cezary Glijer, poruszył on kwestie związane z widocznością aplikacji mobilnych. Glijer w sposób zwięzły i konkretny przedstawił, co ma wpływ na widoczność aplikacji w APP store / Sklepie Play oraz jak optymalizować strony aplikacji aby generowały one jak najwięcej pobrań.

Kluczowym czynnikiem, który wpływa na widoczność aplikacji jest tutaj pełne i bardzo szczegółowe uzupełnienie stron aplikacji oraz dbanie o wszystko, co się na niej znajduje. W grę wchodzi tutaj optymalizacja treści, tytułu, opisu czy nawet zdjęć prezentowanej apki. Cezary zwrócił również uwagę na to, że liczba deinstalacji aplikacji, na krótko po jej instalacji również ma wpływ na jej widoczność, a twórcy nie powinni zamykać się tylko i wyłącznie na jeden kraj, gdyż bardzo często okazuje się, że obce rynki są dużo lepsze.

Prezentacja zawierała sporo danych i konkretnych informacji, które najprawdopodobniej udostępnione zostaną w późniejszym czasie.

Rozgrzej landingi do czerwoności – Jan Michalski, CashInPills

Drugim prelegentem był Jan Michalski, który w całości skupił się na landing page i ich optymalizacji. Michalski jako, że zajmuje się opieką serwisów w programie partnerskim CashInPills, był w stanie wyciągać bardzo ciekawe wnioski na temat rozwiązań i działań partnerów, które najlepiej zwiększają konwersje.

Podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę na to, aby landingi budować w taki sposób, by budziły one zaufanie i od razu informowały użytkownika co sprzedają. Całość powinna być spójna i przejrzysta, na landingu nie powinno zabraknąć takich elementów jak widgety sociali czy pop-upy, wyskakujące podczas opuszczania strony. Warto wdrożyć również moduł opinii, który bardzo korzystnie wpływa na zwiększenie współczynnika konwersji. Prelegent wspomniał również o tym, że ważna jest szybkość ładowania serwisu, a wykorzystanie live chatu i aktywny kontakt z potencjalnymi kupcami może bardzo pozytywnie wpłynąć na zarobki z LP.

AI&SEO – w jaki sposób Sztuczna Inteligencja może zmienić rynek wyszukiwarek – Łukasz Rogala

Trzecim prelegentem był Łukasz Rogala, który swoje wystąpienie poświęcił SEO i sztucznej inteligencji, która coraz mocniej łączy się z algorytmami Google. Rogala w bardzo ciekawy sposób przedstawił to, jak w przyszłości może działać wyszukiwarka i pokrewne aplikacje Google połączone z AI (sztuczną inteligencją).

W swoim wystąpieniu poruszył m.in. wątek personalizacji 3.0. W której to nie my mamy mówić do telefonu, ale telefon w oparciu o nasze nawyki, odwiedzane miejsca, wyszukiwane frazy ma zacząć mówić do nas i proponować nam np. zakup odpowiednich produktów zanim o tym w ogóle pomyślimy.

Skupił on się na przedstawieniu świeżych informacji takich, jak analiza wyrazu twarzy przez Google w celu stwierdzenia czy wyniki były odpowiednie, czy wpływu Rank Brain na inne algorytmy i zwiększenia ich efektywności w rozpoznawaniu spamu czy wykrywaniu zaplecz.

Prezentacja Łukasza Rogali jest dostępna tutaj.

Cześć 2

Duplicate content- jak realnie wpływa na SEO i co powinieneś o nim wiedzieć?  – Wojtek Mazur

Drugą część wystąpień rozpoczął Wojtek Mazur, który w swoim wystąpieniu skupił się w całości na zjawisku duplicate content (DC, czyi kopii treści). Mazur w swojej prezentacji przedstawił czym jest zjawisko duplicate content, jakie są jego skutki oraz jak z nim walczyć wewnątrz i na zewnątrz serwisu. Przedstawił najczęstsze przyczyny występowania DC, w serwisach internetowych oraz pokazał z jakich narzędzi warto korzystać, aby niwelować zjawisko DC i się przed nim skutecznie chronić.

Content Marketing, po którym protestują kibice Premier League – Mateusz Dela

Kolejny na scenie wystąpił Mateusz Dela z GoEuro, w swojej prezentacji przedstawił on 3 bardzo ciekawe case study dot. content marketingu, a w szczególności infografik. Mateusz pokazał, że dobrze stworzona infografika może przynieść wiele pozytywnych efektów. Zaprezentował jak utworzona przez nich infografika, która została rozesłana do dziennikarzy i popularnych serwisów, opublikowana w socialach, przyczyniła się do wyemitowania spotu na jej temat w BBC oraz pozyskania ogromnej ilości linków i ruchu zupełnie za darmo. Mateusz pokazał, że należy umiejętnie tworzyć treści, ale koniecznie trzeba pamiętać o kolejnym kroku, jakim jest ich umiejętne promowanie i docieranie do grona naszych odbiorców.

Od contentu do wysokiej jakości ruchu. Branżowe case study – Paweł Strykowski

Kolejnym prelegentem był Paweł Strykowski, który pokazał konkretne dane oraz plan działań, który pozwoliły serwisowi whitepress.pl zająć topowe pozycje na bardzo trudne i oblegane słowa kluczowe:

whitepress pozycjonowanie

Strykowski podzielił się wartościowymi informacjami, pokazał jak przy pomocy odpowiedniej optymalizacji serwisu i pozycjonowanej podstrony, kilku katalogów, aktywności na forach oraz działaniach content marketingowych we własnym serwisie i serwisach zewnętrznych, udało im się wypozycjonować ich artykuł na słowa takie jak „pozycjonowanie”, czy „pozycjonowanie stron internetowych”. W prezentowanym case study przedstawiona została konkretna lista działań i kwoty, jakie za nimi szły.

Prezentacja Pawła Strykowskiego jest dostępna tutaj.

5 eksperymentów w SEO i ich wyniki – Krzysztof Marzec

Krzysztof Marzec podzielił się tutaj wiedzą na temat tego jak w prosty sposób wykrywać zaplecze konkurencji oraz tego, że zbytnie uzależnianie się klienta od dużego zaplecza SEO tworzonego przez agencje może być niebezpieczne, ze względu na możliwość odpięcia linków w przypadku rozwiązania umowy.

Poruszył też wątek pozycjonowania przez przekierowania 301 - okazało się, że pozycjonowanie przy pomocy 301 jest nadal możliwe, ale niesie ono z sobą ryzyko przeniesienia filtra i duże ryzyko utracenia efektów. Krzysztof pokazał również kto i jak pozycjonuje się 301 oraz w jaki sposób szukać domen pod tego typu strategie.

Opowiedział również o znaczeniu HTTPS oraz o tym, że już dziś warto przeskoczyć na tego typu protokół ze względu na to, że w przyszłości może on mieć większą wagę w algorytmie. Późniejsze przeskoczenie powoduje wykonanie większej ilości 301, a pamiętajmy, że 301 nie przenoszą całej mocy linków.

Poruszył również popularny ostatnio temat link buildingu w postaci odzyskiwania utraconych linków, wzrostu znaczenia użytkowników mobilnych oraz direct answers, które zabójczo zwiększają CTR stron, które w nie "wskoczą".

Prezentacja Krzysztofa Marca jest dostępna tutaj.

Część 3

Jak spojrzeć poza TOP10 w Google i znaleźć ruch dla klienta – Krystian Szastok

Pierwszy w części trzeciej wystąpił Krystian Szastok, który w swojej prezentacji przedstawił m.in. czym różni się link building i działania SEO w Polsce od tych w Anglii. Szastok skłonił mnie do spojrzenia na SEO nieco szerzej. Pokazał, że warto skupić się również na optymalizacjach wizytówek firm w branżowych portalach jak znanylekarz.pl, gdyż mogą one być źródłem bardzo dobrze konwertującego ruchu. Prelegent przekonywał jak trudno jest linkować w Wielkiej Brytanii oraz jak efektywnie wykorzystywać inne obszary Internetu do działań SEO.

Efektywne wizyty like a boss – Łukasz Żelezny

Łukasz Żelezny to przedostatni prelegent, który wystąpił na Festiwalu SEO. W swojej prezentacji pokazał jak zakładać sobie cele, w jaki sposób je poprawnie analizować oraz w jak efektywnie raportować swoje działania. Zwrócił uwagę na to, aby ze względu na różne trendy fraz starać się analizować statystyki Google Analytics w porównaniu rok do roku, a nie jak to zazwyczaj się dzieje miesiąc obecny do miesiąca poprzedniego.

Niestety są branże, w których porównanie rok do roku się nie sprawdzi. Na to Żelezny również miał rozwiązanie, pokazał jak w prosty sposób przeanalizować ruch, wyliczyć bounce rate i odsiać go ze statystyk, aby uzyskać konkretny raport wejść użytkowników, którzy zrobili coś na naszej stronie.

Żelezny zaprezentoał jak w prosty sposób można wyznaczyć sobie jasne cele w SEO oraz analizować efekty swoich prac.

Prezentacja Łukasza Żeleznego jest dostępna tutaj.

Zdejmowanie działań ręcznych – Michał Wiciński

Michał Wiciński był ostatnim prelegentem wieczoru na Festiwalu SEO, na co dzień pracuje on na stanowisku Search Quality Strategist w Google (nakładanie i zdejmowanie kar ręcznych). Wiciński przedstawił jak działa i funkcjonuje zespół SQT. Podzielił się informacjami na temat tego, co robić aby jak najszybciej pozbyć się działań ręcznych nałożonych na swoją witrynę.

Wiciński poinformował, że tylko w tamtym roku, w Polsce dotarło do nich blisko 400 tysięcy spam raportów, które musieli rozpatrzyć... Dowiedzieliśmy się również, że oprócz owych spam raportów, członkowie SQT analizują ręcznie serwisy, w których „pewne anomalie” wykryje ich system. Ponadto mają oni możliwość jego dodatkowej konfiguracji (logiki programu) w celu wyszukiwania konkretnych anomalii na stronach.

Prelegent wspomniał, że obecnie w Polsce występuje 11 typów kar ręcznych, blisko 70% wszystkich kar nałożonych zostaje za „czysty spam” oraz „ataki hakerskie na serwis”. A każda nałożona kara ręczna poprzedzona jest wcześniejszym przejrzeniem serwisu.

Podsumowanie

Podsumowując całość pod względem organizacyjnym i merytorycznym, jestem zadowolony i jeszcze raz chętnie wybrałbym się na Festiwal SEO. Każdy z prelegentów dzielił się wartościowymi informacjami popierając je solidnymi danymi.

Jedyne czego mi zabrakło to bardziej rozbudowanego panelu dyskusyjnego. Z pewnością wiele pytań padnie na networkingu, jednak nie wszyscy mogli tam się udać.