Google o Search Generative Experience (SGE)
Aktualności23 maja 2023
Google w swojej wyszukiwarce wykorzystuje sztuczną inteligencję już od ponad dwóch dekad, choć do tej pory działała ona w tle. Jednak zawrotne postępy konkurencji w dziedzinie AI popchnęły także giganta z Mountain View w kierunku szerszego i bardziej widocznego dla użytkowników wykorzystania tej technologii. Te nowe możliwości testowane są w programie badawczym Search Labs, którego pierwszym eksperymentem jest SGE (Search Generative Experience).
Czym jest SGE?
SGE to pierwszy krok ku przemianie wyszukiwarki Google przy pomocy generatywnej sztucznej inteligencji. Strona wyszukiwania uzyska nowy wygląd, powyżej dotychczasowych wyników wyświetlana będzie informacja wygenerowana przez AI:
Źródło: https://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/en//search/howsearchworks/google-about-SGE.pdf
Dzięki SGE użytkownicy będą mogli:
-
zadawać nowe, bardziej „ludzkie” pytania,
-
szybko zorientować się w temacie i uzyskać linki z dalszymi informacjami,
-
zadawać dodatkowe pytania tak, jak w normalnej rozmowie.
Jak działa SGE?
-
Zajawki tworzone przez AI – SGE wyświetli zajawkę (ang. snapshot) autorstwa AI, która pomoże użytkownikowi uzyskać szybki przegląd danego zagadnienia, podając dodatkowe kwestie do rozważenia i syntezę najważniejszych informacji;
-
Tryb konwersacji – użytkownik może kliknąć „zadaj dodatkowe pytania” lub na jedno z pytań proponowanych pod zajawką, co uruchomi tryb konwersacji z AI. Kontekst z poprzedniego pytania jest brany przez sztuczną inteligencję pod uwagę. W miarę rozwoju rozmowy zmieniają się linki do stron wyświetlane poniżej;
-
Wyszukiwanie rozszerzone – moduł Search Generative Experience będzie pomocny przy wyszukiwaniach wielowątkowych, takich jak zakupy online, np. analizując dane z różnych sklepów, wskazując, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze i prezentując różne linie produktowe, co umożliwi użytkownikowi podjęcie szybszych i lepszych decyzji zakupowych;
-
Reklamy – będą niezmiennie wyświetlane z adnotacją „Sponsorowane”, umożliwiając sprzedawcom dotarcie do potencjalnych klientów, którzy z kolei otrzymają szerszą ofertę;
-
Kreatywność – nowe możliwości oferowane przez AI pozwolą użytkownikom na bardziej kreatywne wyszukiwanie, nieograniczające się do znalezienia informacji i zrobienia z niej użytku. Zamiast zwykłej pomocy w odszukaniu i zakupie roweru elektrycznego, sztuczna inteligencja pomoże napisać idealny post na media społecznościowe, by pochwalić się nowym pojazdem;
-
Doświadczenie użytkownika – odpowiednie komendy wyświetlane przez SGE będą ułatwiać przejście do trybu konwersacji. W najbliższych miesiącach również kolory używane przez Search Generative Experience będą dynamicznie ewoluować, by lepiej dopasować się do rodzajów wyszukiwania i intencji wyszukiwania.
Czego nie wyszukamy za pośrednictwem SGE?
Google realizuje politykę prezentowania wysokiej jakości treści za pośrednictwem swojej wyszukiwarki, dlatego przy pomocy modułu Search Generative Experience nie znajdziemy informacji szczególnie wrażliwych, jak porady medyczne i inwestycyjne (określane w Google Search akronimem YMYL - “Your Money or Your Life”).
Słownik pojęć od redakcji SeoStation
Chcesz przeczytać tekst źródłowy w języku angielskim? Oto wybrane przez nas frazy z ich tłumaczeniem na język polski.
angielskie hasło |
tłumaczenie |
breakthrough |
przełom, punkt zwrotny |
constraint |
ograniczenie |
conversational mode |
tryb konwersacyjny |
corroboration |
potwierdzenie |
cutting-edge |
przełomowy |
feature |
funkcja, cecha |
generative AI |
generatywne AI |
language model |
model językowy |
limitation |
ograniczenie |
machine learning |
uczenie maszynowe |
ongoing |
trwający |
overview |
przegląd |
responsibly |
odpowiedzialnie |
rooted |
zakorzeniony |
Search Generative Experience |
funkcje generatywne w wyszukiwarce |
simultaneously |
równocześnie |
to apply |
zastosować |
to deploy |
wdrażać, udostępniać |
to discover |
odkrywać |
to enhance |
wzbogacać, ulepszać |
to evolve |
rozwijać się |
to interact with |
oddziaływać z (kimś/czymś) |
to outline |
zarys |
to strive for |
starać się o (coś) |
to transform |
przekształcać |