Artykuł ten pisałem sam, ale czasem (zbyt często!) do głosu dochodził ten drugi ja. Ten dla którego szklanka jest zawsze w połowie pusta i który widzi wszystko w czarnych barwach. W bajkowej nomenklaturze - smerf maruda.
SM: Nie szklanka pusta, tylko trzeba Cię kontrolować!
Postanowiliśmy (ja i maruda) założyć się o to, czy da się zbudować sklep na WooCommerce w oparciu o darmowe wtyczki. Przegrany myje podłogi, odkurza i generuje kupon rabatowy do sklepu WP Desk.
Potraktujmy, to wiecznie niezadowolone ja, jako głos krytyki, który tu i ówdzie spróbuje wytrącić Cię z realizacji celu, czyli zbudowaniu sklepu na WooCommerce na podstawie darmowych wtyczek…
SM: Oho! Kolejny artykuł promocyjny. Ile jeszcze?
Ciężko robić promocję na coś, co jest oferowane za darmo. Mam nadzieję, że w tym artykule uda mi się podrzucić Ci kilka przydatnych rozwiązań, które można zastosować w sklepie opartym o WooCommerce.
SM: I pewnie przypadkiem wszystkie omówione wtyczki pochodzą z jednej firmy?

To prawda. Ja jednak postrzegam to jako zaletę. Wszystkie wtyczki znajdziesz w jednym miejscu, a dodatkowo dodaje to pewnej wiarygodności moim słowom. Znam te produkty, korzystam z nich na co dzień i widzę jak każda z zaproponowanych wtyczek niesie ze sobą ogromną wartość dodaną. Wartość, która przekształca się w zadowolonego użytkownika WooCommerce.  

SM: I pewnie te darmowe wtyczki mają płatne wersje? Jeśli tak - nawet nie czytam dalej

Mają, ale nie będziemy z nich korzystać. Zgodnie z przyjętym założeniem, oprzemy się wyłącznie o funkcjonalności dostępne w darmowych wersjach. Mimo to i tak nie starczy nam miejsca, żeby omówić ich wszystkie możliwości…  

SM: Oho! Zaczyna się nawijanie makaronu. Daj spokój i lepiej napisz dla kogo jest ten artykuł, żeby nie marnować ludziom czasu.

Dla kogo jest ten artykuł:    

• Dla osób, które planują założyć sklep internetowy oparty o WooCommerce i gubią się w ilości wtyczek.

• Dla osób, które mają niski budżet lub chcą samodzielnie stworzyć sklep internetowy.

• Dla początkujących i średnio-zaawansowanych.

Jeśli jesteś jeszcze na etapie zakładania sklepu i przenoszenia swojego biznesu do sieci, polecam Ci webinar, który jest poświęcony dokładnie temu zagadnieniu. Znajdziesz tam dużą dawkę wiedzy oraz odpowiedzi na wiele pytań. Rozmawiają Maciek Swoboda - CEO WP Desk, Piotr Całka - CEO Inspire Labs oraz Marta Domasz - Marketing Specialist z WP Desk.

Do kogo (raczej) ten wpis nie jest skierowany:

• Jeśli zjadłeś zęby na WooCommerce, to pewnie znasz rozwiązania, które tu opiszę. Niemniej, możesz polecić go swoim znajomym, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w e-commerce.

Jakich rozwiązań potrzebuje sklep na WooCommerce?

Załóżmy, że masz już gotowy sklep, zostały też do niego dodane pierwsze produkty. Co dalej? Moim zadaniem jest ułatwienie Ci tego startu, poprzez wybranie odpowiednich rozwiązań, które uzupełnią Twój sklep i sprawią, że będzie to w pełni działający biznes. To jednak byłoby za proste, więc aby podnieść sobie poprzeczkę, zaproponuję Ci jeszcze dodatkowe pomysły na dalsze usprawnienie Twojego sklepu i wdrożenie do niego marketing automation, a mówiąc prościej - zautomatyzowania jak największej ilości zadań.

SM. Mhm i co dalej? Może jeszcze to wszystko za darmo?

Właśnie. Wszystkie wtyczki do WooCommerce, które przedstawię Ci w tym wpisie są darmowe. Mają płatne wersje, które rozszerzają ich możliwości, ale na tym etapie, pominiemy je. Słowo się rzekło, więc będzie za darmo. Podzieliłem je na kilka grup. W ramach każdej grupy zaproponuję rozwiązanie oraz przykład użycia takiej wtyczki. Część z niżej wymienionych grup może wydawać się nieoczywista, jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w e-commerce. Natomiast taki dobór wtyczek wynika z naszego doświadczenia. Możesz jeszcze nie wiedzieć, czego dokładnie potrzebujesz, albo że w ogóle tego potrzebujesz.

Marketing automation

SM: Brzmi skomplikowanie

Racja. Zatem zanim przejdziemy do rozwiązania, dwa słowa co to jest marketing automation. To prowadzenie działań, które mają na celu usprawnienie procesów content marketingowych, generowania leadów sprzedażowych i…

SM: Czy Ty w ogóle czytasz to, co piszesz?

W takim razie inaczej. Co zrobić, żeby zarabiać więcej, a poświęcać na to mniej czasu. Żeby to konkurencja oglądała nasze plecy. Lepiej?

SM. Zdecydowanie. Teraz tylko zmieść się w założonym budżecie - Zerrro.

Powinno się udać. Do WooCommerce marketing automation wykorzystamy wtyczkę ShopMagic. Dzięki niej, stworzymy w sklepie WooCommerce automatyczne maile, które będą wysyłane do klientów po zakupie, ale także przed zakupem. Przykłady?

Ratowanie porzuconych koszyków. Porzucone koszyki to zmora każdego sklepu opartego o e-commerce. Im szybciej zaczniesz z nimi walczyć, tym lepiej. Dzięki ShopMagic stworzysz automatyzację, która wyśle email do użytkownika Twojego sklepu, gdy ten doda coś do koszyka, ale nie dokończy transakcji.

To jednak nie wszystko. Z pomocą ShopMagic usprawnisz także swoją komunikację transakcyjną oraz po zawarciu transakcji w sklepie WooCommerce.

Konfiguracja wysyłki

Jeśli zechcesz dostosowywać wysyłkę WooCommerce, czyli zmieniać ostateczny koszt wysyłki w zależności od wagi lub liczby produktów, wybór może być tylko jeden - Flexible Shipping.

SM: Reguły, klasy wysyłkowe. Widzę, że się nie rozumiemy jak mówię Ci, że ma być prosto?

Sprowadza się to do tego, że przykładowo prowadząc sklep motoryzacyjny, będziesz chcieć (Twoi klienci również!) aby inaczej ustalać cenę za wysyłkę kompletu wycieraczek, a inaczej gdy wyślesz oponę, lub zestaw opon. Nie bez znaczenia jest również fakt, że przy użyciu Flexible Shipping, w bardzo prosty sposób ustalisz próg darmowej wysyłki.

Jeśli chodzi o trudność i poziom skomplikowania - pudło. Flexible Shipping niedawno zyskał zupełnie odświeżony interfejs, który znacznie obniżył próg wejścia. Dodatkowo znajdziesz tam również bardzo wygodny kreator, który krok po kroku poprowadzi Cię przez proces tworzenia reguł wysyłkowych WooCommerce.

Fakturowanie

Tu sprawa jest oczywista. Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wystawianiem rachunków i faktur dla swoich klientów. Ważne, żeby dokumenty te były zgodne z obowiązującym prawem. Rzuć okiem na wtyczkę Flexible Invoices, dzięki której w łatwy sposób będziesz w stanie zarządzać i przechowywać tę część dokumentacji finansowej. Kolejne dwa kliknięcia dzielą Cię również od wygenerowania raportu z wystawionych faktur oraz pobrania ich. Faktury zapisywane są do formatu PDF i gotowe do przesłania do Twojej księgowej.

Personalizacja produktów

Must-have w obecnych czasach. Kto z nas nie lubi personalizowanych produktów? Jeśli sprzedajesz produkty z opcją personalizacji, rzuć okiem na wtyczkę Flexible Product Fields. Dzięki niej dodasz do swoich produktów dodatkowe pola, które umożliwią Twojemu klientowi np. Wybór nadruku, grawerunku czy ubezpieczenia.

SM: Średni ten przykład. Sklepy z personalizacją produktów są chyba w mniejszości?

Możesz mieć rację, ale już każdym sklepie można dodać opcję pakowania produktu na prezent? Takie pole również, w łatwy sposób, dodasz przy użyciu wtyczki Flexible Product Fields.

Dodatkowe pola w podsumowaniu zamówienia, czyli gdzie jest NIP?

To pytanie, które często zadają sobie użytkownicy WooCommerce. Gdzie jest pole NIP w podsumowaniu zamówienia. A właściwie - dlaczego go tam nie ma? Niestety, WooCommerce nie uwzględnia specyfiki polskiego rynku i pomija pole, które umożliwi podanie numeru NIP klientowi Twojego sklepu. Jak już pewnie się domyślasz - mamy na to rozwiązanie. Jest nim wtyczka Flexible Checkout Fields. Co istotne, funkcjonalności wtyczki Flexible Checkout Fields nie ograniczają się jedynie do dodania pola NIP. Z jej pomocą, dodasz także przykładowo pola potwierdzające numer telefonu czy email.

Kupony i karty podarunkowe

Wisienka na torcie i mały bonus, który będzie kolejną wartością dodaną do Twojego sklepu.

Rynek kart podarunkowych rośnie z roku na rok. Zresztą kto z nas nie kupił karty podarunkowej zamiast prezentu…

SM: To się nazywa lenistwo

Trochę w tym racji, choć ja wolę myśleć o tym w kategoriach wygody i trafienia w gusta odbiorcy. W każdym razie, trochę szkoda byłoby stracić potencjalnego, niezdecydowanego lub zabieganego klienta.

Dlatego przygotowaliśmy wtyczkę, która umożliwi Ci projektowanie kart podarunkowych, które możesz dodać właśnie jako uzupełnienie swojej oferty w sklepie. Za jej pomocą stworzysz wszelkiego rodzaju vouchery i karty podarunkowe, które mogą zostać automatycznie wysyłane w oparciu o zmiany statusów WooCommerce...

SM: To miał być poradnik dla początkujących

I jest. Wtyczka Kupony PDF WooCommerce ma prosty edytor graficzny, który umożliwi Ci stworzenie kart podarunkowych w kilka minut. W WP Desku staramy się aby...

SM: Nie mogę z tym gościem! WP Desk to, WP Desk tamto. Czy inne firmy nie mają podobnych rozwiązań?

Mają, choć raczej nie na polskim rynku, a na nim się skupiamy w tym wpisie. Z naszych wtyczek korzysta w momencie pisania tego artykułu około 175000 użytkowników na całym świecie. Można powiedzieć, że wiemy co nieco o WooCommerce. Nasi klienci doceniają oferowane wsparcie klienta, częste aktualizacje i ogromną bazę wiedzy. Największą w Polsce, jeśli chodzi o WooCommerce.

SM: Dobra, już dobra. Powiedz mi zatem, po co w takim razie istnieją płatne wersje wtyczek, skoro darmowe oferują tak wiele?

Darmowe wersje wtyczek jakie tworzymy to nasz wkład w społeczność WordPressa z którą jesteśmy bardzo silnie związani. Wtyczki te, o czym wspomniałem na początku, mają swoje płatne wersje, które rozszerzają ich funkcjonalności. Zakładamy, że Twój biznes będzie rosnąć, a my chcemy rosnąć razem z Tobą. Więc jeśli zdecydujesz się na zakup którejkolwiek z naszych wtyczek, mój interlokutor…

SM: Ty chyba nie lubisz jak jest za prosto?

Ma dla Ciebie kod rabatowy, dzięki któremu kupisz dowolną wtyczkę, (lub wtyczki) taniej.

SM: Dobra, już dobra. KOD zniżkowy to: 

seostation_1mk

Wszystkie nasze darmowe wtyczki, znajdziesz tutaj. Jeśli masz jakieś pytania np. O dobór najlepszych rozwiązań dla WooCommerce - pisz śmiało. Możesz też odwiedzić nasz blog, a szczególnie kategorię z poradnikami.