Podstawy mobile SEO: Sygnały dotyczące jakości strony
Artykuły31 sierpnia 2023
Żyjemy w czasach, w których większość treści w Internecie „konsumowana” jest z wykorzystaniem smartfonów. Liczba urządzeń mobilnych oraz procent ruchu, jaki generują one w sieci, z roku na rok się zwiększa.
[wykres przygotowany na podstawie danych własnych z Google Analytics]
Obecnie niezwykle ważne jest zadbanie o przystosowanie swojej strony internetowej do jej poprawnego działania i wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Mobilność strony jest bowiem jednym z sygnałów rankingowych, a zatem może mieć realny wpływ na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Google bierze pod uwagę kilkaset czynników rankingowych, na które składają się zarówno czynniki on-line (związane z optymalizacją strony), jak i off-line (związane głównie z pozyskiwaniem odnośników). W ostatnich latach najgłośniej jest o najnowszej grupie sygnałów dotyczących jakości strony, których analiza ma za zadanie premiować witryny szybkie i wygodne w użytkowaniu.
Aktualnie wyszukiwarka kładzie nacisk na następujące elementy związane z jakością stron WWW:
-
podstawowe wskaźniki internetowe – mowa tu o parametrach pomocnych w pomiarze jakości strony. Zostaną one szczegółowo omówione w rozdziale Core Web Vitals;
-
dostosowanie strony do urządzeń mobilnych – wiąże się to z coraz powszechniejszym stosowaniem różnych urządzeń (w tym smartfonów) do korzystania ze stron internetowych i tym samym z koniecznością zadbania o to, aby na każdym urządzeniu witryna wyświetlała się prawidłowo i szybko się wczytywała;
-
użycie protokołu HTTPS – zapewnia ono bezpieczne połączenie użytkowników z daną stroną poprzez szyfrowanie danych przekazywanych pomiędzy komputerem użytkownika a stroną. Szczegóły na ten temat znajdują się w pomocy Google [https://support.google.com/transparencyreport/answer/7381231];
-
brak uciążliwych reklam pełnoekranowych – w 2017 r. Google poinformowało o możliwości obniżenia pozycji tych stron, na których pełnoekranowe reklamy utrudniają dostęp do głównej zawartości witryny. Dotyczy to zarówno samodzielnych reklam zajmujących pełen widok serwisu, jak i tzw. pop-upów częściowo przysłaniających stronę. Szczegóły na ten temat są dostępne w tzw. Centrum Wyszukiwarki Google [https://developers.google.com/search/blog/2016/08/helping-users-easily-access-content-on?hl=pl].
[https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience]
Właśnie udostępniliśmy pierwszą część e-booka: Podstawy "mobile SEO". Jeśli interesuje Cię treść, związana z mobilnym SEO zachęcamy do pobrania całego, darmowego e-booka. Kliknij poniżej i zgarnij darmowy materiał.