1.  Zajmuję się  stroną  lokalnego  biznesu o bardzo małej konkurencji  -  w danej miejscowości oprócz firmy mojego klienta, działa tylko 1 firma z branży. Mimo że obie mają założone wizytówki w Google Moja Firma, na zapytania lokalne  nie  wyświetla  się  mapka  z  listą  wpisów,  tylko  w  prawej  belce zawsze wyświetla się zajawka informacji z wizytówki konkurencji. Czy jest jakaś minimalna ilość  firm z branży wymaganych do tego, aby wraz ze standardowymi wynikami wyświetlały się mapki z kilkoma wpisami?
Szczerze powiedziawszy nigdzie nie natknąłem się na informację mówiącą, że do wyświetlenia mapy w wynikach wyszukiwania wymagana jest określona liczba konkurujących stron.
Musimy pamiętać jednak, że to co jest wyświetlane w SERPach jest dyktowane przez algorytmy Google, które starają się odczytać intencję usera. Google stara się odgadnąć “co autor miał na myśli” wpisując daną frazę i radzi sobie z tym coraz lepiej. W lokalnym SEO jest wiele elementów, które niestety są poza naszą kontrolą - jak na przykład to czy Google wyświetli mapę.
Jednak, żeby mieć pewność, że zrobiłem wszystko co mogłem, żeby poinformować Google o mojej lokalizacji, sprawdziłbym kompletność i zbieżność danych kontaktowych na mojej stronie, wizytówce Google Moja Firma i innych miejscach w sieci, w których może być udostępniony mój adres.
 
2. Jak zoptymalizować i pozycjonować stronę z usługami  kierowanymi do mieszkańców kilku miast? Przykładowo sieć gabinetów stomatologicznych w 3 miastach Dolnego Śląska. 
Wiem, że rozwiązań w tym zakresie jest wiele. Dość popularnym rozwiązaniem jest utrzymywanie różnych domen dla różnych lokalizacji np. brand-miasto1.pl, brand-miasto2.pl. Osobiście odradzam, bo rozmieniamy się na drobne. Zamiast skupić się na budowaniu autorytetu jednej domeny, rozpraszamy się na kilka lokalnych. 
Proponuję za to stworzenie dedykowanych podstron dla lokalizacji. 
Pojawia się tutaj jednak haczyk, bo może się okazać że balansujemy na granicy “doorway pages”, czyli raczej niskiej jakość stron, które są przeoptymalizowane pod określone frazy (w tym wypadku byłyby to frazy związane z lokalizacją). Można tego uniknąć jeśli te lokalne podstrony dowiozą realną wartość dla użytkownika.
Dla przykładu o którym mówisz czyli gabinetów stomatologicznych, podaj dokładne dane kontaktowe + użyteczne informacje dla klientów z regionu, pochwal się opiniami, które otrzymały poszczególne gabinety, stwórz galerię dla każdego z gabinetów, przedstaw specjalistów. Obuduj to naprawdę dobrym, unikalnym contentem.
 
3. Czy jeżeli zdecyduję się na pozycjonowanie typu moja firma + Warszawa, mój produkt + Warszawa itd. to czy zamykam sobie drogę do promocji na ogólnokrajowe wyszukiwanie? 
Nie. Jeśli algorytm Google uzna, że Twoja strona wpisuje się w ogólne zapytanie użytkownika, to powinna zostać wyświetlona w dowolnej lokalizacji. 
 
4. Czy   linki   z   social   media   wpływają   na   pozycje   w   Mapach   Google?   Na   co   zwrócić    uwagę przygotowując wizytówkę w Mapach Google? 
Sygnały z Social Media jako czynnik rankingowy to według mnie odrębny temat i nie wiązałbym go z pozycją na Mapach Google.
Natomiast jeśli chodzi o przygotowanie samej wizytówki to na pewno warto zadbać o poprawność danych kontaktowych, ich kompletność i zbieżność z danymi na stronie internetowej i inny źródłach w internecie gdzie widnieje nasz adres.
Zawsze dążę do ułatwienia pracy robotom wyszukiwarek i staram się podawać im informacje w jak najbardziej oczywistej formie. Zatem jeśli mamy wizytówkę na której jest inny adres siedziby niż podajemy na stronie, Google może się zagubić - która lokalizacja jest poprawna? Warto zadbać o opinie na temat firmy, dodanie zdjęć, opisu, godzin pracy.
 
5. Posiadam biznes (usługi świadczone przez internet) w średniej wielkości miejscowości ok. 30 tys mieszkańców. Na daną frazę z miejscowością znajduję się w Top1, jestem również widoczny w Mapach Google. Niestety, nie ma tu praktycznie zainteresowania moimi usługami (średnia miesięczna liczba  wyszukań to 50, dla np. Poznania jest to już ponad 1000 wyszukań). Jak zatem wybić się na frazę z miejscowością w której nie mam siedziby? Czy jest w ogóle możliwe osiągnięcie np. Top3 w takim wypadku? Frazy ogólnopolskie raczej odpadają, ponieważ są wysoce konkurencyjne.  
Jeśli mówimy o usługach online i łączeniu ich daną lokalizacją nie podam Ci tutaj konkretnej recepty.
Z tego co zauważyłem, Google szuka w lokalnym SEO powiązań firmy/strony z lokalizacją i tutaj jest cała koncepcja Local SEO. W przypadku usług online, które tak naprawdę mogą być świadczone z dowolnej lokalizacji, skupiłbym się przekonaniu Google, że właśnie moja strona powinna być wyświetlona (budowanie autorytetu domeny, optymalizacja strony, budowa contentu).
 
6. Prowadzę firmę usługową i interesuje mnie obecność co najmniej 20 fraz w top3 Google i w Google Maps w   odległości 30 km, co trzeba zrobić ?
Jak już wcześniej mówiłem, to co wyświetla się w wynikach wyszukiwania dyktowane jest algorytmami Google. Nie powiem Ci jak wbić w TOP3 20 fraz w zasięgu 30 km, bo tego nie wiem.  Wiem za to co możemy zrobić, żeby ułatwić robotę crawlerom i jak pomóc im zrozumieć Twoją stronę.
Dzięki temu uzyskasz większy ruch organiczny (ruch z Google). Po pierwsze usuń wszystkie problemy z crawlowaniem i nawigacją na stronie (postaraj się wyeliminować 404-ki, wykonaj poprawnie przekierowania, popraw nawigację na stronie).
Po drugie stwórz dobry content, zarówno na stronach usługowych jak i blogu/FAQu i innych stronach “pomocniczych” - postaraj się odpowiedzieć na zapytania usera, zwiększysz tym samym szansę na ruch z tzw. “długiego ogona”. 
Odnośnie samej wizytówki na Mapach Google - sprawdź dane kontaktowe są takie same, więc jest OK, aczkolwiek z tego co widzę “zewnętrzne” strony np. katalogi wskazują na inny adres. Google ustalając lokalizację bierze pod uwagę również inne strony, które zawierają informację o naszej firmie. 
I ostatni element na który zwróciłbym uwagę to rozpoznawalność brandu i tutaj w grę wchodzą linki przychodzące, opinie, wzmianki o firmie, publikacje itd. czyli dużo roboty poza samą wizytówką na Mapach. 
 
7. Jak skutecznie pozycjonować frazę lokalną z miejscowością, w której nie mam siedziby.
Buduj autorytet strony plus postaraj się przedstawiać swój biznes w kontekście działania na szerszym obszarze. Pomyśl o tym tworząc content na stronie jaki i publikując zewnętrzne materiały. 
 
8. Google Opos pojawił się pod przykrywką Pingwina. Jak mocno spadki możemy zawdzięczać  jemu?
Wszyscy się skupili na ostatniej aktualizacji Pingwina. Z racji, że aktualizacje pojawiły się w podobnym czasie myślę, że nie jesteśmy w stanie dokładnie oszacować głębokości zmian i przypisać ich do konkretnego algorytmu.
Na przykład, co w sytuacji jeśli strona lokalna ma masę dobrych linków / lub złych? Poszła do góry / spadła z powodu Oposa czy aktualizacji Pingwina? W takich sytuacjach trzeba działać kompleksowo i wyeliminować WSZYSTKIE możliwe przyczyny spadków. 
 
9. Czy wiadomo, od czego zależna jest pozycja firmy, gdy wśród wyników wyszukiwania jest widoczny widok mapy i dwa lub trzy profile z G-Moja  Firma? Prowadzę  kilka  stron, wszystkie dane są uzupełnione: godziny, zdjęcia, telefony itp., regularnie dodawane są wpisy na G+, a i tak często na pierwszym miejscu w tej mini tabelce jest pokazywana firma, której wizytówka nie jest nawet przez nią przejęta, czyli profil nie jest prowadzony.
Ciężko mi jednoznacznie wskazać konkretną przyczynę. Sytuacja, którą opisujesz nasuwa mi dwie myśli.
Po pierwsze jak wyniki mają się do lokalizacji z której szukasz? Inne wyniki będziesz miał sprawdzając wyniki lokalne z fizycznej lokalizacji, inne Twój klient sprawdzający widoczność swojej firmy ze swojej siedziby, a jeszcze inne potencjalny klient. 
Druga sprawa to rozpoznawalność brandu i autorytet strony. Być może strony, które się wyświetlają wyżej mają lepiej zoptymalizowaną stronę, rozpoznawalny brand. 
 
10. Mam problem z wizytówką Google, ponieważ nie działa ona prawidłowo na rejony, w których działam. Oraz nie pojawia się w rejonach dzielnicy, w której mieszkam, bardzo często sprawdzam u Klientów czy moja Wizytówka Google Maps jest widoczna, ale bardzo rzadko.  
Wyświetlanie się na mapach to nie tylko wizytówka, aczkolwiek w tym wypadku widzę, że są różne adresy. 
 
11. Jak duży wpływ na pozycję w wynikach lokalnych ma posiadanie wizytówki w Google Moja Firma?
W mojej ocenie ma to duży wpływ, jednakże wizytówka wizytówce nierówna. Można założyć ją, dodać ubogie informacje i czekać na wyniki, które raczej nie pojawią się bo zostaniemy zepchnięci przez konkurentów którzy się bardziej przyłożyli do zadania.
 
Poprzednie wpisy z serii Q&A