Raport: Sposoby rozliczeń pracy pozycjonerów
Raporty4 grudnia 2015
Praca specjalisty ds. SEO jest związana z wielopłaszczyznowymi działaniami, których wyniki widać w dłuższej perspektywie. Jak zatem rozliczyć działania pozycjonera, tak aby, przyjęta metoda była satysfakcjonująca zarówno dla klienta jak i SEO-wca? Poniższy raport jest przeglądem najpopularniejszych form rozliczeń stosowanych w 2015 roku i latach poprzednich.
Przeanalizowaliśmy temat zmian zachodzących zakresie rozliczeń stosowanych przez pozycjonerów i ich klientów na podstawie danych własnych, pochodzących z systemu SeoStation. Dane z 2015 dotyczą okresu 1.01-3.12. bieżącego roku.
Przede wszystkim efekt
W 2015 r. aż 68,4% stron było pozycjonowanych w rozliczeniu za efekt, a więc z uwzględnieniem pozycji konkretnej frazy w wynikach wyszukiwania w danym okresie. W tym modelu pozycjoner i klient ustalają cenę za widoczność frazy na określonych pozycjach, np. 1-3, 4-6, 7-10. Zarobek SEO-wca zależy od wybranego sposobu kalkulacji pozycji (średnia pozycja z okresu, ostatnia pozycja z okresu, pozycja za każdy dzień okresu).
Rozliczenie w formie abonamentu dotyczyło ok. 18% stron zarejestrowanych w 2015 roku w SeoStation i posiadających włączoną opcję kosztorysów. Rozliczenie abonamentowe pozwala zarówno klientowi, jak i pozycjonerowi na ustalenie jednej stawki za miesięczną pracę pozycjonera na rzecz danej strony.
Niewiele ponad 13,6% prac nad stronami było rozliczanych w modelu mieszanym, tj. na podstawie stałej miesięcznej podstawy (abonamentu) i dodatkowej prowizji zależnej od osiągnięcia ustalonych pozycji w wyszukiwarkach. Warto zwrócić uwagę, że w tym roku znacząco wzrosła liczba stron rozlicznych w modelu mieszanym. W 2014 roku 3,3% stron rozliczano się we wspomnianym modelu, w 2015 r. ta liczba wzrosła o 10,3%.
Efekt, ale jaki?
Spośród wszystkich stron pozycjonowanych w 2015 r. i rozliczanych za efekt, prawie połowa była kalkulowana na podstawie pozycji frazy w każdym dniu okresu z uwzględnieniem stawki dziennej (np. klient zapłaci pozycjonerowi 3 PLN za każdy dzień miesiąca gdy fraza „drukarnia wielkoformatowa” znajdzie się w wynikach w top 1-3). Przeszło 39% stron było rozliczanych za pozycję frazy w każdym dniu okresu z uwzględnieniem stawki miesięcznej (np. klient zapłaci pozycjonerowi maksymalnie 100 PLN gdy fraza „drukarnia wielkoformatowa” znajdzie się w wynikach w top 3, we wszystkich dniach listopada – zarobek pozycjonera będzie proporcjonalny do liczby dni, w których fraza osiągnęła zamierzoną pozycję). Praca nad prawie 10% stron była rozliczana za średnią pozycję frazy w danym okresie. Tylko ok. 1% stron było rozliczanych za ostatnią osiągniętą pozycję frazy w danym czasie.
Dzień zero
Na przestrzeni ostatnich trzech lat prace nad zdecydowaną większością (94,3%) pozycjonowanych stron były rozliczane przez SEO-wców wraz z pierwszym dniem nowego miesiąca. Pozostałe witryny rozliczane były w różne dni miesiąca, co ciekawe spośród nich zauważalną przewagę miał… dziesiąty dzień miesiąca.
A jak było w 2013 i 2014?
Również w poprzednich latach, tj. w 2014 i 2013 roku rozliczenie za efekt było dominującym modelem. Na drugim miejscu, nieprzerwanie od 3 lat znajduje się rozliczenie ryczałtowe.
W 2013 r. ok. 71,6% stron rozliczano za efekt, 23,9% w modelu abonamentowym i 4,6% w mieszanym. Rok później już 75,5% stron pozycjonowano w rozliczeniu za efekt, 21,2% w ryczałcie, a 3,3% w opcji hybrydowej.
Trendy
Na podstawieanalizy danych z 3 lat można ocenić, że spada popularność modelu abonamentowego, który z punktu widzenia wielu klientów nie gwarantuje osiągnięcia konkretnego wyniku.
Uznanie zyskuje natomiast model mieszany, który godzi interesy klientów i specjalistów do spraw SEO. Dzięki niemu ci ostatni zyskują środki na działalność pozycjonerską. Przy rozliczeniu za efekt, wielu SEO-wców najpierw musi zainwestować własne pieniądze w pozycjonowanie strony.
Model rozliczany za efekt wciąż cieszy się dużym powodzeniem wśród klientów, głównie ze względu na jasne zasady i sprecyzowane oczekiwania wobec pracy SEO-wca. Jednak te na pozór proste reguły nie odpowiadają skomplikowanym realiom pracy pozycjonera. Rodzi się pytanie czy nie powinniśmy dążyć do rozliczania się za efekt w postaci wzrostu ruchu organicznego zamiast opierać się na samych pozycjach?
Stare komentarze: 4
Mam prośbę, o zwiększenie rozmiaru fontu na stronie, czy też nawet poszerzenie okna z treścią. Ułatwi to życie ;-)
Opisywałem w artykule "pozycjonowanie za efekt" http://techformator.pl/pozycjonowanie-za-efekt-pozycjonowanie-za-pozycje/ z czym wiąże się to o czym wspominacie. Jak ktoś chce pozycjonować za efekt, okej niech to robi, ale ten model rozliczania jest często nadużywany ze szkodą dla klientów i mimo widocznego spadku trendu nie sądzę by preferencje szybko zmieniły się.
Z moich obserwacji wynika coś zupełnie innego. Abonament rośnie w siłę. Za efekt pracuje coraz mniej osób bo to jest ryzykowne. Chyba ankietę wypełniały osoby od afiljacji lub mające dużo malutkich klientów. Juz widzę pracę za efekt dla klientów pokroju ceneo hahaha
No i bardzo dobrze. Mądrzy klienci nie dają się nabijać w butelkę na "marketing"