Ponad 100 pasjonatów SEO i SEM, 6 wspaniałych prelegentów, 6 nasyconych wiedzą prezentacji, mnóstwo case’ów i praktycznych tipów zebrało się w Krakowie. Piąta edycja SemKRK, którego SeoStation była Partnerem, przeszła już do historii. Zobacz, co działo się na semKRK #5.

 

Prezentacja 1: Tomasz Kołkiewicz - Long Tail SEO w e-commerce

Tomasz Kołkiewicz na przykładzie sklepu z biżuterią szczegółowo omówił Long Tail SEO w kontekście e-commerce. Udowodnił, że długa fraza nie zawsze jest długim ogonem, a aby to ocenić musimy wziąć pod uwagę kontekst, w jakim została użyta. Jeśli spojrzy się odpowiednio, jaszczurka i krokodyl mają bardzo proporcjonalne ogony ;-)

Najciekawsze elementy prezentacji:

  • Dzięki użyciu odpowiednich narzędzi możemy usprawnić swoją pracę.
  • Korzystając z filtrów możemy znaleźć wzorce słów kluczowych, którymi najczęściej posługują się internauci.
  • Możemy skorzystać z pomocy plug-ina, który automatycznie generuje strony docelowe łączące kategorie z daną cechą produktu.
  • Na długi ogon ma wpływ techniczne SEO, content i wewnętrzne linkowanie.
  • W linkowaniu wewnętrznym można np. pokazać inne produkty zawierające szukane przez internautę słowo kluczowe. Można również wykorzystać np. Magento. Magento do Wordpressa można skomunikować za pomocą API. Wordpress za pomocą API może pobrać wszystkie dane o produktach (opisy itp.) i wykorzystać osadzając produkty we wpisach tworzonych np. przez blogerki, zgodnie z kategorią lub emitując posty w portalach społecznościowych (oferty produktów).
  • Dzięki dobrej strategii i automatyzacji działań oszczędzony czas można poświęcić na np. analitykę.

.

Prezentacja 2: Łukasz Chwiszczuk - 10 trików w Adwords, które pozwolą zaoszczędzić twój budżet

Łukasz Chwiszczuk podzielił się trikami, które pozwolą zaoszczędzić budżet w Google Adwords, odpowiednio zoptymalizować kampanię i dobrać przekaz reklamowy do oczekiwań internauty.

Najważniejsze założenia w skrócie:

  • Jaki związek ma Polska z Argentyną? – dlaczego warto korzystać z opcji zaawansowanego kierowania na lokalizację.
  • Dlaczego warto sprawdzać search query i co można tam znaleźć? – czyli dlaczego warto zadbać o wykluczenia, czego dowiemy się o użytkownikach, jak znaleźć nowe frazy i inspiracje biznesowe.
  • Remarketing lotto dynamiczny – czy wyświetlanie reklam bez spięcia odpowiednich kodów strony i bez sprawdzenia implementacji przyniesie oczekiwane efekty (przez losowy dobór wyświetlanych produktów).
  • Wykluczenia pomogą mieć kontrolę nad tym, jakie reklamy się wyświetlają i jakim użytkownikom (np. na jakich urządzeniach). Nie służą tylko i wyłącznie odsianiu niechcianych zapytań, ale służą również do tego, żeby internauta zobaczył dokładnie taką reklamę, jaką chce zobaczyć.
  • Co to są reklamy zarośnięte pajęczynami i dlaczego warto uaktualniać kreacje reklam.
  • Istotna jest personalizacja reklam – pomogą nam w tym ETA, demografia, funkcja „if” w reklamach (kierowanie specjalnego przekazu np. tylko do użytkowników komórki). Warto świadomie kierować reklamy na konkretne urządzenia – w zakładce lokalizacje sprawdzamy, jak konwertują użytkownicy, np. użytkownicy tabletów kupują za większe pieniądze i wiele innych. Możemy sprawdzić również godziny zakupu. Po analizie w kolejnej kampanii wskazujemy miejsce, czas i urządzenie najlepiej konwertujące.
  • Korzyści z testowania, czyli dlaczego warto robić split testy.
  • Narzędzia Google Adwords cd. – narzędzia podpowiadające, które ze stron, na które kierowane są kampanie Adwords, nie działają.
  • Kampanie PLA – narzędzie do generowania i optymalizacji kampanii PLA (kampania generyczna, kampania brandowa, kampania produktowa), dzięki czemu możemy dostosować budżet do potrzeb konkretnej kampanii.
  • DRMK – o czym trzeba pamiętać przy dynamicznym remarketingu?

Prezentacja 3: Robert Niechciał - SEO W 2017 – jak to wygląda po zmianach w algorytmie Google

Robert Niechciał szczegółowo przeanalizował sytuację w SEO po zmianach w algorytmie Google. Wyliczył, iż średnio co 18 dni następuje aktualizacja algorytmu Google (od września 2016).

Najważniejsze założenia prezentacji:

  • W świetle ostatnich zmian i spadków pozycji real time trzeba mówić nie o degradacji pozycji strony do zera, ale głównie o dewaluacji linków prowadzących do naszej strony.
  • Ostatnie spadki pozycji wymusiły na twórcach narzędzia Algoroo zmianę wartości bazowej skali prezentacji danych, gdyż w wyniku bardzo dużych fluktuacji wykresy byłyby całkowicie czerwone.
  • Warto się upewnić, czy wszystkie linki są zaindeksowane, w przeciwnym razie linkowanie nie przyniesie oczekiwanych wyników. Z drugiej strony po aktualizacji algorytmów, mimo indeksacji, część linków nie jest brana pod uwagę.
  • Strony mają wartości progowe, powyżej pewnej wartości narażają się na działanie algorytmu.
  • Strony w danej branży znajdujące się w top 10 mają podobny rozkład anchorów (extract match, naked URL itp.).
  • Jeżeli świadomie nie decydujemy anchorem, że dana fraza ma kierować na konkretną podstronę, tylko stosujemy naked URL, to Google decyduje, która podstrona odpowiada bardziej zapytaniu, co może mieć skutki inne niż zamierzamy.

 

Prezentacja 4: Katarzyna Baranowska, prezentacja: Optymalizacja kart produktów w sklepie internetowym nie tylko pod kątem SEO

Katarzyna Baranowska bardzo ciekawie opisała proces optymalizacji kart produktów w sklepie internetowym, nie tylko pod kątem SEO, uwzględniła również potrzeby użytkownika.

Najważniejsze elementy prezentacji:

  • Dla kogo jest optymalizacja, czy robimy ją dla Google, dla użytkownika, dla UX, a może dla robotów?
  • Co jest ważne w optymalizacji kart produktów?
  • Potrzeby użytkowników i SEO optymalizacji można połączyć - elementy, które są ważne pod kątem SEO są również wartościowe dla użytkowników, więc te dwa cele nie wykluczają się wzajemnie. Musimy popatrzeć na e-commerce jak na całość i wyeliminować problemy, które mają związek zarówno ze słabą widocznością w wyszukiwarce, jak i procesem zakupowym.
  • Jakie elementy mają wpływ na prezentację w wynikach wyszukiwania?
    • tytuł strony (metatag title) – ważny dla użytkownika – co znajdzie, z użyciem słów kluczowych;
    • description – aby zachęcał do kliknięcia i wyróżniał się na tle konkurencji;
    • adresy URL – aby informowały użytkownika jaka jest jej zawartość;
    • mikroformaty – sposób prezentacji danych w kodzie, który będzie zrozumiały dla wyszukiwarki internetowej. Dzięki temu Google zmieni w SERPACH takie elementy np. na gwiazdki, na oceny, pokaże również, czy produkt jest dostępny.
  • Sposób prezentacji informacji na stronie
    • unikalna treść, a nie „sztampowa” treść skopiowana ze strony producenta;
    • grafika i video pokazujące elementy szczególne danego produktu;
    • oceny, recenzje, opinie;
    • opcje produktu (warianty kolorystyczne, rozmiary, wizualizacja produktu, itp.) lub widok podobnych lub komplementarnych produktów;
    • linkowanie wewnętrzne, wyszukiwarka wewnętrzna, menu rozwijalne;
    • poprawnie działające linki (usuwanie 404, poprawny anchor);
    • produkty niedostępne nie powinny być wyświetlane (szczególnie te, które zniknęły na zawsze) – można np. zrobić przekierowanie na kategorię/inny produkt lub archiwum;
    • adresy URL tworzymy wg jednego klucza, np. kategoria-produkt (dodatkowo z użyciem słowa kluczowego – np. model), lecz trzeba pamiętać, by się nie powielały dla kilku produktów.

 

Prezentacja 5: Szymon Słowik - Dobre praktyki i trendy w analityce internetowej

Szymon Słowik przygotował mnóstwo porad związanych z analityką internetową. W skrócie: cele, narzędzia, a potem już tylko analityka, analityka, analityka...

Wybrane zagadnienia z prezentacji:

1. Analityka internetowa jest po to, by:

  • ustalić, jaki jest stan faktyczny i jakie problemy musimy rozwiązać;
  • wyznaczyć cele;
  • pracować nad skutecznością ruchu (większy ruch, więcej konwersji).

2. Dobre praktyki w analityce internetowej:

  • stworzenie środowiska analitycznego (potrzebujemy jak najwięcej danych, nie wystarczy wyrywkowa część);
  • zdefiniowanie celów (jak najmniej celów, prawidłowa konfiguracja celów);
  • segmentacja klientów;
  • filtrowanie i obserwacja (po odfiltrowaniu ruchu spamerskiego);
  • dokładna znajomość narzędzi i metodologii sposobu prezentacji danych (na przykładzie przedziałów wiekowych osób wykazywanych przez Facebook Insight –przedziały wiekowe są zafałszowane – np. w kategorii 18-24 większość stanowią osoby w wieku 18 lat);
  • testy A/B – na dużych grupach (np. z wykorzystaniem narzędzia Optimisely);
  • poprawa skuteczności;
  • analityka – dzieleni większej całości (np. ruch na stronie) na jak najmniejsze części i ich analiza w kontekście całości. Odpowiedź co się stało, dlaczego tak się stało i pomyśl, co zrobić, żeby stało się tak, jak chcesz;
  • twórzmy raporty nie dla samego procesu tworzenia raportu, ale do analizy. Analizujmy, wyciągajmy wnioski. Istotna jest również sama wizualizacja danych.

 

Prezentacja 6: Krzysztof Wroński - Kampanie DSA od kuchni

Krzysztof Wroński zgłębił tajniki dynamicznych reklam w Google Adwords. Omówił DSA wielopłaszczyznowo - dla kogo są kampanie DSA, czy, jak i kiedy warto ich używać, jak prawidłowo dobierać frazy oraz jakich wyników można oczekiwać.

 

Podsumowanie

Miłym przerywnikiem była pizza oraz możliwość odbioru dowolnie wybranego napoju z baru. Można się tylko domyślać, który napój cieszył się największą popularnością ;-)

Reasumując - nieszablonowe prezentacje, casualowy klimat i przewspaniała atmosfera nasycona praktyczną wiedzą – tak w skrócie można podsumować SemKRK #5.

Organizatorzy zapowiedzieli już kolejną, 7 edycję SemKRK (wrzesień 2017) oraz zupełnie nowe wydarzenie o charakterze konferencji (#6, w maju), o której wkrótce będą informować.