Wykorzystanie User Experience w SEO
Artykuły30 marca 2018
SEO + UX = <3
Oczekiwania użytkowników internetu zmieniają się bardzo dynamicznie. Z roku na rok są oni coraz bardziej świadomi swoich oczekiwań i możliwości, co stanowi coraz większe wyzwanie dla agencji marketingowych.
Zmieniają się klienci, a także wyszukiwarki, które są coraz inteligentniejsze. Aktualnie dostosowują one sposób interpretacji i wyświetlania informacji w oparciu o wcześniejsze interakcje użytkownika. Bez względu na to, jak użytkownik znajdzie i wykorzysta udostępnione informacje, ma on pewne oczekiwania. Dlatego właśnie każda marka musi odpowiednio się do tego dostosować.
W tym celu warto połączyć User Experience (UX) z działaniami SEO, ponieważ skutkuje to większą ilością konwersji oraz przewagą nad konkurencją. Olbrzymim błędem jest skoncentrowanie się tylko na jednej z tych dwóch dziedzin, ponieważ dochodzi do niezrozumienia oczekiwań klientów i generowania niższych dochodów.
Jakie są wspólne cele SEO i UX?
Powszechnie wiadomo, że celem każdego biznesu jest zarabianie pieniędzy. W dzisiejszych czasach strona internetowa jest bardzo istotnym narzędziem do komunikowania się z klientem. Za jej pośrednictwem odpowiednio budujemy więź z klientami i pozyskujemy ich zaufanie, ale przede wszystkim sprzedajemy tam swoje produkty i usługi.
SEO stara się przyciągnąć użytkowników do strony internetowej, a UX koncentruje się na angażowaniu klientów. Celem SEO i UX jest maksymalne wykorzystanie twojej obecności w sieci poprzez generowanie ruchu na stronie i zwiększenie liczby konwersji. Poza pozycjonowaniem strony i dbaniem o łatwość jej wyszukiwania, należy również skupić się na jej odpowiedniej optymalizacji, tak aby odpowiadała ona użytkownikom.
Twoi klienci mają określone problemy, z którymi zwracają się do wyszukiwarek, a twoja strona może spełnić ich oczekiwania oraz dostarczyć odpowiednie wrażenia. Mówiąc kolokwialnie, SEO i UX muszą ze sobą współpracować, jeżeli chcemy zwiększyć dochody firmy.
Dlaczego UX jest przyszłością SEO?
Wyszukiwarki internetowe wykorzystują określone algorytmy do identyfikowania pewnych wzorców w wyszukiwaniach użytkowników. Google analizuje słowa kluczowe i linki, aby odpowiednio uporządkować wyniki w SERP. Jest to podstawowa zasada SEO, więc jej sedno koncentruje się na identyfikacji, publikowaniu i optymalizacji treści, która przyciągnie odpowiednich czytelników.
Dane analizowane przez seowców są również istotne dla specjalistów od UX, ponieważ o wiele łatwiej jest dostosować witrynę do użytkowników z odpowiednią wiedzą na temat tego, czego oni właściwie szukają. Zespoły UX muszą współpracować ze swoimi odpowiednikami SEO, tak aby prawidłowo przeprowadzić optymalizację strony zarówno pod kątem użytkowników, jak i wyszukiwarek.
Dane pozyskiwane przy pozycjonowaniu świetnie wskazują ogólne trendy użytkowników, ale nie są w stanie wskazać konkretnych problemów na stronie internetowej, które wpływają na sposób interakcji użytkowników z treściami witryny. Odpowiednio zaprojektowana witryna internetowa spowoduje, że użytkownicy spędzą więcej czasu na stronie i prawdopodobnie do niej wrócą.
UX ma więc kluczowy wpływ na wizerunek strony i jej postrzeganie przez potencjalnych klientów. UX nie wpływa na postrzeganie strony jedynie przez użytkowników, ale również przez wyszukiwarki. Nasza strona osiągnie lepsze pozycje, jeżeli zyska autorytet, trafność i zaufanie.
Wykorzystanie UX w SEO
- Szybkość wczytywania strony
To pierwsza informacja dla użytkownika, czy warto pozostać na stronie internetowej. Użytkownik jest w stanie zaczekać jedynie kilka sekund na załadowanie się strony, następnie bez zastanowienia ją opuszcza. W celu zapewnienia szybkiego ładowania należy przede wszystkim zadbać o dobry hosting witryny. W trakcie optymalizacji możemy skorzystać z takich narzędzi jak Page Speed Insight od Google, które wskażą nam czynniki opóźniające ładowanie się strony.
2. Odpowiednia treść
Dzisiejszy użytkownik nie czyta strony, tylko ją przegląda. Nawet najstaranniej przygotowane teksty, jeżeli są długie, powinny być umieszczone na oddzielnych podstronach (tam, gdzie spodziewa się ich użytkownik). Strona główna powinna zawierać atrakcyjne nagłówki i grafiki z ciekawymi i krótkimi tekstami.
3. Nawigacja
Jeżeli użytkownik nie będzie w stanie szybko i łatwo znaleźć odpowiednich informacji na stronie prawdopodobnie się do niej zniechęci i ją opuści, a to przełoży się na mniejszą konwersję. Ma to szczególne znaczenie z uwagi na fakt, że coraz częściej użytkownicy przeglądają strony internetowe na telefonach. Zadbaj o wygodną nawigację, tak aby strona była intuicyjna i przejrzysta.
4. Linkowanie wewnętrzne
Strony internetowe są coraz lepiej rozbudowywane, dlatego powinny być one przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i robotów. Linkowanie wewnętrzne może ułatwić proces indeksowania strony, a nawet przełożyć się na większą konwersję.
Używaj SEO i UX w swoim biznesie
Powoli staje się oczywiste, że samo pozycjonowanie nie wystarczy, jeżeli chcemy osiągnąć sukces na rynku. Coraz więcej firm rozumie, że klient musi najpierw trafić na naszą stronę, a potem na niej pozostać.
W miarę rozwoju wyszukiwarek, potrzeb użytkowników oraz innych technologii musisz zastanowić się, jak dopasować wygląd swojej strony do zachowań użytkowników. Łącząc pracę SEO i UX w odpowiednią strategię z pewnością osiągniesz same korzyści.
Teraz, gdy przyjrzeliśmy się, w jaki sposób SEO i UX mogą generować ruch i zwiększyć liczbę konwersji dla Twojej firmy, możesz rozpocząć pracę nad swoją witryną.