Festiwal SEO to świetna impreza zyskująca coraz większą popularność na mapie polskiego SEO.

Po raz drugi miałem okazję uczestniczyć w tym kultowym wydarzeniu. Była to już piąta edycja tego festiwalu.

Wydarzenie, tak jak w roku poprzednim zorganizowane zostało w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W Centrum, które wypełniło się do ostatniego miejsca.

Całość wydarzenia podzielona została na 4 bloki, a w każdym zaplanowano wystąpienia 3 osób.

Start wydarzenia zaplanowano na godzinę 16:00, a koniec na 19:30. Finalnie zakończyło się ono jednak w okolicach godziny 22:00.

Jak co roku, nie zabrakło ciekawych wystąpień, prezentacji i stoisk z trialami do naszych ulubionych narzędzi :)

Q&A po każdym wystąpieniu

W tym roku zrezygnowano z możliwości zadawania pytań przez publiczność (te padły z pewnością na afterparty).

Pytania publiczności zastąpiono trzema pytaniami do prelegenta, które zadawane były przez Sławomira Borowego, bezpośrednio po zakończeniu wystąpienia (pytania przygotowywane były na bieżąco).

Pierwszy blok wystąpień

Festiwal swoim wystąpieniem otworzył Marcin Duraj, który omówił 10 najważniejszych zasad SEO dla sklepu internetowego. Zwrócił szczególną uwagę na tytuły podstron oraz ilość kodu źródłowego - jego mniejsza ilość może pozytywnie wpływać na widoczność serwisu.

Zaraz po nim wystąpiła Katarzyna Baranowska, która przedstawiła swoje pomysły na optymalizację i zarządzanie treścią w e-commerce. Podczas wystąpienia mogliśmy usłyszeć jak ważna jest treść, w jaki sposób i gdzie można ją umieszczać oraz dlaczego warto tworzyć landing page pod święta typu „dzień mamy”. Katarzyna przedstawiła również ciekawy case dot. kary ręcznej za thin content i pokazała jak optymalizować teksty w aptekach internetowych.

Po tej prelekcji nastąpiła mała przerwa techniczna. Według planu, jako ostatni w bloku pierwszym wystąpić miał Tomasz Wydra z tematem lokalnego SEO dla małych i średnich firm. Niestety z nieznanych nam przyczyn jego wystąpienia nie zobaczyliśmy.

Drugi blok wystąpień

Po pierwszej przerwie miejsce na scenie zajęła Marta Eichstaedt, która wystąpiła z tematem  „Starujemy od zera, czyli SEO nowej marki”. Marta przedstawiła case dot. działań SEO dla nowego sklepu oferujące płyty gipsowo-kartonowe uruchomionego na nowej domenie. Dowiedzieliśmy się tutaj jak wyglądało tworzenie tak specjalistycznych treści oraz jakie zmiany SEO dały im najlepsze efekty.

Jako drugi wystąpił Piotr Bomba reprezentujący firmę CashinPills (głównego sponsora Festiwalu SEO). Piotr opowiedział nam jak zacząć przygodę z programami partnerskimi, zdradził kilka dobrych rad i praktyk dot. tworzenia landing page oraz wysyłki newsletterów (które nadal bardzo dobrze działają).

Blok drugi swoim wystąpieniem zakończył Michał Herok, który opowiedział nam o tym jak od wewnątrz wygląda zarządzanie agencją SEO. Michał podzielił się z nami informacjami jak dobrze zarządzać agencją SEO, za co jest odpowiedzialna osoba „Front-mena” oraz co należy do jego obowiązków.

Trzeci blok wystąpień

Przedostatni blok wystąpień otworzył Grzegorz Strzelec z grupy Onet. Przedstawił on bardzo ciekawe case study prezentujące możliwe zastosowania tagu rel=„canonical” i tego jak reaguje na nie algorytm Google. Grzegorz pokazał jak i kiedy rel=„canonical” może, a nawet powinien zastąpić przekierowania 301, co zrobić aby wymusić szybszą podmianę wersji kanonicznej oraz jak wykorzystać go do zwiększenia swojej widoczności w Google News. 

Po Grzegorzu na scenie pojawiła się Milena Majchrzak z Semstorm z prezentacją pod tytułem „7 branż w Google. Jak działać, żeby odnieść sukces?”. Milena przedstawiła szczegółowe dane dot. tego, które serwisy posiadają największą ilość słów kluczowych w top3 i top10. Przedstawiła nam jak procentowo przedstawia się obecność grafów wiedzy i direct answers w wynikach wyszukiwania oraz pokazała jak duże portale wykorzystują Facebooka i Youtube do generowania ruchu. Milena poruszyła też temat SEO na Facebooku. Z prezentacji dowiedzieliśmy się też, że strony w top3 mają średnio 5 procentowe nasycenie treści danym słowem kluczowym.

Ostatnie wystąpienie w tym bloku przypadło Kamili Krówczyńskiej, która wystąpiła z prezentacją pod tytułem „Projekt Denko, czyli case study współpracy z blogerkami urodowymi”. Kamila przedstawiła jak wygląda to od kuchni w branży zdrowia i urody oraz dlaczego jest to droga przez mękę. 800 roboczogodzin, 2000 wysłanych e-maili, walka ze zmową cenową, strachem przed umowami, „zaginionymi paczkami” i blisko 10 miesięcy trwania projektu pozwoliło na uzyskanie około 200 recenzji produktów.

Czwarty blok wystąpień

Ostatni blok konferencji rozpoczął się od wystąpienia Damiana Sałkowskiego z prezentacją pod tytułem „Na której planecie wyląduje Google?”. Damian przedstawił bardzo konkretne case study na temat tego jak nasz serwis pod względem treści postrzega Google. Wykazał on dużą zależność pomiędzy wielkością serwisu a jego średnią pozycją w Google. Według niego Google nie bada obecnie słów kluczowych a „tematy”, dlatego lepiej jest pisać dużo ale na jeden temat (np. wszystko o cukrzycy), niż poruszać wiele tematów powierzchownie.

Jako przedostatnia, na scenie wystąpiła Ewelina Podrez z tematem „SEO, które zarabia miliony. O pozycjonowaniu nastawionym na konwersję na przykładzie kampanii 1%”. Ewelina wyjaśniła czym jest sezonowość słów kluczowych, jak sobie z nią radzić oraz przedstawiła kilka case study dot. pozycjonowania witryn z branży podatkowych.

Ostatni z prelegentów to Michał Magdziarz (DeepCrawl), z prezentacją o tytule „Przygotuj swoją stronę na indeksowanie mobile-first”. Michał przedstawił jak najprawdopodobniej wdrożony zostanie mobile first index oraz jakie będą jego skutki. Omówił potencjalne problemy, zagrożenia oraz to jak się przygotować do tej zmiany w zależności od zastosowanej na stronie technologii.

Podsumowanie

Festiwal SEO w Katowicach to event, na który warto pojechać. Całość zorganizowana została dobrze, w świetnym miejscu, z dużą dawką wartościowej wiedzy. Impreza tak kultowa, że doczekała się nawet pirackiego streama na Facebooku. 

Czy warto wziąć udział za rok? Warto!