Fragmenty rozszerzone w E-commerce - czym są i jak je wdrożyć
Artykuły22 marca 2023
Od początku istnienia wyszukiwarki Google, czyli od 1997 roku, wyniki wyszukiwania ewoluowały do tego stopnia, że coraz więcej informacji jest nam przedstawionych jeszcze zanim klikniemy link do strony. Google stara się dostarczyć informacje użytkownikom coraz szybciej i w coraz ciekawszy sposób. Wizualne urozmaicenie rezultatów wyszukiwania ma kilka form, jedna z nich to tzw. fragmenty rozszerzone (ang. rich snippets oraz rich results).
Fragmenty rozszerzone to pośredni element SEO dla sklepów internetowych, ponieważ zwiększa szanse na wyższy współczynnik kliknięć do wyświetleń (ang. Click-Through-Rate). Dzieje się tak, ponieważ przydatne informacje takie jak cena produktu czy stan magazynowy zbijają obiekcje użytkownika już na etapie wyszukiwania i zachęcają do kliknięcia linka do oferty. Według badania Nestlé strony z wdrożonymi fragmentami rozszerzonymi mają wyższy CTR aż o 82%.
Czym są fragmenty rozszerzone, na jakiej podstawie Google je tworzy oraz jak je wdrożyć i wykorzystać do optymalizacji e-commerce dowiesz się z tego artykułu.
Czym są fragmenty rozszerzone?
Standardowy wynik wyszukiwania składa się z takich elementów jak:
- tytuł strony,
- adres URL,
- opis strony.
Rozszerzone wyniki dostarczają większą dawkę informacji, często bardziej graficznie. Przykładami rich results są m.in.: przepisy kulinarne czy podane godziny seansów w kinie. W odniesieniu do optymalizacji wyników w E-commerce istotne są przede wszystkim elementy związane z oferowanym produktem, czyli opinie, cena oraz dostępność.
Skąd biorą się fragmenty rozszerzone?
Źródłem rozszerzonych wyników są tzw. uporządkowane dane, czyli ustrukturyzowane i zhierarchizowane znaczniki HTML, które wyszukiwarki internetowe (również Bing i Yahoo) wykorzystują do rozpoznania i lepszego zrozumienia treści zawartych na stronach internetowych.
Większość znaczników wykorzystywanych przez Google są zgodne ze standardem Schema.org, który porządkuje dane, pozwala oznaczyć podmioty (np. produkt), właściwości (np. kolor produktu) oraz określa relacje między danymi za pomocą znaczników w kodzie HTML jednego z formatów:
- Microdata,
- RDF,
- JSON-LD.
Biblioteka porządkowania danych Schema.org jest spora, ale Google zaleca na zwrócenie uwagi wyłącznie na te, które ma w swojej dokumentacji.
Jak wdrożyć fragmenty rozszerzone?
Jeśli sklep internetowy jest stworzony przy użyciu systemu CMS takiego jak WooCommerce czy Shoper zwykle podstawowe znaczniki dla e-commerce są zaimplementowane domyślnie i nie ma konieczności modyfikacji kodu.
W innym przypadku możesz skorzystać z asystenta do oznaczania danych przygotowanego przez Google. Polega to na tym, że możemy oznaczyć poszczególne elementy bezpośrednio na stronie internetowej, a asystent danych wygeneruje nam kod HTML w formacie JSON-LD.
Zdjęcie z ekranu ze strony Asystenta oznaczania danych Google
Możesz również skorzystać z innych dostępnych i prostych w obsłudze generatorów uporządkowanych danych np. na stronie TechnicalSEO.com.
Spośród trzech możliwych formatów implementacji uporządkowanych danych, czyli Microdata, RDF lub JSON-LD, Google rekomenduje ostatni z nich, ponieważ jest najprostszy do wstawienia, zmian oraz usunięcia. Wdrożenie za pomocą JSON-LD, czyli JavaScript Object Notation for Linked Data polega na umieszczeniu danych w jednym miejscu, wewnątrz tagu