May 2022 Core Update, czyli kolejna główna aktualizacja algorytmów Google została już w pełni wdrożona. Każda taka zmiana wywołuje u SEO-wców obawy, ponieważ może spowodować spore zamieszanie w pozycjach w wynikach wyszukiwania. Czym więc dokładnie są główne aktualizacje algorytmów Google i dlaczego mogą mieć wpływ na wyniki SEO? Wyjaśniamy.



 

Główne aktualizacje Google - czym są?
Algorytmy Google nieustannie ewoluują, aby wyszukiwarka dostarczała użytkownikom maksymalnie precyzyjne wyniki wyszukiwania. Każdego dnia wprowadzana jest w nich co najmniej jedna zmiana, a rocznie jest ich kilka tysięcy. Jednak najczęściej modyfikacji ulegają drobiazgi, które nie wywołują rewolucji w SERPach. Inaczej jest w sytuacji, gdy zaplanowana zostanie główna aktualizacja Google (Google Core Update). Takie zdarzenia:

  • mają miejsca najczęściej kilka razy do roku, 
  • są ogłaszane z wyprzedzeniem, by można się było na nie przygotować, 
  • mogą wywoływać poważne zmiany w pozycjach w SERPach

Jak Google Core Updates wpływały na SERPy?

  • Doświadczenia branży SEO na przestrzeni ostatnich lat potwierdzają, że Google Core Update może niemal dosłownie „wywrócić rankingi do góry nogami”. 
  • Rewolucyjne spadki nastąpiły np. po wprowadzeniu w 2011 roku aktualizacji nazwanej „Panda”, po której z wysokich pozycji zniknęły strony z niskiej jakości, „preclowym” contentem. 
  • Podobnie stało się w 2012 roku po aktualizacji „Pingwin”, która sprawiła, że z wysokich miejsc „spadły” witryny, do których prowadziły słabej jakości linki zewnętrzne. 
  • W sierpniu 2018 roku wprowadzono tzw. Medic Update. W wyniku tej aktualizacji algorytmów Google zmiany nastąpiły przede wszystkim w rankingu witryn powiązanych ze zdrowiem i finansami. Wyszukiwarka zaczęła premiować strony zawierające rzetelne, prawdziwe informacje, a „karać” te ze słabą jakością treści, a także potencjalnie szkodliwe, np. zawierające niesprawdzone lub nieprawdziwe informacje.

Nie sposób się więc dziwić, że SEO-wcy obawiają się każdego dużego pakietu zmian.

Google Core Update May 2022 - jak wpłynął na SEO?

Ostatnia główna aktualizacja algorytmu Google rozpoczęła się 25 maja 2022 i zakończyła w pełni 9 czerwca. Była pierwszym tak dużym pakietem zmian od ponad 6 miesięcy (Google Broad Core Algorithm Update). Jakie zmiany zostały dokładnie wprowadzone?


Ich lista nie jest znana - Google poinformowało jedynie o tym, że będzie przeprowadzona aktualizacja. Jak pokazują komentarze SEOwców - miała ona wyraźny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Zaobserwowano np. duże spadki ruchu na nieanglojęzycznych portalach medycznych 12 . Jak przy każdym wdrożeniu dużych zmian, pozycje jednych stron wzrosły, a innych spadły.

Jak odzyskać utracone pozycje po zmianie algorytmu Google?

Utrata wcześniej wypracowanej pozycji po głównej aktualizacji nie oznacza, że strona została w ich wyniku objęta karą za naruszenie zasad. Jak wyjaśnia samo Google, jest to po prostu skutek zmiany systemu oceniania treści - w jego efekcie może dojść do przetasowań na liście wyników. Co zatem zrobić, aby odzyskać utracone pozycje? Google wskazuje, że konieczne jest skoncentrowanie się na jakości treści opublikowanej na stronie. Algorytmy promują content, który jest zgodny z zasadami E-A-T, a więc ma charakter ekspercki, „autorytatywny” i godny zaufania.

Aby treści były zgodne z E-A-T i maksymalnie dopasowane do wymogów algorytmów po zmianach, warto zadbać o: 

  • maksymalną unikalność oraz oryginalność treści; 
  • bardzo wysoką jakość merytoryczną; 
  • obiektywność publikowanych tekstów - oczekuje się, że będą przedstawiały istotny, ale i wszechstronny oraz pełny punkt widzenia na omawiany temat; 
  • nagłówki o wysokiej wartości informacyjnej - adekwatnie odnoszące się do zawartości znajdujących się pod nimi akapitami, bez tzw. clickbaitów; 
  • atrakcyjność tekstów - tak, by dobrze się czytały i zachęcały odbiorcę formą oraz treścią do tego, aby dłużej się przy nich zatrzymał, 
  • poprawność językową, stylistyczną i interpunkcyjną, 
  • optymalne wzbogacenie treści grafiką i innymi elementami.

    Warto też przyjrzeć się temu, jak wyglądają teksty na podobne tematy u konkurencji, która wskoczyła na wyższe pozycje. Jeżeli są dłuższe i lepsze niż na pozycjonowanej witrynie - trzeba na to odpowiednio zareagować i zaktualizować content na swojej stronie. To pozwoli krok po kroku odzyskać wcześniejszą pozycję.