Mobile first index i zero desktop result - wielkie zmiany w marcu?
Artykuły5 marca 2021
Od blisko roku słyszymy o zapowiedziach związanych z wdrożeniem Core Web Vitals w maju tego roku. Okazuje się, że to nie jedyna wielka zmiana jaka czeka nas początkiem 2021 :).
Mobile first index i "zero wyników desktopowych"
John Mueller udostępnił w ostatnim czasie kilka interesujących informacji dotyczących zmian w wyszukiwarce, które mają zostać wdrożone w Google już w marcu. Jak podaje serwis SEJ, marzec 2021 ma być okresem, w którym Google zdecyduje się na zupełne i ostateczne przeskoczenie na indeksowanie stron tylko i wyłącznie w wersjach mobilnych, z wykorzystaniem mobilnego robota indeksującego.
John Mueller zapowiada, że zmiana ta ma być definitywna i globalna. Jej skutkiem będzie totalne zignorowanie treści, które występują tylko w widoku strony na komputery, a w niektórych przypadkach wyrzucenie z indeksu stron w wersji na komputery.
Jeśli Wasza strona jest po prostu responsywna to najpewniej możecie spać spokojnie :).
Wersja mobile vs desktop
Z założenia wszystkie treści dla Google powinny być już od dawna widoczne z widoku mobilnego - bo w takim widoku (user agencie) treści pobiera Google po przejściu na mobile first-index. Zakładam, że chodzi tutaj przede wszystkim o wyrenderowany kod źródłowy takiego widoku.
Zmiana ta, najpewniej nie będzie miała żadnego wpływu na strony responsywne, które finalnie w kodzie źródłowym prezentują wszystkie treści. Nie wiemy jak Google podejdzie do popularnego display:none (CSS), ale zakładam że nie będzie to problemem, jeśli będą w kodzie występowały :).
Jeśli w swoich serwisach posiadacie jednak elementy, które renderują się tylko i wyłącznie na wersji desktopowej (powyżej pewnej rozdzielczości), a w widoku mobile w ogóle nie występują w kodzie źródłowym, warto zwrócić na nie uwagę i umożliwić ich pobieranie również w wersji mobile - inaczej Googlebot ich po prostu nie zobaczy.
Kod źródłowy, które wyrenderuje Google dla danej podstrony sprawdzić możecie w Search Console.
Wersja mobilna w subdomenie m.domena.pl
Ignorowanie treści desktopowych rodzi pewien problem stron które posiadają wersję desktopową pod adresem www.domena.pl oraz dedykowaną wersję mobilną w subdomenie - np. pod adresem www.m.domena.pl
W przypadku jak powyżej, Googlebot dostaje informację o tym, że wersja mobilna znajduje się na subdomenie, a domena główna prezentuje wersję desktopową.
Jak już wiemy, Google przestanie indeksować wersje desktopowe serwisu, a w niektórych przypadkach (zapewne jak ten gdzie mobilna jest w subdomenie) wyrzuci je z indeksu, pozostawiając w nim tylko wersję mobilną w subdomenie (www.m.domena.pl).
W tym też momencie, użytkownicy komputerowi dostawać będą w wynikach wyłącznie adresy w formacie www.m.domena.pl - a te dedykowane są widokowi mobilnemu i najczęściej tylko mobilnemu. Bardzo często nawet na komputerze wyświetlają one wersje na telefony :).
Google sugeruje, aby w takiej sytuacji, raczej samodzielnie wyłapywać z jakiej przeglądarki / urządzenia na adres trafił użytkownik i przekierowywać go na wersję desktopową jeśli zajdzie taka potrzeba. Sugerują to ponieważ ich algorytm nie zawsze będzie w stanie pokazać właściwy wynik, np ze względu na to, iż nie będą już indeksować stron desktopowych.
W tej sytuacji warto zwrócić również uwagę na to, czy nasza wersja mobilna posiada wszystkie niezbędne elementy i treści, na których widoczności dla Google nam zależy, a które widoczne były uprzednio np. tylko w wersji na komputery.
Jako deadline tych zmian podany został marzec 2021 - bez konkretnego dnia. Zmiana ta odbywać ma się płynnie, najprawdopodobniej na przełomie całego marca.
Źródło: https://www.searchenginejournal.com/google-mobile-index-news-from-pubcon-virtual-2020/384111/