Pozycjonowanie strony firmowej, od czego zacząć i jak powinno to wyglądać? cz.2
Artykuły24 listopada 2020
W zeszłym tygodniu rozpoczęliśmy krótki cykl wpisów dotyczących pozycjonowania strony firmowej. W pierwszej części znalazły się informacje o strukturze strony internetowej. Dzisiaj kolejna część, czyli parę słów o doborze słów kluczowych i treściach zamieszczanych na stronach.
2.Słowa kluczowe i treści
Jeśli posiadasz już wstępnie rozpisaną strukturę serwisu, przyszła pora na dobór odpowiednich słów kluczowych, pod które utworzone zostaną treści na dedykowanych im podstronach.
Musisz pamiętać o tym, że Google jest wyszukiwarką tekstową i na tekstach bazuje. Stąd treści, których nikt nie lubi pisać i czytać, są niestety niezbędne.
Zakładasz tutaj, że do jednej podstrony (np. danej usługi) przypisujesz sobie jedno główne słowo kluczowe oraz ewentualnie kilka dodatkowych słów wspierających.
Słowa dodatkowe powinny być bardzo blisko powiązane ze słowem głównym, a najlepiej być jego rozszerzeniem albo synonimem.
Nie odkrywaj wszystkich kart na jednej podstronie
„Zbytnie” opisywanie innych usług w ramach jednej podstrony może spowodować tzw. „kanibalizację słów kluczowych”. Jeśli kilka stron posiada dużo informacji o tym samym, zaczynają one wzajemnie się zjadać i zmniejszać swój potencjał.
Jeśli opisujesz np. usługę farbowania włosów, skup się na farbowaniu włosów. Oczywiście możesz wspomnieć również np. o innych powiązanych usługach, ale tylko wspomnieć i najlepiej odesłać linkiem wewnętrznym do dedykowanych im podstron z treści tej podstrony.
Linki wewnętrzne będą jasnym sygnałem dla Google, że treści dedykowane tym słowom znajdują się pod innym adresem URL.
Wpłynie to pozytywnie na SEO i przepływ użytkowników.
Zakładamy, że każda z usług posiada swoją dedykowaną podstronę. Ma to znaczenie zarówno dla SEO jak i użytkowników.
Jak dobierać słowa kluczowe do pozycjonowania swojej strony?
Podczas wyboru słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować swój serwis, najważniejsze jest to, aby słowa, które wybierzesz były wyszukiwane przez Twoich klientów. Ważne jest też to, aby mierzyć siły na zamiary.
Bardzo ogólne słowa kluczowe posiadają duże ilości wyszukiwań, ale często np. w przypadku usług bardzo słabo konwertują. Wynika to z tego, że ludzie wyszukujący po ogólnych frazach szukają najczęściej informacji i dopiero zagłębiają się w temat. Mamy więc dużo ruchu, ale ruchu „przelotowego”.
Bardziej precyzyjne i rozbudowane frazy, wyszukiwane są zazwyczaj przez bardziej „zdecydowanych” i „doświadczonych” użytkowników, którzy zazwyczaj szybciej i lepiej konwertują.
Pomimo powyższego, w mojej ocenie warto przygotować landingi pod obie grupy słów. Budując strukturę od ogółu do szczegółu. W ten sposób zapewnimy sobie widoczność na wiele słów kluczowych, a mocniejsze działania pozycjonerskie prowadzić będziemy dla wybranych słów kluczowych.
Sposoby na wyszukiwanie słów kluczowych przy pomocy darmowych narzędzi opisałem częściowo w tym artykule.
Podczas analizy słów kluczowych i ich potencjałów warto wspierać się przede wszystkim darmowym narzędziem Google: https://ads.google.com/aw/keywordplanner/
Możesz wrzucić tam URL podstrony konkurencji jak i swojego serwisu, albo po prostu konkretne słowo kluczowe.
W narzędziu otrzymasz podpowiedzi słów i dane na temat ich średniej liczby wyszukiwań miesięcznie:
Niezależnie od tego czy skorzystasz z narzędzi darmowych czy płatnych jak np. Ahrefs czy neilpatel.com, wynikiem Twojej pracy będzie lista słów kluczowych:
W oparciu o tę listę musisz zdecydować się na konkretne wyrażenia, które przypiszesz do konkretnych podstron i pod które zoptymalizujesz swoje podstrony.
Pamiętaj, że w przypadku wątpliwości, zawsze możesz przeglądnąć wyniki wyszukiwania i sprawdzić co takiego konkurencja umieściła w
Zawartość tych stron i wspominanych elementów HTML będzie dla Ciebie cenną wskazówką, odnośnie tego, na jakie słowa optymalizuje i pozycjonuje się Twoja konkurencja.
Praca ze słowami kluczowymi
Listy słów należy przygotować dla wszystkich podstron usługowych. Zdarzy się, że podczas wyszukiwania fraz znajdziesz nowe słowa, których nie uwzględniłeś/aś w swojej strukturze. Należy wtedy oczywiście ją rozszerzyć.
Jeśli znajdziesz słowa, którym dedykować można stworzenie artykułu (słowa poradnikowe, z pytaniami „jak” itd.) to warto rozważyć utworzenie bloga i stworzenie takich treści. Pomoże to w generowaniu jeszcze większego ruchu, który przekonwertować można na użytkowników. Ponadto pozwoli Ci to na zwiększenie ilości linków wewnętrznych i „wysycenie tematyki”.
Budowa treści pod słowa kluczowe
Mając listy słów kluczowych, wstępną strukturę serwisu oraz najważniejsze słowo dla każdej z podstron, należy przejść do kolejnego kroku.
Jest to tworzenie treści w obrębie swojego serwisu. Bardzo ważne jest to, aby do każdego z głównych słów kluczowych podejść nieco indywidualnie.
Personalizacja wyników wyszukiwania w oparciu o intencje
Od jakiegoś czasu Google przypisuje do fraz tzw. „intencje wyszukującego”. W oparciu o intencje, która przypisana jest do danego słowa kluczowego, wyniki wyszukiwania są nieco mocniej personalizowane.
Wyniki mogą być personalizowane ze względu na historię wyszukiwania, strony odwiedzane w przeszłości, lokalizację urządzenia, typ urządzenia, a obecnie również ze względu na intencję przypisaną do danej frazy.
Intencje mogą mieć kilka różnych form i być różne dla tego samego słowa w liczbie pojedynczej oraz mnogiej. Intencje zmieniają się również w czasie, Google wykorzystuje tutaj sztuczną inteligencję, która czasami potrafi w ciągu roku zmieniać intencję danej frazy – korygujące algorytm.
Jeśli do danego słowa kluczowego przypisana zostanie intencja informacyjna, to w wyszukiwarce prezentowane są głównie artykuły i strony z dużą ilością treści.
Jeśli mamy do czynienia z intencją zakupową lub sprzedażową, to w wynikach dominują np. podstrony produktowe, kategorie z produktami czy podstrony usługowe z opisem danej usługi.
Kluczowe dla Twojego biznesu będzie to, aby przeanalizować wyniki wyszukiwania dla wybranego słowa kluczowego i uwzględnić przeważający trend typu treści w wyszukiwarce.
Jeśli zobaczysz, że dla danej frazy Google prezentuje tylko artykuły, to zazwyczaj również musisz stworzyć artykuł lub bardzo mocno rozbudować treści na swojej stronie usługowej.
Jeśli w wynikach zobaczysz strony z małą ilością treści i przewagę produktów, to może to oznaczać, że dla tego konkretnego zapytania Google nie wymaga aż tak dużych ilości treści. Ale podstrony muszą wskazywać na produkt.
Ja sam, zawsze staram się, aby podstrony, które pozycjonuję zawierały przynajmniej tyle treści, ile średnio ma jej np. pierwsze 5 stron w wynikach wyszukiwania. Wykluczam tutaj oczywiście duże serwisy jak OLX, Onet, Wikipedia i inne duże strony.
One ze względu na autorytet bardzo często promowane są przez wyszukiwarkę nieco „mocniej” i zaburzają nam średnie.
Typ mojej strony dopasowuję do przeważającego typu stron w TOP5 lub TOP10.
Zawartość podstron
Tworząc treści musisz pamiętać, o tym, aby użytkownik, który wszedł na daną podstronę znalazł tam szczegółowe informacje o tym czym jest dana usługa i dlaczego warto z niej skorzystać.
Powinien on również dowiedzieć się co wyróżnia Twoją usługę na tle konkurencji i co sądzą o niej Twoi klienci, np. poprzez moduł opinii.
Opcjonalnie może on np. zapoznać się z galerią przykładowych realizacji danej usługi.
Kluczowe będzie tutaj również to, aby użytkownik mógł szybko i wygodnie skontaktować się z Tobą w celu realizacji lub zakupu danej usługi.